|

مالیات بر مهریه با مخالفان و موافقان فراوان

طرح قانون مالیات بر مهریه به سال 1401 برمی‌گردد و از آن زمان به‌ یکی از اخبار پرحاشیه در کشور تبدیل شده است. در واقع هدف اساسی از ایجاد این طرح، پیشگیری از تعیین مهریه‌های بسیار سنگین بوده است. مفاد این طرح نیز به‌گونه‌ای تعیین شده‌اند که مالیات برای مهریه بالاتر از 200 سکه بسیار سنگین باشد. با این حال این طرح دارای مخالفان و موافقان فراوانی است. در این مطلب با موضوع قانون جدید مالیات مهریه آشنا می‌شویم.

 

قانون مالیات بر مهریه چیست؟

بر اساس تدابیر اندیشیده شده برای قانون جدید مالیات بر مهریه قرار است نوعی روش محاسبه پلکانی برای تعداد سکه مهریه در نظر گرفته شود که شامل: تا 14 سکه، از 15 تا 100 سکه، از 101 تا 200 سکه و بالاتر از 200 سکه می‌شود. غیر از بازه اول که معاف از مالیات است، بازه‌های بعدی دارای درصد مشخصی از مالیات هستند.

مزایای قانون مالیات بر مهریه شامل چه مواردی می‌شود؟

قانون مالیات سکه مهریه دارای جنبه‌های مختلفی است. از یک سو قرار بر این است که درآمدهای ناشی از این قانون به صندوقی به نام صندوق تهیه جهیزیه برای نیازمندان واریز شود. در ضمن یک ردیف بودجه نیز برای راه‌اندازی این صندوق در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین این قانون می‌تواند مزیت زیادی برای تسهیل ازدواج افرادی با درآمدهای پایین داشته باشد.

در ادامه برخی از مزایای دیگر قانون مالیات مهریه ۱۴۰۳ را با هم مرور می‌کنیم:

  • با توجه به ویژگی بازدارندگی این قانون، قانون مالیات بر مهریه می‌تواند تعداد پرونده‌های این حوزه را در مراجع قضایی کاهش دهد
  • این قانون در صورت تصویب باعث می‌شود بانوان بتوانند به‌طور مستقیم و از طریق مسیر اجرای احکام، برای احقاق حقوق خود اقدام کنند که مسیری با پروسه کوتاه‌تر است
  • بر اساس این قانون افرادی که دارای مهریه پایین باشند، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند و یا درصد مالیات برای آن‌ها بسیار کم خواهد بود

مالیات مهریه بر عهده کیست؟

بعد از رسیدن خبر قانون جدید مهریه مالیات به محافل عمومی، بسیاری از مردم می‌پرسند که آیا قانون مالیات مهریه تصویب شد؟ و این‌که مالیات مهریه بر عهده کیست؟ در مورد تصویب این قانون باید بگوییم هنوز هیچ خبری در مورد امکان تصویب یا زمان تصویب این قانون در دست نیست. اما شیوه پرداخت تا حدودی روشن شده است. بر اساس این قانون، مالیات تعیین شده از عروس و داماد به نسبت 50 درصد از هر کدام دریافت می‌شود. در واقع با این شیوه، عروس و داماد هر دو تحت فشار اقتصادی ناشی از این مالیات قرار می‌گیرند و این مساله می‌تواند عاملی بازدارنده برای تعیین مهریه‌های سنگین باشد.

نحوه محاسبه مالیات بر مهریه

همان‌طور که پیشتر گفتیم سازمان امور مالیاتی، یک روش محاسبه پلکانی را برای مالیات مهریه در نظر گرفته است. البته باید در نظر داشته باشید که این قانون هنوز مورد تصویب قرار نگرفته است اما برخی نشانه‌ها حاکی از این هستند که نمایندگان مجلس نظر مثبتی در مورد این قانون دارند و احتمال تصویب آن تقریبا زیاد است.

