|

گزارش فصلی رگولاتوری نشان می‌دهد؛

میزان ضریب نفوذ اینترنت ثابت همچنان کاهشی است

طبق گزارش فصلی جدید رگولاتوری میزان ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور کاهش یافته است.

میزان ضریب نفوذ اینترنت ثابت همچنان کاهشی است

گزارش فصلی رگولاتوری که وضعیت ارتباطات تا تابستان سال ۱۴۰۲ رانشان می‌دهد مشخص کرده که با وجود برنامه‌های وزارت ارتباطات برای رشد اینترنت ثابت، در این بخش با کاهش ضریب نفوذ روبه‌رو هستیم. طبق این گزارش در حالی که ضریب نفوذ اینترنت ثابت در تابستان ۱۴۰۱ برابر با ۱۲.۹۶درصد بوده این میزان به ۰.۷۷ درصد کاهش در تابستان سال ۱۴۰۲ به ۱۲.۸۶ درصد رسیده است. در مقابل ضریب نفود اینترنت همراه از ۱۲۰.۰۱ در تابستان ۱۴۰۱ به ۱۲۶.۹۷ درصد یعنی ۵.۸۰ درصد رشد رسیده است.

به گزارش «فن‌زی»، فصل‌نامه آماری سازمان تنظیم مقررات در مورد وضعیت ارتباطات کشور که پیش از این هر سه ماه یک بار منتشر می‌شد حالا با تاخیر ۶ ماه منتشر شده است. براساس گزارش رگولاتوری، در پایان تابستان سال گذشته ۱۰ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۵۲۵ اشتراک اینترنت ثابت در کشور وجود داشته که نسبت با تابستان سال قبل‌تر ۰.۰۲ درصد کمتر شده است. همچنین ضریب نفوذ اینترنت ثابت با ۰.۷۷ کاهش به ۱۲.۸۶ درصد رسیده است.

در مقابل این کاهش، ضریب نفوذ و تعداد اشتراک اینترنت همراه همچنان افزایشی بوده است. طبق این گزارش مشترکان اینترنت سیار در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۱۰۸ میلیون۳۴۲ هزارو ۹۹۶مشترک بوده که نسبت به همین زمان در سال قبل‌تر آن ۶.۵۸ درصد رشد داشته است. 

اینترنت ثابت

در این گزارش تعداد اشتراک‌های پهنای باند اینترنت ثابت بر مبنای تکنولوژی هم مشخص شده است. طبق این آمار با وجود تمامی تلاش‌ها و وعده‌های وزارت ارتباطات برای افزایش پوشش فیبرنوری تنها ۲ درصد از سهم بازارا مشترکان پهنای باند ثابت را تکنولوژی بر مبنای فیبرنوری در بر می‌گیرد و هنوز ۷۵ درصد مشترکان با تکنولوژی X-DSL به اینترنت دسترسی دارند. 

فیبرنوری

کاهش سرعت اینترنت همراه 

یکی از نکات جالبی که این گزارش نشان می‌دهد کاهش سرعت دانلود در شبکه 4G اپراتورهای همراه است. در حالی که سرعت دانلود همراه اول در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۱۱.۹۷ Mbpsبوده است این سرعت در بهار همان سال برابر Mbps ۱۵.۹۲ بوده.  همچنین سرعت دانلود ایرانسل در تابستان ۱۴۰۲ برابر Mbps۱۳.۷۱ بوده که این میزان در بهار سال گذشته ۱۵.۱ Mbps گزارش شده است. همچنین سرعت دانلود رایتل هم در تابستان ۱۴۰۲ به میزان ۱۹.۲۶ Mbps رسیده که این میزان در بهار گذشته ۱۸.۲۳ بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها