|

هشدار نارنجی سیلاب و طوفان در پایتخت/ تهران سرد می‌شود

هواشناسی تهران درباره ورزش باد شدید و طوفان، بارش‌های سیل‌آسا و احتمال وقوع سیلاب هشدار نارنجی صادر کرد.

هشدار نارنجی سیلاب و طوفان در پایتخت/ تهران سرد می‌شود

به گزارش شبکه شرق، هواشناسی استان تهران از صدور هشدار نارنجی‌رنگ مبنی بر نفوذ و تشدید فعالیت سامانه بارشی در اواخر روز یکشنبه (پنجم فروردین ماه) لغایت سه‌شنبه (هفتم فروردین ماه)، در استان‌های تهران و البرز، کاهش محسوس دما، رعدوبرق، طوفان و وزش باد شدید موقتی، تگرگ، بارش‌های سیل‌آسا، سیلاب و آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب و احتمال طغیان رودخانه‌ها خبر داد.

هشدار احتمال وقوع ‌سیلاب کاملا جدی است و شهروندان باید توجه داشته باشند که هر گونه تردد و اتراق در حاشیه ‌رودخانه و مسیل‌ها خطر‌آفرین و حتی مرگبار است.

هشدار نارنجی هواشناسی درباره وزش باد خیلی شدید و طوفان

هشدار نارنجی هواشناسی درباره فعالیت دو سامانه گسترده بارشی، کاهش دما، طوفان و وزش باد خیلی شدید در استان تهران صادر شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نسبت به وزش باد شدید و طوفان در پایتخت هشدار داد.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی، بر اجتناب از برپایی چادر‌های مسافرتی در پایتخت تاکید کرد و گفت: وزش باد خیلی شدید در راه است.

حامد یزدی‌مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از صدور هشدار نارنجی هواشناسی مبنی بر فعالیت دو سامانه گسترده بارشی و وزش باد خیلی شدید در استان تهران خبر داد.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران اظهار کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی، فعالیت این سامانه‌ها از یکشنبه شب (پنجم فروردین ماه) با وزش باد شدید، گاهی خیلی شدید، آغاز می‌شود و پیش از ظهر روز سه‌شنبه (هفتم فروردین ماه) پایان خواهد یافت.

او با بیان اینکه طی این پیش‌بینی در استان تهران، به ویژه در نیمه جنوبی و مناطق غربی و ارتفاعات شاهد وزش باد خیلی شدید خواهیم بود، گفت: به مردم و ساکنان این مناطق توصیه می‌شود ضمن اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و سست مثل داربست‌ها، در فعالیت‌های عمرانی احتیاط لازم را داشته باشند و از تردد و توقف در بنا‌های نیمه‌کاره و پرواز گلایدر و هواپیما‌های سبک اجتناب کنند.

یزدی‌مهر نسبت به سقوط اجسام و تابلو‌های تبلیغاتی نیز هشدار داد و افزود: با توجه به ایام نوروز و تعطیلات به مسافران نوروزی توصیه می‌شود ضمن مدیریت برنامه سفر در مدت زمان مذکور از برپایی چادر‌های مسافرتی اکیداً خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در ادامه به فعالیت سامانه گسترده بارشی در استان به‌ویژه در نیمه شمالی و ارتفاعات اشاره و اظهارکرد: طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی از اوایل وقت دوشنبه تا روز سه‌شنبه، علاوه بر وزش باد با کاهش دما و بارندگی و متعاقباً مخاطراتی نظیر آبگرفتگی معابر، جاری شدن رواناب، در نقاط مستعد بارش تگرگ و احتمال اختلال در فعالیت ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای روبرو خواهیم بود؛ لذا از ساکنان این مناطق و سایر شهروندان می‌خواهیم از توقف در بستر مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها جدا بپرهیزند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران همچنین بر پرهیز از سفر‌های غیرضروری در مدت زمان یادشده و ضرورت مجهز بودن خودرو‌ها به تجهیزات زمستانی در مناطق سردسیر و احتیاط در عبور و مرور تاکید کرد و افزود: کوهنوردان از صعود به ارتفاعات و عشایر از جابه‌جایی اجتناب کنند.

یزدی‌مهر با بیان اینکه سیلابی شدن مسیل‌ها و بالا آمدن سطح رودخانه‌ها محتمل است، ادامه داد: از همه مردم می‌خواهیم و مسئولان مربوطه نیز نسبت به پاکسازی دهانه پل‌ها و لایروبی کانال‌ها و آب رو‌ها توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران بر آمادگی کامل ستاد مدیریت بحران در استان تاکید و اظهار کرد: با توجه به ابلاغ هشدار به همه دستگاه‌های اجرایی و امدادی، از همه عزیزان می‌خواهیم آماده خدمت‌رسانی باشند.

هواشناسی تهران

 

هشدار هواشناسی تهران درباره بارش باران و سیلاب

شرکت آب منطقه ای تهران نسبت به بارش باران و احتمال سیلابی شدن رودخانه های استان در روز یکشنبه هشدار داد.

