|

معرفی استارتاپ elder:

مراقبت از سالمندان به صورت شخصی‌سازی‌شده

سالمندی پدیده‌ی بسیار طبیعی است که یک روز همه ما آن را تجربه خواهیم کرد. وقتی سالمند می‌شویم قادر به انجام کارهایی نخواهیم بود و نیاز به مراقبت شبانه‌روزی خواهیم داشت.

مراقبت از سالمندان به صورت شخصی‌سازی‌شده
خبرنگار: بهناز توحیدی

سالمندی پدیده‌ی بسیار طبیعی است که یک روز همه ما آن را تجربه خواهیم کرد. وقتی سالمند می‌شویم قادر به انجام کارهایی نخواهیم بود و نیاز به مراقبت شبانه‌روزی خواهیم داشت. در مواجه با فرد سالمند خانواده‌ها چند راهکار دارند؛ خودشان از او مراقبت کنند یا فرد سالمند را به خانه سالمندان بسپارند یا پرستار استخدام کنند که هرکدام از این راهکارها مشکلات خود را دارد. استارتاپ «Elder»  سال ۲۰۱۵ راه‌حلی ارائه داد تا سالمندان نیازی نباشد خانه خود را ترک کنند و در عین حال مراقبت‌های لازم را هم دریافت کنند. این استارتاپ متخصصان را با عنوان «مراقبان» به خانه فرد سالمند می‌فرستند. البته تفاوت مراقبان با پرستارهای دیگر این است که مراقبان به صورت شخصی‌سازی شده یعنی متناسب با نیازهای شخصی و پزشکی فرد سالمند انتخاب می‌شوند. تطبیق مراقب و مراجع هم توسط سیستم فناوری elderMatch انجام می‌شود. 

نگه‌داری از مادربزرگ؛دلیل شروع یک استارتاپ

اولین جرقه ایجاد Elder از ماجرای مادربزرگ پیت داودز ایجاد شد. وقتی فرانسیس، مادربزرگ پیت نیاز به مراقبت داشت و خانواده او روزهای سختی را سپری می‌کردند.

این خانواده تصمیم گرفت برای مادربزرگ پرستار بگیرد، اما هماهنگی حضور و خروج پرستاران در طول روز کار آسانی نبود و اینکه بفهمند چه زمانی و چه مدتی و چه کسی با فرانسیس وقت گذرانده است، کار دشواری بود. 

سرانجام، خانواده پیت تصمیم می‌گیرد مادربزرگ فرانسیس را به خانه سالمندان منتقل کنند تا به بهترین شکل از او مراقبت شود. پیت از اینکه در آن‌زمان هیچ‌ گزینه‌ای برای مراقبت از فرانسیس جز خانه سالمندان نبود،شگفت‌زده شد و شروع به تحقیق کرد. در تحقیقات خود به این نتیجه رسید: «من متوجه شدم حدود ۶.۵ میلیون نفر از مردم بریتانیا، خودشان از عزیزان خود مراقبت می‌کنند. این موضوع فشار عاطفی و مالی قابل توجهی بر خانواده‌ها در سراسر بریتانیا وارد می‌کند. بیش از ۲.۶میلیون نفر هم باید شغل خود را ترک کنند تا از یکی از عزیزان خود مراقبت کنند، اما وقتی افراد نمی‌توانند شغل خود را ترک کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر ازدواج‌ها از هم بپاشد یا خانواده‌ها از هم دور شوند چه رخ می‌دهد؟»

پیت در تحقیقات خود فهمید که تعداد افراد بالای ۸۵ سال در بریتانیا در ۲۰ سال آینده دو برابر خواهد شد. با این حال، تعداد خانه‌های سالمندان در حال افزایش نیست.

او دراین مورد می‌گوید: «پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ ما سال‌های عمر خود را صرف ایجاد خانه‌هایی می‌کنند که به قلب خانواده تبدیل می‌شود. مکانی که همه برای کریسمس و تعطیلات به آنجا می‌آیند. پس باید راهی وجود داشته باشد که افراد مسن بتوانند در خانه‌های خود بمانند و از آنها مراقبت شود بدون اینکه به خانه سالمندان منتقل شوند.»

پیت به همراه دوست خود تام بروکس در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت کسب‌وکاری در این حوزه راه‌اندازی کند. Elder می‌تواند به مردم کمک کند تا از زندگی خود نهایت لذت را ببرند؛ حتی با افزایش سن. پیت و تام با این هدف Elder را تاسیس کردند تا افراد مسن بتوانند بدون ترک خانه خود، مراقبت‌های لازم را هم دریافت کنند. 

Elder به چه صورت عمل می‌کند؟

Elder خدمات مراقبتی برای سالمندان ارائه می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد به جای نقل‌مکان به خانه سالمندان درخانه خود زندگی کنند. روند فعالیت elder به شکل زیر است:

ارزیابی: در مرحله اول نیازهای مراقبتی سالمند مورد بررسی قرار می‌گیرد. این نیازها شامل درک شرایط پزشکی او، روال زندگی روزمره، سرگرمی‌ها و علایق شخصی فرد سالمند است.

Matching: این استارتاپ از فناوری تطبیقی خود به نام ElderMatch استفاده می‌کند تا فرد سالمند را با یک مراقب حرفه‌ای که مهارت‌های مناسب و شخصیتی سازگار با فرد سالمند دارد را بهم ارتباط دهد.

برنامه مراقبت: برای فرد سالمند یک برنامه شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌شود. در این برنامه خدمات خاصی که مراقب باید به آنها بپردازد، شرح داده شده است. 

مراقبت ۲۴ ساعته: مراقب در خانه مددجو زندگی می‌کند و پشتیبانی شبانه‌روزی ارائه می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که نیازهای فرد برآورده شود.

انعطاف‌پذیری در ارائه خدمات: خدماتی که به فرد سالمند ارائه می‌شود، انعطاف‌پذیر است و می‌توانند با تغییر نیازهای فرد در طول زمان تنظیم شوند. 

خدمات استارتاپ Elder به ۲ قسمت تقسیم می‌شود: مراقبت زنده (live-in care)و درمان کوتاه مدت.

در مراقبت زنده، مراقب شبانه‌روز کنار فرد سالمند است و به او خدمت‌رسانی می‌کند. در درمان کوتاه مدت، فرد سالمند به چند روز یا چند هفته مراقبت نیاز دارد و طولانی‌مدت نیست.

هرکدام از این سرویس‌ها را در سایت Elder انتخاب کنید، می‌توانید درخواست خود را ثبت کنید. 

نحوه استخدام مراقبان

فرآیند استخدام Elder برای متخصصان به صورتی طراحی شده است تا تنها مراقبان واجد شرایط و دلسوز به تیم الدر بپیوندند. این استخدام چند مرحله دارد:

اول بخش استخدام: elder فرصت‌های شغلی را در پلتفرم‌های مختلف تبلیغ می‌کند و افراد با تجربه و علاقمند به مراقبت از سالمندان را هدف قرار می‌دهد.

 دومین مرحله غربالگری است و متقاضیان فرآیند غربالگری را طی می‌کنند که شامل بررسی مدارک، تجربه و سوابق آنها می‌شود. سومین مرحله مربوط به مصاحبه‌های متقاضیان است. پس از مصاحبه و غربالگری هم پیشینه برگزیدگان برای اطمینان از ایمنی و امنیت مشتریان بار دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد. این بررسی شامل سوابق جنایی و تایید گواهینامه‌‌ها و مدارک است.

پس از اینکه مراقبان استخدام شدند، باید آموزش ببینند، تا با خط‌مشی‌ها، رویه‌ها و نیازهای خاص مراجعانی که به آنها خدمت می‌کنند، آشنا شوند.

سپس مراقبان با استفاده از فناوری تطبیقی اختصاصی ElderMatch با مراجعان مطابقت داده می‌شوند.

فناوری‌هایی که Elder استفاده می‌کند

این استارتاپ برای مراقبت از سالمندان طیف وسیعی از فناوری‌ها را به کار می‌گیرد. یکی از این فناوری‌ها الگوریتم‌های تطبیق است برای اینکه مراجعان با مراقبان مناسب تطبیق داده شوند.

Elder از پلتفرم‌های نظارت برسلامت استفاده می‌کند. این پلتفرم‌ها شامل دستگاه‌های پوشیدنی هستند که علائم حیاتی را ردیابی می‌کنند یا حسگرهایی در خانه که برحرکت و فعالیت فرد سالمند نظارت می‌کنند.

این استارتاپ همچنین پلتفرم دیجیتال خود را برای تسهیل ارتباط با مراقبان و مدیریت خدمات مراقبتی طراحی کرده است. این پلتفرم شامل ابزارهایی برای پیام‌رسانی و تماس‌های ویدیویی است و به مراقبان اجازه می‌دهد با تیم پشتیبانی Elder و خانواده‌های مشتریان ارتباط برقرار کنند. مراقبان همچنین می‌توانند از طریق این پلتفرم به منابع آموزشی دسترسی پیدا کنند. این پلتفرم این امکان را برای مراقبان فراهم می‌کند تا بازخورد و پشتیبانی مداوم از تیم Elder دریافت کنند.

Elder هم‌اکنون هزار تا پنج‌هزار متخصص مراقب دارد. این استارتاپ به حدود ۳۳۰ شهرک و شهر در سراسر بریتانیا خدمت‌رسانی می‌کند.

Elder چه تفاوت‌هایی با رقبای خود دارد؟

Elder به دلیل خدماتی که به افراد سالمند ارائه می‌دهد، با رقبای خود تفاوت‌هایی دارد. این خدمات شامل:

مراقبت‌های شخصی‌سازی شده به صورت live-in: الدر مراقبت‌های شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌کند. این خدمت در تضاد با برخی از رقبا است که امکان دارد بدون توجه به نیاز فرد سالمند، خدمات دیگری از جمله تسهیلات زندگی کمکی یا خانه‌های سالمندان را ارائه دهند.

فناوری eldermatch: این استارتاپ از این فناوری برای تطابق دادن مراقبان با مشتریان براساس نیازهای مراقبتی فرد سالمند استفاده می‌کند.

پوشش سراسری: الدر خدمات خود را به حدود ۳۳۰ شهرک و شهر در سراسر بریتانیا گسترش داده است و پوشش گسترده‌ای را ارائه می‌دهد. این موضوع امکان دارد برای رقبا امکان‌پذیر نباشد.

برنامه‌‌های مراقبت انعطاف‌پذیر: الدر برنامه‌های مراقبتی انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهد که می‌توانند با تغییر نیازهای فرد تنظیم شوند. 

یکپارچه‌سازی فناوری: در حالی که بسیاری از استارتاپ‌های مراقبت از سالمندان از فناوری‌‌های محدود استفاده می‌کنند. پلتفرم‌های دیجیتالی Elder برای ایجاد ارتباط، زمان‌بندی و مدیریت خدمات مراقبت طراحی شده‌اند و این سیستم کل فرآیند را برای مراقبان و مشتریان به طور یکسان ساده می‌کند.

 سرمایه‌گذاری و آینده Elder

استارتاپ Elder از سرمایه‌گذاران بسیاری سرمایه جذب کرده است تا فناوری و تعداد مراقبان خود را افزایش دهد. 

Khosla venture از جمله سرمایه‌گذاران خطرپذیر برجسته است که در آگوست ۲۰۲۳، ۸۶.۵ میلیون دلار روی استارتاپ الدر سرمایه‌گذاری کرد. در کنار khosla، capital partner هم در تامین مالی این استارتاپ کمک کرد. البته از دیگر سرمایه‌گذاران این استارتاپ اطلاعی در دست نیست، اما براساس آمارهای ارائه‌شده توسط Elder، این استارتاپ درکل ۱۹.۸ میلیون دلار سرمایه برای گسترش فعالیت خود جذب کرده است.

این استارتاپ قصد دارد از این سرمایه‌ها برای پیاده‌سازی فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا بهره ببرد.

افزایش پوشش خدمات و تنوع مراقبت‌های ارائه شده از دیگر برنامه‌های آینده الدر است. مدیران این استارتاپ قصد دارند در آینده با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، شرکت‌های فناوری و سازمان‌های اجتماعی همکاری‌هایی را آغاز کنند. 

آنطور که استارتاپ Elder پیش‌بینی کرده است، این سرمایه‌ها برای باقی‌ماندن در خط مقدم صنعت مراقبت از سالمندان و رفع چالش‌هایی مانند انزوای اجتماعی و کم‌تحرکی سالمندان صرف می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها