۱۳۹۶ سه شنبه ۶ تير
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۸۴۴ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۱ فروردين
تبلیغات انتخاباتی فقط در کانال‌های مجوزدار

براساس دستورالعملی از سوي مرکز ملی فضای مجازی، تمام نامزدهای انتخابات اعم از ریاست‌جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا فقط باید در کانال‌ها و صفحات مجوزدار و قانونی داخلی و خارجی که در سامانه شامد (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) ثبت شده است، تبلیغات کنند. به گفته علی‌اکبر شیرکوند معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون شش‌هزارو 200 کانال تلگرام و نزدیک به هزار صفحه اینستاگرام در سامانه مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند و براساس قانون، تمام نامزدهای انتخاباتی موظف هستند در کانال‌های مجوزدار و ثبت‌شده تبلیغات خود را انجام دهند و حق تبلیغات در کانال‌های غیرقانونی را ندارند. او ادامه می‌دهد: «در دوره‌های قبلی انتخابات مانند انتخابات دوره قبل نمایندگان مجلس این امر انجام نشده است. البته بحث رعایت قانون مربوط به تبلیغات در فضای مجازی تنها منوط به شبکه اجتماعی تلگرام نیست و این موضوع شامل تمام شبکه‌های اجتماعی داخلی و دیگر شبکه‌های اجتماعی که دارای کانال‌هایی با بیش از پنج هزار عضو هستند، می‌شود». به گزارش تماس‌نیوز، او ادامه داده است: «برای نظارت بر کانال‌های دارای مجوز، گروهی به‌عنوان «فرهنگیار» تعریف شد و از طریق فراخوانی که این معاونت در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انجام داد، عضوگیری  انجام شد و آموزش‌های لازم به آنها داده شده است تا ضمن رصد آنها، تخلفات را به معاونت گزارش دهند و اگر کانال‌های ثبت‌شده تخلفی کنند، کد شامد از آنها گرفته و کانال غیررسمی و غیرقانونی محسوب می‌شود». در همین حال حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور و رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد انتخابات کشور از تدوین دستورالعملی برای استفاده از فضای مجازی در انتخابات خبر داده و گفته است: «دستورالعمل تدوین‌شده از سوی وزارت کشور به فرمانداری‌ها ابلاغ شده تا آن را در اختیار نامزدها قرار دهند». در اجرای مصوبه بیست‌وهفتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی تدوین و ابلاغ شد. هدف از تدوین و ابلاغ دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی، بهره‌گیری از فرصت‌های فضای مجازی برای ایجاد شور انتخاباتی، افزایش مشارکت مردمی در انتخابات، مقابله با تخریب و شائبه‌افکنی علیه نامزد‌ها، ضابطه‌مندکردن استفاده از فضای مجازی و تسری قوانین و مقررات انتخاباتی در بخش‌های قابل تسری به فضای مجازی به استناد قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه‌ای و قوانین انتخاباتی است. متن کامل این دستورالعمل مطابق نظر ستاد انتخابات کشور و با اعمال پیشنهادهای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در ۱۴ ماده و یک تبصره تدوین و ابلاغ شده است. شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص تلگرام نقش مهمی در تبلیغات انتخاباتی ایفا می‌کنند، به‌طوری‌که هر روز شاهد بحث و بررسی توانمندی نامزدهای انتخابات در گروه‌های تلگرامی مختلف هستیم. از طرفی برخی از نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان نیز با راه‌اندازی گروه‌های حمایتی در فضای مجازی به‌ویژه تلگرام، علاوه بر ارائه برنامه‌ها و توانمندی‌های خود، سعی در جذب آرای بیشتر رأی‌دهندگان می‌کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 72 درصد جمعیت 18 تا 29 ساله ایران به گوشی‌های هوشمند دسترسی دارند و 42 درصد ساکنان مناطق روستایی به شبکه‌های اجتماعی دسترسي دارند، وضعیتی که به طور فزاینده‌ای این امکان را تسهیل می‌کند که هر شخصی بتواند محتوایی را برای مخاطبان وسیعی منتشر کند.


دیدگاه‌ها(۰)