۱۳۹۶ شنبه ۶ خرداد
شماره‌های پیشین:
شماره ۱۳۹۶ - ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۹ اسفند
حرص لايک و وظيفه خبرنگاري
صدرا محقق .دبیر گروه اجتماعی

عضويت و فعاليت در شبکه‌هاي اجتماعي در ايران تب جديدي نيست. از اورکات، ياهو360، گودر و فرندفيد در سال‌هاي ابتدايي و مياني دهه 80 تا فيس‌بوک، توييتر، اينستاگرام و تلگرام از اواخر دهه 80 تا همين امروز، هميشه کابران زيادي بخش عمده وقت‌گذراني آنلاين خود را صرف اين شبکه‌ها کرده‌اند.
در سال‌هاي گذشته نوع فعاليت و فضاي غالب هر کدام از اين شبکه‌هاي اجتماعي به‌علاوه جدي‌گرفته‌نشدن از سوي فضاي رسمي کشور باعث شده بود فعاليت کاربران آنها با وجود همه ابعاد مهمش، چندان مورد توجه افراد خارج از اين شبکه‌ها قرار نگيرد. ممنوعيت‌ها و محدوديت‌هاي اعمال‌شده در سال‌های گذشته براي شبکه‌هاي اجتماعي و در رأس آنها فيس‌بوک هم باعث شده بود حتي نام‌بردن از آن در رسانه‌هاي رسمي يا بازتاب يک نوشته يا تحليل با منبع فيس‌بوک چندان ممکن و معمول نباشد. به غير از اين پلتفرم شبکه‌هايي مانند فيس‌بوک هم که بيشتر مبتني بر دوست‌يابي يا روابط شخصي کاربران است، باعث شده بود توجهات کمتري را متوجه خود کند. در آن سال‌ها توييتر هم اگرچه براي تعداد اندکي از کاربران ايراني شناخته‌ شده بود اما خيلي‌ها حتي اسم آن را نشنيده بودند.
با اين حال پس از تغيير فضاي کشور در سال 92 و عضويت رسمي رئيس‌جمهور و تعدادي از وزرا در اين شبکه‌هاي اجتماعي، نوع نگاه به آنها نيز عوض شد و دامنه اثرگذاري‌شان به رسانه‌هاي رسمي هم کشيده شد. به غير از اين اقبال عمومي به دو شبکه اجتماعي بدون فيلتر اينستاگرام و تلگرام هم فرهنگ عضويت در شبکه‌هاي اجتماعي را در ايران فراگيرتر از قبل کرد.
در اين ميان، توييتر که به دليل قالب و نوع کاربري‌اش نه‌فقط در ايران، بلکه در همه جاي جهان به عنوان يک شبکه اجتماعي براي خبررساني سريع و همچنين اعلام موضع رسمي از سوي چهره‌هاي شناخته‌شده است که يکباره از يکي، دو سال پيش در ايران بيشتر جدي گرفته شد.
در ديگر کشورهاي جهان هم سال‌هاست توييتر همين کاربرد را دارد و بيشتر سياست‌مداران و رهبران جهاني و چهره‌هاي شناخته‌شده در توييتر حساب کاربري دارند و برخي از مهم‌ترين اخبار و مواضع خود را از اين طريق اعلام مي‌کنند.
در اين مدت کانال‌هاي تلگرامي پرشماري که فعاليتشان بر مبناي توليد محتواي کاربران توييتر گذاشته شده هم توجهات بيشتري را به سمت اين شبکه اجتماعي جلب کرده است. همه اين رويدادها دست به دست هم داد و باعث شد در اين مدت کاربران ايراني توييتر مدام در حال افزايش باشد. تا پيش از توييتر و به دليل نوع کاربري آن، خبرنگاران مثل ديگر کاربران بي‌آنکه حضور يا نوع فعاليتشان لزوما فرق چنداني با بقيه داشته باشد، عضو اين شبکه‌ها بوده‌اند و از خود عکس و مطلب منتشر مي‌کردند. { ادامه در صفحه 138 }

 


دیدگاه‌ها(۰)