۱۳۹۶ جمعه ۳۱ شهريور
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۷۷۵ - ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ دي
در پی اقدام رگولاتوری مبنی بر جلوگیری از سیم‌کارت‌های بدون هویت
2‌‌میلیون سیم‌کارت یک‌طرفه شد

به گفته سخنگوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران، دو ‌میلیون سیم‌کارت پس از مهلت تعیین‌شده برای تکمیل اطلاعات صاحبان سیم‌کارت‌هایی که هویت‌شان دارای نقص بوده، یک‌طرفه شده است. جهانگیر اسدی در گفت‌وگو با ایرنا، ادامه داد: «صاحبان سیم‌کارت‌های یک‌طرفه‌شده می‌توانند برای تکمیل اطلاعات هویتی خود در بازه زمانی تعیین‌شده اقدام کرده و با تکمیل اطلاعات، سیم‌کارت خود را به حالت عادی درآورند». چهارشنبه پانزدهم دی امسال معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری از تمدید مهلت مشترکان تلفن همراه برای تکمیل اطلاعات هویتی سیم‌کارت‌های‌شان تا پایان دی‌ماه خبر داد. بااین‌حال به گفته جهانگیر اسدی، برخی دارندگان چنین سیم‌کارت‌هایی به دلیل بروز پاره‌ای مشکل‌های حقوقی مانند آنکه باید منتظر انحصار وراثت باشند یا طولانی‌شدن مسیر تعیین صاحب اصلی سیم‌کارت برای انتقال به صاحب جدید، نتوانسته‌اند در زمان تعیین‌شده نسبت به تکمیل اطلاعات اقدام کنند. بنابراین مقرر شد با تمدید مجدد مهلت و رفاه حال این دسته از مشترکان زمان لازم برای طی مسیرهای قانونی در اختیارشان قرار گیرد. به گفته مسئولان رگولاتوری، هدف از این کار ایجاد مشکل برای مشترکان سیم‌کارت‌های تلفن همراه نیست و فقط تلاش می‌شود وضعیت سیم‌کارت‌ها در همه اپراتورها مشخص باشد، بنابراين انتظار می‌رود در مهلت تعیین‌شده همه نسبت به احراز هویت خود اقدام کنند. اسدی می‌افزاید: «تلاش برای سامان‌دادن به وضعیت هویتی صاحبان سیم‌کارت‌های دارای نقص اطلاعات سبب شد از تعداد 30 ‌میلیون سیم‌کارت دارای هویت مخدوش در شهریورماه امسال، اکنون به چهار‌میلیون‌و 500 ‌ هزار سیم‌کارت برسیم که نشانه اثر‌گذاربودن فعالیت‌هاست. انتظار می‌رود همه دارندگان سیم‌کارت‌های با نقص هویتی از این مهلت درنظرگرفته‌شده نهایت استفاده را کرده و با جدیت نسبت به تکمیل اطلاعات خود در سامانه‌های اپراتورها اقدام کنند تا دچار قطع خدمات سیم‌کارت نشوند». او می‌گوید: «روند قطع‌کردن سیم‌کارت‌هایی که هنوز نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام نکرده باشند، پس از پایان مهلت مقرر آغاز خواهد شد. پس از اتمام مهلت در نظر گرفته‌شده برای تکمیل اطلاعات دارندگان سیم‌کارت، مسئولیت برعهده اپراتورها خواهد بود و آنها باید پاسخ‌گوی رگولاتوری باشند. پیش‌تر آخرین مهلت پایان آذرماه اعلام شده بود. سخنگوی رگولاتوری ادامه می‌دهد: «گرچه امکان دارد نتوانیم همه سیم‌کارت‌های دارای نقص هویتی را در بازه زمانی تعیین‌شده سامان دهیم، اما این فرایند کمک خواهد کرد تعداد چنین سیم‌کارت‌هایی در همه اپراتورها به حداقل ممکن برسد». سیزدهم فروردین امسال سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکان تلفن سیار برای ساماندهی سیم‌کارت‌های بدون هویت مشخص راه‌اندازی شد. مشترکان می‌توانند با مراجعه به درگاه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به بخش خدمات الکترونیک در نشانی www.cra.ir یا نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir و از شمار سیم‌کارت‌هایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند. مشترکان هر کدام از اپراتورهای تلفن همراه باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه وارد کنند. پس از ثبت اطلاعات درخواستی در سامانه، پیامکی برای مشترکان ارسال می‌شود که شمار سیم‌کارت‌های ثبت‌شده با کد ملی متقاضی در هر اپراتور تلفن همراه در این پیامک نوشته شده است. مشترکان در صورت بروز مشکل هنگام استفاده از سامانه می‌توانند موارد مورد نظر یا پرسش‌های خود را به پست الکترونیکی mobilecount@cra.ir ارسال و راهنمایی و پاسخ لازم را دریافت کنند.
جدیدترین گزارش دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد تا پایان شهریورماه امسال 150‌میلیون‌و 365 هزارو 551 سیم‌کارت تلفن همراه از سوی اپراتورهای تلفن همراه کشور در اختیار مردم قرار داده شده است.
براساس این گزارش، تعداد 78‌میلیون‌و 668 ‌ هزارو33 سیم‌کارت از مجموع سیم‌کارت‌های واگذارشده در بازه زمانی مذکور فعال بوده‌اند و ضریب نفوذ مشترکان فعال تلفن همراه کشور تا پایان شهریورماه امسال 98.72 درصد اعلام شده است. براساس این گزارش، تعداد مشترکان پهن‌باند سیار کشور تا پایان شهریورماه امسال 23‌میلیون‌و 445 ‌ هزارو 748 نفر است.


دیدگاه‌ها(۰)