در ادامه روش محاسبه مالیات مهریه را با هم بررسی می‌کنیم:

  • در حالت نخست در صورتی که تعداد سکه‌های تعیین شده تا 14 سکه باشد، زوجین از پرداخت مالیات بر مهریه معاف هستند
  • در حالت دوم در صورتی که تعداد سکه‌های تعیین شده برای مهریه از 15 تا 100 سکه باشد، درصد در نظر گرفته شده برای مالیات، 1.1 درصد است. بنابراین اگر تعداد سکه‌ها 100 سکه باشد، اندکی بیش از مبلغ روز یک سکه باید به‌عنوان مالیات پرداخت شود
  • در حالت سوم اگر تعداد سکه‌های مهریه در عقدنامه بین 101 تا 200 سکه باشد، محاسبه مالیات با 2 درصد از کل سکه‌ها انجام می‌شود. بنابراین برای 150 سکه، 3 سکه باید پرداخت شود
  • در حالت چهارم اما با رشد شدید درصد مالیات مواجه هستیم که میزان بازدارندگی برای تعیین مهریه بالاتر از 200 سکه را افزایش می‌دهد. در این حالت در صورت تعیین مهریه از 201 سکه به بالا، درصد محاسبه مالیات، 15 درصد است. این یعنی اگر 400 سکه تعیین شود، 60 سکه باید به‌عنوان مالیت پرداخت شود

نظر موافقان و مخالفان قانون مالیات بر مهریه چیست؟

قانون مالیات سکه مهریه یکی از بحث‌برانگیزترین قانون‌ها پیش از تصویب بوده است. موافقان این قانون بر مشکلات ناشی از تعیین مهریه‌های سنگین تاکید دارند. آن‌ها می‌گویند این روش به یکی از بزرگ‌ترین موانع ازدواج جوانان تبدیل شده است. از سوی دیگر بسیاری پسران جوان از استطاعت مالی پرداخت مهریه تعیین شده و حتی اندکی از آن برخوردار نیستند و در صورت بروز طلاق، این افراد با مشکلات بسیار شدیدی مواجه می‌شوند. بنابراین تصویب قانون مالیات بر مهریه می‌تواند تا حد قابل توجهی از تعیین تعداد سکه‌های بسیار بالا برای مهریه جلوگیری کند.

از سوی دیگر مخالفان این قانون نیز جنبه‌های دیگری را در نظر می‌گیرند. برای مثال بسیاری از افراد اعتقاد دارند که مهریه یک پشتوانه مالی مطمئن برای بانوان در زمان بروز مشکلات و همچنین در صورت بروز طلاق است. همچنین مهریه سنگین می‌تواند عاملی بازدارنده برای تصمیم به طلاق از سوی مردان باشد.

برخی از مخالفان نیز از یک زاویه دیگر این موضوع را بررسی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که تصویب این قوانین نمی‌تواند عاملی بازدارنده باشد. زیرا مردم همواره راهکارهایی برای دور زدن این نوع از قوانین را خواهند یافت. برخی دیگر نیز به این مساله اشاره می‌کنند که این قانون فقط راهکاری دیگر برای دریافت مالیات است؛ آن‌هم در زمانی تعداد سکه تعیین شده تنها یک عدد در عقدنامه است!

محاسبات حسابداری و مالیاتی را در تدبیر بیاموزید

اگر به‌دنبال مجموعه‌ای معتبر با برترین خدمات آموزش حسابداری و امور مالیاتی هستید، تدبیر بهترین گزینه برای شما است. موسسه حسابداری تدبیر برگزار کننده انواع دوره‌های آموزش آنلاین و حضوری است. این موسسه به‌طور همزمان عضو 4 انجمن حسابداری و حسابرسی ایران می‌باشد و از مجرب‌ترین اساتید برای ارائه خدمات آموزشی به فراگیران استفاده می‌کند. از جمله دوره‌های آموزشی این مجموعه می‌توان از دوره‌های آموزش آنلاین حسابداری ، دوره مشاور مالیاتی و دوره عالی رشد نام برد. برای دریافت مشاوره در مورد دوره‌ها و ثبت نام در آن‌ها کافی است به آموزشگاه و موسسه حسابداری در اصفهان تدبیر مراجعه کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها