|

هشدار تندباد قوی و گرد و غبار در خوزستان/ شهروندان به دیر اعلام کردن تعطیلی مدارس و ادارات اعتراض کردند

هواشناسی خوزستان نسبت به وزش بادهای شدید و وقوع گرد و غبار هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

هشدار تندباد قوی و گرد و غبار در خوزستان/ شهروندان به دیر اعلام کردن تعطیلی مدارس و ادارات اعتراض کردند

به گزارش شبکه شرق، مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان با پیش‌بینی وزش بادهای شدید و وقوع گرد و غبار در استان، هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

در هشدار سطح زرد شماره «یک» مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان امروز (۱۰ اردیبهشت‌ماه) بالا بودن ضرایب ناپایداری، وزش بادهای متوسط تا نسبتا شدید همراه با تندباد لحظه‌ای و احتمال رخداد گرد و خاک همرفتی روی کشورهای همسایه و تاثیر آن بر مناطقی از استان خوزستان پیش بینی شده است.

زمان شروع این پدیده از اواخر روز دوشنبه «۱۰ اردیبهشت‌ماه» و زمان پایان آن اواخر وقت چهارشنبه «۱۲ اردیبهشت‌ماه» خواهد بود.

نوع مخاطره نیز وزش بادهای متوسط تا نسبتا شدید همراه با تندباد لحظه‌ای و احتمال برخاستن گرد و خاک همرفتی در مناطق غرب، جنوب، جنوب غرب و مرکزی استان خوزستان پیش‌بینی شده است.

کاهش دید افقی و افت کیفیت هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های گرد و خاک، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال آسیب به تاسیسات و سازه‌های سبک آثار مخاطره خواهد شود.

احتیاط در تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و سست، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها نیز توصیه می‌شود.

مراجعه بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی به بیمارستان‌ها در پی گرد و غبار امروز

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از مراجعه یک هزار و ۶۹ نفر با مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها در پی وقوع گرد و غبار امروز خبر داد.

میثم معزی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه) در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار کرد: از آغاز پدیده گرد و خاک از بامداد تا ساعت ۷ صبح امروز (۱۰ اردیبهشت‌ماه)، ۸۱۵ نفر و از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۳، ۲۵۴ نفر به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

او افزود: مجموع مراجعان به بیمارستان‌ها یک هزار و ۶۹ نفر بوده است که ۸۸ نفر در مراکز درمانی بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان و از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مطابق معمول روزهای گرد و غبار، کلیه بیمارستان‌ها آماده ارائه خدمات به مراجعان هستند و از هم استانی‌ها می‌خواهیم در این شرایط ضمن تردد حداقلی در فضای باز، از کودکان، سالمندان و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی هستند، مراقبت کنند.

 اطلاع‌رسانی دیرهنگام تعطیلی مدارس و ادارات به دلیل طوفان گردوغبار خوزستان

کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان در حالی مدارس در چهار شهرستان را غیرحضوری اعلام کرد که اغلب دانش آموزان در مدارس حضور یافته بودند.

کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان ساعت حوالی هفت صبح بود که از راه‌های مختلف مثل صدا و سیما و فضای مجازی اعلام کرد که مدارس شهرستان‌های اهواز، کارون، باوی و حمیدیه تعطیل اعلام شده و ادارات در این شهرستان‌ها با تأخیر ۲ ساعته آغاز می‌شود.

برای نمونه، مدیریت بحران استانداری خوزستان ساعت ۷:۰۲ امروز خبر تعطیلی مدارس و تأخیر در آغاز فعالیت ادارات را روی کانال خود منتشر کرده بود و سایر نهادهای مسئول بعد از این ساعت اقدام به اطلاع رسانی کردند که این امر باعث شد دانش آموزان و کارمندان متوجه این تعطیلی نشوند.

این در حالی است که اغلب دانش‌آموزان بدون اطلاع از این تعطیلی به مدارس رفته بودند و دچار نوعی سردرگمی شده بودند. همچنین اغلب سرویس‌ها هم برگشته بودند و اقدام به برگرداندن دانش آموزانی که به مدرسه رفته بودند، نکردند. از سوی دیگر دانش آموزانی که به مدرسه رفته بودند به علت استنشاق گرد و خاک شدید موجود در هوا به نوعی عوارض گرد و خاک اثر خود را بر سلامتی آنها گذاشته بود.

