۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ آبان
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۸۰۵ - ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ بهمن
آنچه از نگاه گوگل واقعیت است(3)

مارتین مور، مدیر مرکز مطالعه رسانه‌ها، ارتباطات و توان در کالج کینگز لندن، باور دارد که ترتیب نتایج جست‌وجو روی ذهنیت افراد تأثیر می‌گذارد. او مطالب زیادی را درباره تأثیر شرکت‌های بزرگ فناوری بر نگرش‌های سیاسی و مدنی مردم به رشته تحریر درآورده است. مور می‌گوید: «تحقیقات آماری بزرگ و مهمی درخصوص تأثیر نتایج جست‌وجو بر دیدگاه‌های سیاسی در حال انجام است. نحوه به نمایش درآوردن نتایج جست‌وجو و نوع آنها لزوما روی نگرش‌ شما تأثیرگذار است. در این میان مشکل بزرگ‌تر از اخبار جعلی ناشی می‌شود. این شرکت‌های بزرگ بسیار قدرتمند و مصمم به دخالت در امور هستند. آنها اعتقاد دارند در سیاست به‌صورت مثبت دخالت می‌کنند. آنها به تبعات این کار فکر نکرده بودند. این ابزارها قدرت زیادی در اختیار شما می‌گذارند، اما تبعات منفی نیز دارند. چنین ابزارهایی می‌تواند بعضی از اشخاص را قادر کند اقدامات خودخواهانه و تخریبگر انجام دهند. گوگل مملو از دانش است. گوگل جایی است که شما در آن به دنبال دانش و اطلاعات می‌گردید و «یهودی‌های شرور» تنها اول ماجراست. در گوگل «زنان شرور» نیز پیدا می‌شوند. من تصمیم گرفتم کلمه are و به دنبال آن women را تایپ کنم. گوگل دو سؤال پیشنهادی به من نمایش داد که اولین آنها این بود: «آیا زنان شرور هستند؟» (?arewomen evil). دکمه اینتر را می‌زنم. بله، آن‌طور که گوگل می‌گوید زنان شرور هستند. هر یک از ۱۰ نتیجه نمایش داده‌شده به سؤال فوق جواب مثبت می‌دهند؛ از جمله نتیجه اول از سایت sheddingoftheego.com که بخشی از متن داخل سایت در یک باکس در صفحه جست‌وجو نمایش داده شده است. در این باکس نوشته شده است: «در درون هر زن، درجه‌ای از گرایش‌های منفی وجود دارد. هر زن در درون خود کمی شرور است... زن‌ها عاشق مردان نمی‌شوند، آنها عاشق کارهایی می‌شوند که مردان حاضر هستند به خاطر آنها انجام دهند. به‌همین‌دلیل است که زنان جذب مردان می‌شوند، اما نمی‌توانند عاشق آنها باشند». یهودی‌ها شرور هستند. مسیحیت باید ریشه‌کن شود. اما درباره هیتلر چطور؟ بیایید آن را گوگل کنیم. می‌نویسم «آیا هیتلر بد بود؟» و عنوان اولین نتیجه گوگل این است: «۱۰ دلیل برای اینکه هیتلر انسان خوبی بود».


دیدگاه‌ها(۰)