به نقل از شرکت آب منطقه‌ای تهران، با توجه به هشدار سازمان هواشناسی کشور و براساس هشدار نارنجی رنگ این سازمان مبنی بر نفوذ و تشدید فعالیت سامانه بارشی در اواخر روز یکشنبه (پنجم فروردین ماه) لغایت سه‌شنبه (هفتم فروردین ماه) در استان‌های تهران و البرز، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در نقاط مستعد تگرگ پیش‌بینی گردیده است که احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها وجود خواهد داشت.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه منطقه اثر مخاطره کل استان تهران، به ویژه ارتفاعات پایتخت و امام زاده داوود (ع)، شمیرانات، پردیس، دماوند و فیروزکوه پیش‌بینی شده است، توصیه اکید شرکت آب منطقه‌ای تهران به شهروندان و مسافران نوروزی این است که از اتراق و تردد کنار رودخانه‌ها، رود دره‌ها و مسیل‌ها به طور جدی اجتناب کنند و به تابلوهای هشدار سیل که توسط این شرکت نصب شده است، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

با توجه به ماهیت فصل بهار، هر لحظه امکان بارش‌های رگباری و بروز سیلاب شدید در رودخانه‌ها وجود دارد و کم‌توجهی و بی‌احتیاطی شهروندان به هشدارها، ممکن است خسارات و حوادث ناگواری برای مردم داشته باشد.

شایان ذکر است، شرکت آب منطقه‌ای تهران، در ایام نوروز در کنار سایر ارگان‌های مرتبط برای مهار ‌سیلاب در حالت آماده‌باش است و رصد و پایش رودخانه‌های استان تهران توسط اکیپ‌های گشت و بازرسی امورهای منابع آب تابعه و اطلاع‌رسانی‌های مکرر این ‌شرکت به منظور آگاه‌سازی مردم از شرایط جوی و احتمال وقوع سیلاب، انجام شده است.

گفتنی است، هشدار احتمال وقوع ‌سیلاب کاملاً جدی است و شهروندان باید توجه داشته باشند که هر گونه تردد و اتراق در حاشیه ‌رودخانه و مسیل‌ها خطر‌آفرین و حتی مرگبار است.

هشدار سیلاب در ارتفاعات شمال تهران

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی مبنی بر بارش‌های شدید طی دو روز آینده، نسبت به احتمال وقوع سیلاب در ارتفاعات استان هشدار داد.

حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر احتمال بارش شدید باران و خطر وقوع سیلاب در ارتفاعات شمال تهران، خبر داد. 

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با بیان اینکه منطقه اثر مخاطره کل استان تهران، به ویژه ارتفاعات پایتخت و امام‌زاده داوود (ع)، شمیرانات، پردیس، دماوند و فیروزکوه پیش‌بینی شده است، گفت: توصیه اکید مدیریت بحران به شهروندان و مسافران نوروزی این است که از اتراق و تردد کنار رودخانه‌ها، رود دره‌ها و مسیل‌ها به طور جدی اجتناب کنند. 

یزدی مهر در خصوص آب‌گرفتگی معابر و لغزندگی محور‌ها و خطر ریزش بهمن نیز هشدار داد و افزود: از مردم عزیز می‌خواهیم در صورت عدم ضرورت از سفر به محور‌های کوهستانی خودداری کنند و در صورت ضرورت حتما از صحت گرمایش خودرو و تجهیزات زمستانی اطمینان داشته باشند. 

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در خصوص عدم صعود به ارتفاعات پایتخت نیز هشدار داد و بیان کرد: طی دوروز آینده طبق اعلام هواشناسی بروز مخاطرات بارش برف و باران و تگرگ، وقوع مه و رعد و برق محتمل است، لذا از مردم، مسافران نوروزی و کوهنوردان میخواهیم به هیچ عنوان به ارتفاعات نروند.

هشدار هواشناسی تهران درباره کاهش محسوس دما 

اداره کل هواشناسی استان تهران از کاهش محسوس هوای تهران از روز ششم فروردین‌ماه خبر داد.

اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرد: براساس نقشه‌های هواشناسی وضعیت جوی استان تهران امروز (پنجم فروردین ماه) آسمانی صاف تا قسمتی ابری، به تدریج افزایش ابر همراه با وزش باد، گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

از امروز یکشنبه (پنجم فروردین ماه) تا صبح سه‌شنبه (هفتم فروردین ماه)، با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی، آسمان ابری، در بعضی ساعات همراه با رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید، در ارتفاعات بارش باران و برف، گاهی رگبار شدید، رخداد مه و در مناطق مستعد بارش تگرگ مورد انتظار است.

برای روز سه‌شنبه (هفتم فروردین ماه) پدیده غالب به ویژه در نیمه جنوبی و ارتفاعات استان در بعضی ساعات وزش باد شدید است و از اوایل وقت روز چهارشنبه (هشتم فروردین ماه) تا روز پنج‌شنبه (۹ فروردین ماه) با نفوذ سامانه بارشی دیگری افزایش ابر، در بعضی ساعات رگبار باران و وزش باد شدید با احتمال رعد و برق، در ارتفاعات بارش باران و برف و در مناطق مستعد با احتمال بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

امروز افزایش نسبی دما و برای دوشنبه، کاهش محسوس دمای روزانه و شبانه پیش‌بینی می‌شود.

همچنین آسمان تهران فردا (۶ فروردین ماه) ابری، همراه با بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید با بیشترین و کمترین دمای ۱۶ و ۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. آسمان پایتخت پس‌فردا (هفتم فروردین ماه) صاف تا قسمتی ابری، در بعضی ساعات وزش باد شدید با بیشینه ۱۷ درجه و کمینه ۱۰ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان با بیشینه دمای ۲۳ و کمینه ۱۰ درجه سانتی‌گراد ایستگاه فرودگاه مهرآباد گرم‌ترین نقطه استان تهران طی ۲۴ ساعت گذشته بوده است و ایستگاه توچال با بیشینه منفی یک و کمینه ۸- سردترین نقطه تهران بوده است.

آخرین وضعیت هواشناسی تهران و آب‌و‌هوای کشور

به گزارش سازمان هواشناسی، با ورود سامانه بارشی به کشور شدت بارش‌ها در نیمه‌غربی کشور همراه با سیلابی شدن رودخانه‌ها خواهد بود.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها