۱۳۹۶ جمعه ۲ تير
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۸۶۷ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۸ ارديبهشت
میوه برجام در صنعت خودرو به بار نشست
طراح «فراری» در ایران
احمد فرهادی . کارشناس اقتصادی

 

 


چندروز پیش شاهد امضای تفاهم‌نامه گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت ایتالیایی «پینین فارینا» بودیم. بی‌اغراق این تفاهم‌نامه یکی از میوه‌های برجام است؛ برای کسانی که به دنبال میوه‌های برجام هستند. 
همه می‌دانیم که طراحی خودرو امر بسیار خطیری است، بدون توجه به آن هر تلاشی در حوزه خودروسازی عقیم است. تجربه کشورهای تازه‌وارد در صنعت خودرو نظیر هند و چین نشان می‌دهد که با تمرکز و سرمایه‌گذاری لازم بر بخش طراحی صنعت خودرو می‌توان حضور موفقی در سطح بین‌المللی داشت. صنعت خودروسازی ایران اگرچه در سال‌های اخیر روند روبه‌رشدی را تجربه کرده است، اما با همه این تفاسیر می‌توان گفت این صنعت همواره از فقدان بخش مؤثری چون طراحی خودرو در رنج بوده است. 
بر اساس این تفاهم‌نامه قرار شده است که شرکت «پینین‌فارینا» پلت‌فرم و محصولات جدید ایران‌خودرو را طراحی و تولید کند. سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای قرارداد بیش از 10‌هزار‌ میلیارد ریال برآورد و مقرر شده که تمام مراحل آن در داخل کشور و گروه صنعتی ایران‌خودرو انجام شود. اجرای کامل این قرارداد به طراحی و تولید پلت‌فرم اختصاصی گروه صنعتی ایران‌خودرو منجر خواهد شد که محصولات متعدد در مدل‌های مختلف سدان، هاچ‌بک، کراس آور و شاسی‌بلند، هیبریدی و برقی روی آن به تولید خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود نخستین محصول این قرارداد در نیمه دوم سال 98 وارد بازار ایران شود. 
طراح فراری در ایران: سوابق شرکت «پینین‌فارینا» 
شرکت «پینین‌فارینا» یک شرکت طراحی خودرو و بدنه‌سازی ایتالیایی است که درحال‌حاضر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های طراحی پلت‌فرم جهان به‌شمار می‌آید و در کارنامه کاری خود همکاری‌های زیادی با شرکت‌هایی چون آلفارومئو، جی.‌ام، هیوندای، ولوو، جگوار، مازراتی، پژو، هوندا و فیات را دارد. این شرکت در شهر کامبیانو قرار دارد و در سال 1930 از سوی باتیستا فارینا بنیان‌گذاری شد. ‌
باتیستا فارینا در شهر کورتانزای ایتالیا متولد شد. او دهمین فرزند از 11 فرزند خانواده بوده که نام مستعار خود را «پینین» برگزید؛ «پینین» در زبان پیدمونتی که زبانی است هندواروپایی از شاخه رومی که دو‌میلیون نفر در کشور ایتالیا با آن تکلم می‌کنند به معنای (جوان‌ترین و کوچک‌ترین برادر خانواده) است. پینین با این نام‌گذاری در حقیقت می‌خواست به وضعیت خود در خانواده اشاره کند. او کارش را زود شروع کرد و تا  12 سالگی مشغول به کار در فروشگاه برادرش بود. در آنجا بود که علاقه او به اتومبیل به‌ وجود آمد. او برای چند دهه در شرکت طراحی صنعتی جیوانی استبلی‌منت فارینا 
(Giovanni’s Stabilimenti Industrial Farina) کار و وقتش را صرف یادگیری طراحی بدنه خودرو کرد. 
او در سال 1930 با هدف طراحی و ساخت خودرو شرکتی را با نام «سوسیتا انونیما کاروزر» یا «پینین فارینا» تأسیس کرد. تمرکز این شرکت بر طراحی و ساخت بدنه اتومبیل جدید بود و به‌سرعت شهرت به دست آورد. کار باتیستا برای شرکت خودروسازی فراری، در سال 1952، او را تبدیل به معروف‌ترین طراح خودرو در جهان کرد. هرچند این شهرت او تا حد زیادی مدیون فعالیت و مدیریت پسر او، سرجیو، بود که تا قبل از مرگش در 3 جولای 2012 در تورین ایتالیا امور شرکت پدرش را اداره می‌کرد.  سرجیو پینین‌فارینا (که برخی به او لقب پدر فراری داده‌اند) فارغ‌التحصیل دانشگاه پلی‌تکنیک تورین ایتالیا در رشته مهندسی مکانیک بود. او از دهه ۳۰ میلادی، زمانی که پدرش طراحی خودرو را بنیان نهاد، وارد دنیای اتومبیل شد. نام فراری با نام خانواده پینین‌فارینا عجین شده ‌است، چراکه به مدت نیم‌قرن عهده‌دار طراحی تقریبا تمام مدل‌های فراری بوده ‌است.  او در سال 1961 رسما نام فامیل خودش را به «باتیستا پینین‌فارینا» تغییر داد. آخرین طراحی شخصی که به باتیستا فارینا نسبت داده شده، خودرو «1600 Duetto» برای آلفارومئو بود. این خودرو برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو ژنو در ماه مارس سال 1966 در معرض دید مردم قرار گرفت و او کمتر از یک ماه بعد از این تاریخ؛ یعنی در تاریخ سه آوریل 1966 درگذشت. علاوه بر فراری، طراحی خودروهای نام‌آشنای دیگری چون، رولزرویس، شورولت، کادیلاک، پژو و فیات در کارنامه این خانواده طراح ایتالیایی و سرجیو پینین‌فارینا جای دارد.  نکته جالب در این شرکت سیال‌بودن بخش منابع انسانی آن است. با توجه به ویژگی‌های خاص چنین شرکت‌هایی نیروهای به‌کارگرفته‌شده در شرکت پینین‌فارینا در هر سال متناسب با شرایط کاری تغییر می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال در سال 2015 تعداد 373 مهندس در این شرکت مشغول کار بودند که این میزان در سال 2016 به 428 نفر افزایش یافته است. 
اگر نگاه صنعت خودروسازی ایران از مرزهای کشور فراتر باشد، طراحی خودرو جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. خودروسازان اروپایی با اختصاص بخش‌هایی از درآمدشان به مقوله طراحی، سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش انجام می‌دهند، چراکه سرمایه‌گذاری در این بخش مهم‌ترین عامل موفقیت در بازار فروش است. با توجه به اینکه میانگین عمر طراحی خودرو در کشورهای اروپایی بین پنج تا شش سال است، خودروسازان تلاش بسیاری برای به‌روزنگه‌داشتن طراحی خودرو می‌کنند.  هرچه باشد، باید امیدوار باشیم این تفاهم‌نامه و سایر قراردادهایی که پس از برجام در صنعت خودروسازی ایران منعقد شدند، بتوانند مسیر صعب‌العبور خودروسازی ایران را هموارتر از همیشه کنند.


دیدگاه‌ها(۰)