از سوی دیگر اعلام شد که ادارات با ۲ ساعت تأخیر آغاز می‌شود که اغلب و شاید همه کارمندان وقتی خبر را شنیدید که پشت میز کار خود بودند. حتی شعب بانکی استان که باید فعالیت‌های خود را ساعت ۷:۳۰ آغاز می‌کردند نیز با نوعی سردرگمی مواجه شدند و برخی از شعب در این زمان فعال و برخی دیگر فعال نبود و مردم و مراجعه کنندگان از همه جا بی خبر نیز دچار سردرگمی پشت درهای بسته برخی شعب بانک‌های استانی شدند.

این برای اولین بار نیست که اطلاع رسانی تعطیلی ادارات و مدارس با تأخیر آغاز می‌شود و این نشان می‌دهد، فرآیند تصمیم گیری برای تعطیلی ادارات و مدارس در استان خوزستان معیوب بوده و باید در این زمینه تجدید نظر اساسی صورت گرفت؛ اینکه با این همه پیشرفت فناوری هواشناسی در جهان، هنوز امکان پیش بینی برخاستن گرد و غبار و شدت آن قابل پیش بینی نیست، قابل توجیه نیست.

کاهش دما و تداوم گرد و غبار خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان از پیش‌بینی کاهش ۱۰ درجه‌ای دما در استان خبر داد.

محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان  اظهار کرد: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی، از امروز صبح تا اواسط روز شاهد تاثیر گرد و خاک عراقی بر برخی مناطق استان خوزستان به ویژه بخش‌های غربی و مرکزی خواهیم بود. به تدریج از بعد از ظهر به دلیل وزش بادهای جنوبی از شدت گرد و خاک کاسته خواهد شد. فردا صبح نیز خیزش گرد و خاک محلی و موقتی با شدت کمتر مورد انتظار است. همچنین از بعد از ظهر امروز احتمال بارش پراکنده در برخی مناطق استان خوزستان وجود دارد.

سبزه‌زاری ادامه داد: در روز سه‌شنبه سامانه بارشی فعال و فراگیری از سمت جنوب غرب و غرب وارد استان خوزستان خواهد شد و تا اواخر شنبه سبب رگبار و رعد و برق، وزش بادهای متوسط تا شدید و ریزش تگرگ خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان  بیان کرد: بیشترین حجم و شدت بارش‌ها در روزهای پنجشنبه و جمعه در بخش‌های مرکزی، جنوبی و مناطق مرتفع شمالی، شمال شرقی و شرقی خواهد بود. از امروز تا اوایل هفته آینده دما روند کاهشی خواهد داشت به طوری که روز جمعه (۱۴ اردیبهشت‌ماه) نسبت به امروز بیش از ۱۰ درجه افت دما در اغلب مناطق استان خوزستان تجربه خواهیم کرد. شمال خلیج فارس نیز از اواسط فردا تا پایان هفته مواج و متلاطم است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته گتوند با ۴۰.۲ و ایذه با ۱۳.۸ درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنک‌ترین نقاط خوزستان گزارش شده‌اند. تغییرات دمای اهواز در این مدت بین ۳۹.۷ و ۲۵.۲ درجه سانتیگراد در نوسان بوده است.

گرد و غبار اهواز به بیش از ۸ برابر حد مجاز رسید

توده گرد و خاک نفوذی از کشور عراق با بیش از هشت برابر حد مجاز برخی شهرهای خوزستان را فرا گرفت.

داوود میرشکار، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت‌و‌گویی رسانه‌ای گفت: صبح امروز میزان گرد و خاک در شهر اهواز به یک هزار و ۲۴۱ میکروگرم بر متر مکعب رسید.

داوود میرشکار افزود: این میزان در شهرهای شوش ۶۰۵، شادگان ۱۹۶ و شوشتر ۱۶۱ میکروگرم بر متر مکعب ثبت شد.

مدیر‌کل هواشناسی خوزستان نیز گفت: اندیمشک ۱۹۰، رامهرمز ۱۶۱، بهبهان ۱۵۶، ماهشهر ۱۲۴ و شادگان ۱۱۰ میکروگرم بر متر مکعب ثبت شد.

محمد سبزه‌زاری، مدیر‌کل هواشناسی خوزستان گفت: پدیده گرد و خاک تا عصر امروز یک شنبه در استان فعال است.

مدیر‌کل هواشناسی خوزستان گفت: این پدیده به علت نفوذ توده گرد و خاک از کشور عراق به وقوع پیوسته است و تا اواسط وقت امروز ادامه دارد.

محمد سبزه‌زاری با اشاره به هشدار زرد گرد و خاک افزود: از اواخر وقت امروز احتمال خیزش گرد و خاک محلی در استان پیش بینی می‌شود.

حد مجاز گرد و خاک، ١۵٠ میکروگرم بر متر مکعب است.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها