۱۳۹۵ دوشنبه ۴ بهمن
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۷۷۵ - ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ دي
نقشه‌راه پیشگیری از آلزایمر امیدهایی در راه است

برای پیشگیری از آلزایمر هنوز نقشه راه مشخصی وجود ندارد، اما بر حسب انبوهی از مطالعات صورت‌گرفته در این زمینه و با انجام برخی کارها و اعمال تغییراتی در روش زندگی، می‌توان تا حد زیادی احتمال بروز آن را در سنین بالا کاهش داد. به‌تازگی تحلیل 323 مطالعه قبلی صورت‌گرفته در زمینه آلزایمر نشان داده 9 عامل خطرزا در دوسوم مبتلایان به این بیماری مشترک بوده است. برخی از این عوامل را می‌توان تغییر داد؛ نظیر فشارخون بالا و استعمال سیگار. اما مواجهه با برخی دیگر از این عوامل، دشوارتر است مانند سطح تحصیلات و موفقیت‌های آکادمیک، دیابت یا افسردگی. همین‌طور نکته جالب‌توجه دیگر اینکه به نظر می‌رسد عوامل خطرآفرین بروز آلزایمر و بیماری‌های قلبی تا حدود زیادی مشابهت دارد؛ آنچه برای قلب مفید است برای مغز هم به همان صورت سودمند است و به زبان ساده‌تر، با دوری از عوامل از بیماری‌زای قلبی می‌توان تا حد زیادی از آلزایمر هم به دور ماند. برخی از مهم‌ترین عوامل برای پیشگیری از آلزایمر عبارت است از:
1- مرتب ورزش کنید و تحرک بدنی کافی داشته باشید: نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد 30، 40 دقیقه پیاده‌روی در روز و به مدت سه تا پنج روز در هفته منجر به بهبود و تقویت آن دسته از ساختارهای عصبی در مغز می‌شود که در سنین بالاتر با افت توانمندی‌های شناختی در ارتباطند.
2- مغزتان را فعال نگه دارید و مهارت‌های جدید یاد بگیرید: یادگیری یک زبان یا مهارت موسیقی یا هنری جدید در سنین بالا تا حد زیادی خطر بروز زوال عقل را کاهش می‌دهد. ترکیب این قبیل فعالیت‌های ذهنی با فعالیت‌های فیزیکی مستمر، احتمال دچارشدن به انواع بیماری‌های زوال عقل را به حداقل ممکن می‌رساند.
3- رژیم غذایی سالم داشته باشید: مجموعه بزرگی از تحقیقات در این زمینه از جمله پژوهشی که به تازگی در دانشگاه کلمبیا انجام شده گویای آن است که «رژیم غذایی مدیترانه‌ای» بهترین نوع رژیم برای جلوگیری از بروز مشکلات قلبی و نیز آلزایمر است؛ این رژیم شامل مصرف مقادیر زیادی میوه و سبزیجات تازه و غلات، مقادیر متوسطی گوشت ماهی و مرغ و انواع طیور است. باید در نظر گرفت این نوع خاص رژیم غذایی معجزه نمی‌کند، اما در یک بازه زمانی طولانی قطعا تأثیر مثبتی را به همراه دارد.
4- بدبین نباشید: بررسی‌های مستند نشان می‌دهد هر اندازه بیشتر نسبت به آینده و توانمندی‌های خودتان بدبین باشید، بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار خواهید داشت. (براساس یک بررسی، افرادی با درجات بالای بدبینی سه برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر آلزایمر قرار دارند).
5- خوب بخوابید: یکی از مهم‌ترین عوامل بروز آلزایمر در سنین بالا کم‌خوابی و مشکلات خواب (نه‌تنها در افراد مسن که در میان‌سالان و حتی جوانان) است. عملکردهای مغز در هنگام خواب تا همین اواخر چندان مشخص نبود، اما امروز می‌دانیم خواب در «ثبات حافظه» و نیز در «تخلیه مواد زائد مغز» نقشی کلیدی و اساسی ایفا می‌کند.
6- ویتامین‌های A و D مصرف کنید: بررسی‌ها نشان داده با مصرف ویتامین A می‌توان سیر پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به آلزایمر را تا 19 درصد در سال کاهش داد و نیز کمبود ویتامین D در افراد مسن خطر بروز آن را تا 69 درصد افزایش می‌دهد.
7- سبک زندگی سالم داشته باشید: وزن‌تان را متناسب نگه دارید، شکر کمتر مصرف کنید و از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید.
8- افسردگی را جدی بگیرید: افسردگی به‌ویژه در سنین بالا می‌تواند به‌طور جدی زمینه‌ساز بروز برخی از انواع بیماری‌های پیش‌رونده عصبی نظیر آلزایمر باشد، ازهمین‌رو لازم است آن را جدی گرفت و برای درمانش اقدامات لازم را به عمل آورد.


دیدگاه‌ها(۰)