۱۳۹۶ سه شنبه ۵ ارديبهشت
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۷۷۵ - ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ دي
اتکای 55 درصد مصرف‌کنندگان اینترنت به محتوای بین‌المللی
75 درصد صفحه‌های وب فارسی بی‌ارزش است

گزارش‌ها حاکی از آن است درحال‌حاضر 55درصد مصرف‌کنندگان اینترنت کشور به محتوای بین‌المللی اتکا دارند. همچنین حجم عمده‌ای از محتواها در صفحات وب فارسی بی‌ارزش است. این مسئله با توجه به نقش اقتصادی این موضوع، هشداری به متولیان این حوزه به شمار می‌رود. این در حالی است که توسعه میزان استفاده مصرف‌کنندگان اینترنت از محتوای داخلی به ۸۰ درصد تا انتهای برنامه ششم، افزایش حجم تولید محتوای بومی دیجیتال با افزایش منابع حقیقی و حقوقی تولید محتوا و تسهیل فعالیت‌های آنها، از جمله سیاست‌های تعیین‌شده در این حوزه است. سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، دراین‌باره بیان کرده بود: «درحال‌حاضر سایت‌های کشور وضعیت مناسبی ندارند و در بررسی صورت‌گرفته روی ۲۰۰ سایت پرمراجعه در کشور، فقط ۱۳ درصد از آنها روی IR قرار داشته که ۳۰ درصد آن فارسی‌زبان هستند و همچنین حدود ۵۵ درصد محتوای سایت‌ها نیز به زبان انگلیسی است». امیرعلی خیراندیش، مدیر اجرائی موتور جست‌وجوگر پارسی‌جو، از بی‌ارزش‌بودن ۷۵ درصد صفحات وب فارسی سخن گفته بود. بنابر اظهارات او، در میان چهار‌ میلیارد صفحه فارسی شناسایی‌شده به وسیله جست‌وجوگر پارسی‌جو، نزدیک به یک ‌میلیارد آن، یعنی چیزی حدود ۲۵ درصد، ارزشمند بوده و بقیه صفحات تکراری یا اسپم بوده‌ که نشان از ضعف تولید محتوا در زبان فارسی دارد». او ادامه داده است: «حجم بالای صفحات بی‌ارزش، دو چالش بزرگ را پیش‌ِروی پارسی‌جو در پوشش صفحات وب فارسی قرار می‌دهد. این جست‌وجوگر برای کشف صفحات وب مفید فارسی باید تعداد زیادی از صفحات را شناسایی کند درحالی‌که فقط ۲۵ درصد آنها قابل استفاده برای کاربران است که همین عامل علاوه بر اتلاف زمان، فشار زیادی بر سرورها وارد می‌کند، ضمن اینکه پارسی‌جو برای حفظ و ارتقای کیفیت خود، ملزم به ارتقای مداوم هوش مصنوعی خود در بخش خزش، نمایه‌سازی و رتبه‌بندی است». او پیشنهاد می‌کند با توجه به روندهای جهانی در مسئله تولید محتوا، افراد جامعه در هر شغل یا حرفه‌ای که هستند، می‌توانند با توجه به دانسته‌های علمی و کاربردی خود، به تولید محتوای معتبر و موثق در راستای آگاهی‌رسانی تخصص خود اقدام کنند که البته این مبحث باعث توسعه کسب‌وکار آنها نیز خواهد شد. به گزارش ایسنا، مسئولان فناوری اطلاعات پس از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات همواره از تفاوت نرخ اینترنت داخلی و بین‌المللی سخن می‌گویند. آن‌گونه که نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، بیان می‌کند، طبق تصمیم‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ترافیک‌های محلی و بومی تعرفه کمتری داشته و هزینه استفاده مردم از آنها کاهش می‌یابد. به گفته او، شبکه موبایل می‌تواند برای ارائه خدمات به کسانی که محتوا تولید می‌کنند نقش درآمدزایی داشته باشد و دولت پذیرفته است سهم خود را از مبالغ مربوط به اپراتورها کم کند و از تولیدکنندگان محتوا پولی کسر نشود تا این موضوع باعث رشد تولید محتوای بومی در کشور شود.
همچنین عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معتقد است کارهای زیرساختی را خوب بلد هستیم اما در حوزه آی‌تی برای ارزش‌زایی اقتصادی ورود به عرصه تولید محتوا، نرم‌افزار و گیم نیاز است. او بیان می‌کند: «یک درصد ارزش تولید در بخش فناوری اطلاعات ۱۴۰‌ هزار ‌میلیارد دلار و میزان ارزش ایجادشده در ایران هم‌اینک ۳۹ ‌هزار ‌میلیارد است و با توجه به جمعیت یک‌درصدی ایران از کل جمعیت دنیا، کشور ما باید یک درصد تولید ارزش در آی‌تی را به خود اختصاص دهد».  مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز با اشاره به تلاش برای تولید محتوای دیجیتالی در مرکز فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌گوید: «ما برای اینکه حجم تولید محتوای بومی دیجیتال افزایش پیدا کند، مقررات را ساده کردیم و درحال‌حاضر به ۳۰۰ مؤسسه حقوقی موجود برای تولید محتوای دیجیتال ۷۵۰ شخص حقیقی اضافه شدند. همچنین کسب‌وکارهای دیجیتال که سبب تولید محتوا می‌شوند با مجوزی که از ما گرفتند به‌راحتی می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند». دراین‌راستا اقداماتی در سازمان فناوری اطلاعات انجام شده و طرحی به نام دو برابر و در پنج سال ۱۰برابرکردن محتوای دیجیتال وجود دارد که در حال پیگیری است. همچنین همه نهادها می‌توانند تولیدکننده محتوا باشند و افراد می‌توانند کارهایی را که تا امروز در فضای حقیقی انجام شده به فضای مجازی بیاورند.
امیرحسین دوایی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز گفته است: «درحال‌حاضر ۴۵ درصد مصرف‌کنندگان اینترنت کشور از محتوای داخلی استفاده می‌کنند و ۵۵ درصد مصرف‌کنندگان ما نیز به محتوای بین‌المللی متکی هستند و درحال‌حاضر عمده تمرکز ما بر بحث توسعه محتوای بومی و هدایت دارندگان محتوا به سمت ارائه خدمات بومی به مصرف‌کنندگان داخلی است و معتقدیم اگر سرعت اینترنت ‌هزار‌برابر هم شود، بدون حضور تولیدکنندگان محتوای ایرانی فقط یک رابطه یک‌طرفه خواهد بود».
دراین‌راستا همواره بر نقش شبکه ملی اطلاعات و تاثیر تولید محتوا بر این شبکه تأکید شده و می‌شود، زیرا زمانی‌که کاربر وارد شبکه ملی اطلاعات می‌شود، داخل کشور به یک فضای سریع ارتباطی و مطمئن و با محتوا دسترسی پیدا می‌کند که این فضا در کنار محتوای غنی بین‌المللی باعث ارتقای سطح علم و دانش می‌شود و در این دریافت محتوا هم این مسئله مهم را باید مدنظر قرار دهیم که فقط برخی محتواها برای کاربران مفید است و برخی کمتر مفید بوده و برخی هم مضر است.
درهرحال کاربر در فضای شبکه ملی اطلاعات با محتوا و اطلاعاتی روبه‌روست که با محیط اطراف جامعه و زندگی ما سازگاری بیشتری دارد، درهمین‌راستا مسئولان مربوطه در راستای تلاش‌ها برای تولید محتوا در برنامه ششم توسعه می‌خواهند تا انتهای برنامه ششم توسعه میزان استفاده مصرف‌کنندگان اینترنت کشور از محتوای داخلی را به ۸۰ درصد برسانند اما این افزایش میزان استفاده از محتوای داخلی به شرطی است که بتوانیم محتوای غنی و پرباری تولید کنیم. درنهایت با توجه به سهم کم محتوای فارسی در سایت‌های پرمراجعه و از طرفی بی‌ارزش‌بودن ۷۵ درصد صفحات وب فارسی، به نظر می‌رسد باید نهایت تلاش برای تولید محتوا را همان‌طور که در برنامه ششم توسعه نیز آمده است، انجام داد، زیرا همان‌طور که مشخص است، تولید محتوای بومی علاوه بر اهمیت فرهنگی، از لحاظ اقتصادی نیز ارزش بالایی دارد و بی‌توجهی به آن به معنای ازدست‌رفتن حجم بالایی از درآمد است.


دیدگاه‌ها(۰)