|

در شب تنبیه چه گذشت؟

هم‌زمان با آغاز شلیک پهپادها از ایران به‌سوی اسرائیل، واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی و در گروه‌های مجازی آغاز شد و بسیاری تا نماز صبح بیدار بودند. برخی این حمله را آغاز یک جنگ فراگیر ارزیابی می‌کردند و برخی دیگر با شادمانی از پاسخ محکم ایران حرف می‌زدند.

در شب تنبیه  چه گذشت؟

هم‌زمان با آغاز شلیک پهپادها از ایران به‌سوی اسرائیل، واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی و در گروه‌های مجازی آغاز شد و بسیاری تا نماز صبح بیدار بودند. برخی این حمله را آغاز یک جنگ فراگیر ارزیابی می‌کردند و برخی دیگر با شادمانی از پاسخ محکم ایران حرف می‌زدند.

در مدت کوتاهی دو کلمه «ایران» و «اسرائیل» در صدر هشتگ‌های شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. «محمد رهبری» پژوهشگر داده‌ها درباره پاسخ ایران نوشت: «داده‌های گوگل نشان می‌دهد که حمله ایران به اسرائیل، تبدیل به مهم‌ترین ترند و موضوع جست‌‌وجو توسط ساکنان آمریکا در 24 ساعت اخیر شده است. بررسی داده‌های مشابه در کشورهایی مانند بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز نشان می‌دهد حمله ایران به اسرائیل در این کشورها نیز مهم‌ترین ترند گوگل بوده است». در این میان خبرها و تصاویر اشتباهی نیز بسیار منتشر شد، از جمله تصویر یک پهپاد ایرانی که در سیم‌های برق عراق گیر کرده تا تصاویری از آتش‌سوزی تگزاس که به عنوان اصابت موشک در تل‌آویو مطرح شد. در ابتدا طولانی‌بودن ساعت رسیدن پهپادها به اسرائیل سؤالات زیادی را مطرح کرده بود که عنوان شد این بخشی از نقشه برای سردرگمی گنبد آهنین عنوان شد. همچنین درباره نوع، قیمت و تعداد پهپادها و موشک‌ها اطلاعات متعددی در رسانه‌های خارجی و ایرانی اعلام نظر می‌کردند و از 400-500 تا 150 پهپاد اعلام شد و همچنین از 12 میلیون دلار تا 100 میلیارد دلار نیز هزینه تجهیزات نظامی که دیروز بر سر اسرائیل بارید نیز ارزیابی شد. اما برخی از تحلیلگران رسانه‌های خارجی و ایرانی خارج از کشور نیز با شگفتی از پاسخ ایران یاد کردند. یک تحلیلگر شبکه‌های فارسی نیز گفت :«هدف ایران این بود که آسمان بالای سر نتانیاهو و کشورش را با موشک و پهپاد بپوشاند و باوجود داشتن لایه‌های مختلف پدافند هوایی و سامانه‌های آمریکایی، اسرائیلی، اردنی، فرانسوی و انگلیسی، موفق به انجام این کار شد».

از وزیر ارشاد تا چند مجری تلویزیون نیز با انتشار آیات قرآنی به بیان حس و حال و تحلیل خویش پرداختند. چند تعبیر در بین توییت‌ها و اظهارنظرها بازتاب بیشتری داشت، از جمله «راه قدس از کربلا می‌گذرد»، «یا علی یا علی»، «خیبر خیبر یا صهیون» همچنین یک قطعه سرود مخصوص عملیات یکشنبه‌شب با عنوان انتشار تک‌آهنگ «الوعد الصادق» منتشر شد.

خبرگزاری ایسنا در توصیف اتفاقات دیشب نوشت: «عبور این پرنده‌های هدایت‌پذیر از سپر پدافندی و گنبد آهنی اسرائیل که پشتشان به آن گرم بود، باعث شد تا گسترده‌ترین حمله پهپادی در تاریخ جنگ‌های جهان رقم بخورد».

بلافاصله بعد از آغاز حمله پهپادهای ایران، در برخی شهرهای کشور مانند گرگان، لرستان، اصفهان، شیراز گروه‌های حامی به خیابان‌ها آمدند و به تظاهرات و شادی و پرتاب فشفشه و آتش‌بازی و سردادن شعار پرداختند. در تهران نیز بلافاصله اعلام شد که تجمع دانشجویی - مردمی «تا فتح قدس» در حمایت از «مجاهدت سربازان سپاه اسلام در پاسخ قاطع به رژیم خون‌خوار صهیونیستی» ساعت یک و 20 دقیقه بامداد برگزار می‌شود.

چند پوستر و دیوارنوشت نیز از دیشب در سطح شهر تهران با تعداد بالا نصب شده است. یکی از آنان با نوشته «از خاک وطن نمی‌گذرم» است و دیگری نیز که در میدان فلسطین قرار گرفته بر آن به فارسی و عبری نوشته شده است: ««سیلی بعدی محکم‌تر است». از سویی در بین روزنامه‌ها تنها دو روزنامه با اطلاع از شلیک پهپادها و موشک‌ها تا دیروقت انتشار خود را به تعویق انداختند و با مطالبی در‌این‌باره منتشر شدند. روزنامه همشهری از تیتر «ساعت صفر تنبیه» و روزنامه ایران با تیتیر «آغاز تنبیه متجاوز» منتشر شدند و به گزارش باشگاه روزنامه‌نگاران، تحریریه روزنامه «تهران تایمز» پس از آغاز حمله به محل کار خود بازگشتند تا برای چاپ دوم گزارش‌های جدیدی درباره دفاع بازدارنده ایران و شلیک موشک و پهپادها بنویسند. روزنامه وطن امروز نیز با تیتر «نابودی اسرائیل در هفت دقیقه» را انتخاب کرد. از سویی دیگر به گزارش میزان در پی انتشار مطالبی در جهت برهم‌زدن امنیت روانی جامعه و متلاطم‌کردن فضای اقتصادی کشور پس از عملیات موفقیت‌آمیز و غرورآفرین نیروهای مسلح کشور علیه رژیم صهیونیستی، دادستانی تهران علیه روزنامه جهان صنعت و یک خبرنگار اقتصادی اعلام جرم کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها