عدم واگذاری باند فرکانس 700 برای توسعه نسل سوم موبایل
 
انحصار صداوسیما در شبکه ارتباطاتی
 

 

باند فرکانسی ارزشمند ۷۰۰ مگاهرتز سال‌هاست برای بعضی کشورها در حوزه خدمات تلویزیونی منسوخ شده و از آن برای توسعه موبایل استفاده می‌شود. این درحالی است که صداوسیمای ایران، همچنان حاضر به واگذاری آن برای توسعه 3G و 4G در کشور نیست. باند فرکانسی 700 مگاهرتز در دوره رواج نسل‌های سوم و چهارم موبایل، یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین فرکانس‌ها برای پوشش گسترده جمعیتی و جغرافیایی به حساب می‌آید و اهمیت این طیف برای آن است که با طول موج پایین‌تر، پوشش گسترده‌ای را به همراه دارد. این باند پایین پیش از ظهور تلفن همراه در اختیار سرویس برودکست یا همان کانال‌های آنالوگ تلویزیونی بود و با آمدن موبایل‌های آنالوگ بخشی از تکه باندهای آن در اختیار سرویس تلفن همراه قرار گرفت. اولین تخصیص تکه‌باندهای طیف 700 به خدمات موبایل در آمریکا، مربوط به سال 1989 می‌شود. از دیگر کشورهایی که اقدام به واگذاری این طیف فرکانسی کردند می‌توان به آنتیگوا و باربودا، استرالیا، بولیوی، کانادا، جزایر کیمن، گوام، نیوزلند و تایوان اشاره کرد. کشورهای یادشده از تکه‌های باند 700 مگاهرتز برای توسعه نسل چهارم موبایل استفاده کرده‌اند. با روی‌کارآمدن موبایل آنالوگ عملا اولین کانال طیف موردنظر در اختیار خدمات موبایل قرار گرفت. متأسفانه خلاف تمامی اقدام‌های جهانی و الزامات اتحادیه جهانی مخابرات برای تخلیه باند 700 مگاهرتز توسط سرویس‌دهندگان برودکست و تخصیص این باند، به اپراتورهای موبایل، وضعیت این باند در کشور ما چالشی است. این طیف با قدرت پوشش‌ جمعیتی و جغرافیایی بالا همچنان در اختیار صداوسیما قرار دارد و با وجود اینکه دیگر شبکه‌ تلویزیونی آنالوگی نداریم و این باند خالی به حساب می‌آید، اما حاضر به واگذاری آن نیست. خالی‌شدن باند 700 موجب کاهش سرمایه‌گذاری اپراتورهای موبایل در نسل‌های سوم، چهارم و بالاتر ارتباطی می‌شود و همین منجر به توسعه زودهنگام خدمات موبایل باندپهن به تمامی نقاط کشور می‌گردد. محمود واعظی، سال گذشته در گفت‌وگو با تسنیم بیان کرده بود: نگاه به استفاده از فرکانس در دستگاه‌های مختلف همان نگاه سنتی است درحالی‌که استفاده از فرکانس‌های در اختیار دیگران می‌تواند هزینه‌های سرمایه‌گذاری اپراتورهای مختلف برای خرید تجهیزات را تا 50‌ درصد کاهش دهد. ضریب بهره‌وری فرکانس در ایران 1٫6 و در خاورمیانه 10، اما این ضریب در بعضی کشورهای غربی تا حدود 40 یا 50 هم پیش رفته است. بر این اساس باید حتما فضای فرکانسی خود را مورد استفاده بهینه قرار دهیم و به مدیریت فرکانس بپردازیم. به گفته او حدود 15 سال است که تمام کشورهای دنیا تصمیم گرفته‌اند، با توجه به پخش دیجیتال شبکه‌های تلویزیونی، فضای فرکانسی مازاد را به اقدامات دیگری اختصاص دهند. این موضوع در کنفرانس‌های اتحادیه جهانی مخابرات نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است، زیرا تمام شبکه‌های تلویزیون دنیا به سمت دیجیتال‌شدن پیش می‌رود و از طرفی ارتباطات موبایلی هم توسعه می‌یابد. او می‌افزاید: فرکانس عنصری کمیاب در کشورهای دنیاست که به سرعت پایان می‌یابد و تنها چیزی که خلق نمی‌شود، فرکانس است. بنابر چنین ماهیتی، تصمیم گرفته شد فرکانسی که در گذشته به تلویزیون داده شده بود در تمام کشورهای دنیا آزاد و در اختیار سرمایه‌گذاری‌های دیگر قرار گیرد. 


 
http://sharghdaily.ir/?News_Id=72858