۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ شهريور
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۹۱۳ - ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۶ تير
این بهترین تصمیم است؟!
وحید شامخی.مشاور مدیریت استراتژیک

حتما تابه‌حال برایمان پیش آمده است که چندروز بعد از خرید از یک فروشگاه لباس، عطر، گوشی موبایل یا لپ‌تاپ احساس کرده‌ایم که سرمان کلاه رفته است! با این پول می‌شد انتخاب بهتری داشت! تحت‌تأثیر حرف‌های فروشنده قرار گرفتم! وگرنه اصلا چنین چیزی نمی‌خواستم! رفته بودم فلان مدل گوشی را بخرم، با یک مدل دیگر از در فروشگاه بیرون آمدم! رفته بودم فلان عطر را بخرم، فروشنده گفت چرا این عطر را امتحان نمی‌کنید؟ این جدید است! این شیک‌تر از آن است! یا در همین مسابقه خنداننده برتر که در برنامه خندوانه برگزار می‌شود، وقتی از اجرای یک شرکت‌کننده خوشمان آمد ممکن است فورا به او رأی بدهیم، اجرای بعدی را که می‌بینیم، متوجه می‌شویم اینکه بهتر از قبلی بود! دوباره رأی می‌دهیم و به همین صورت در خیلی از مقاطع زندگی، اشتباهات کوچک و بزرگ می‌کنیم! چرا این مسئله پیش می‌آید؟ یکی از مهم‌ترین دلایلش این است که در مقطعی که می‌خواهیم تصمیم نهایی را بگیریم، گزینه‌ها را در کنار هم بررسی نمی‌کنیم، بلکه گزینه‌ها را یک‌به‌یک و جداگانه بررسی کرده و تصمیم گرفته‌ایم که طبیعتا ممکن است با خطا در آن لحظه همراه بوده باشد. جالب است که اخیرا (مارس 2017) نتیجه تحقیقات مشترکی میان دانشگاه لیدز انگلستان و یک دانشگاه سنگاپوری منتشر  شده است.
 این تحقیق دقیقا به همین سؤال می‌پردازد که چقدر اهمیت دارد وقتی می‌خواهیم تصمیم بگیریم، گزینه‌هایمان را یکی‌یکی بررسی کنیم یا همه را در کنار هم؟ بررسی‌های این گروه نشان می‌دهد که به‌طور متوسط ۲۲ درصد احتمال انتخاب بهترین گزینه بیشتر می‌شود، وقتی همه گزینه‌ها را کنار یکدیگر و در مقایسه با هم بررسی کنیم! جالب است که این گروه می‌گویند بر اساس مشاهداتشان، اغلب شرکت‌های پیشرو خودروسازی یا بیمه عمر، گزینه مقایسه محصولات یا خدمات نداشته و هر محصول و خدمت تنها صفحه ویژه خودش را دارد! درست است، برای اینکه مثلا ناهار یا شاممان را در کدام رستوران یا فست‌فود بخوریم ممکن است آن‌قدرها هم این مسئله مهم نباشد، اما وقتی مسئله انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب همسر، انتخاب شغل، انتخاب شریک تجاری برای یک شرکت یا ملت و... مطرح می‌شود، یک درصد احتمال بالاتر در انتخاب بهترین گزینه نیز اهمیت بسیار زیادی دارد، چه رسد به ۲۲ درصد! خب چه می‌توان کرد؟ سعی کنیم تا حد امکان برای انتخاب و تصمیم نهایی، چندین گزینه محتمل را در کنار یکدیگر مقایسه کنیم. این راهکار، امروز حتی به لطف فناوری، برای بسیاری از خریدهای معمولمان نیز قابل‌اجراست.
 برای مثال وقتی می‌خواهیم گوشی یا لپ‌تاپ بخریم، بسیاری از وب‌سایت‌ها به کمکمان می‌آیند تا مقایسه به نسبت دقیقی داشته باشیم و در آرامش به جمع‌بندی برسیم، اما برای تصمیمات بزرگ‌تر و جدی‌ترمان، نیاز به تمرین فردی داریم؛ نیاز به تمرین داریم تا مطمئن شویم و خیالمان راحت شود که این بهترین تصمیم است.
 


دیدگاه‌ها(۰)