۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ شهريور
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۹۱۳ - ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۶ تير
روایت پرورش از مهلت یک‌هفته‌ای که داده نشد
بلوکه حساب‌های هما

شرق: با رفتن فرهاد پرورش، مدیرعامل پیشین هما، پس از موفقیت‌های برجام و پیوستن این مقام مسئول به ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی)، او در مراسم تودیعش از پشت پرده‌ها و تهدید‌های ایران در مذاکرات پرده برداشت. همچنین آخوندی از هدررفت صد میلیارد دلار بابت رد دیون دولت تا سال 90 خبر داد و قائم‌مقام او، خبر از حضور پرورش در کادر هیئت‌مدیره ایران‌ایر داد. همچنین شرفبافی، سرپرست جدید ایران‌ایر، اعلام کرد این شرکت در مرحله شناسایی فاینانسر خرید هواپیماست. 
  100 میلیارد دلار بابت رد دیون دولت هدر رفت
وزیر راه‌و‌شهرسازی با انتقاد از روند خصوصی‌سازی‌ها گفت: متأسفانه در تحقیقاتی که در سال ۹۰ انجام دادم، حدود صد میلیارد دلار از سرمایه‌های ملت و صنایع مختلف ایران در حوزه‌های مختلف پتروشیمی، صنایع و سرمایه‌گذاری بدون پشتوانه هدر رفت. عباس آخوندی در مراسم معرفی سرپرست جدید شرکت هواپیمایی «هما» در قدردانی از فرهاد پرورش، مدیرعامل سابق این شرکت، تصریح کرد: جفای بزرگی که در حق مردم ایران در سال‌های گذشته شد، این بود که تمام این ثروت با عنوان رد دیون به بخش خصوصی واگذار شد تا دولت خود را از شر بنگاه‌ها رها کند. متأسفانه این بدترین روشی بود که می‌شد انجام داد. وی ادامه داد: در این شرایط، آقای پرورش (مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی هما) توانست با وجود فشارها، شرکت هما را حفظ کند. چراکه اگر دارایی‌های این شرکت به فروش می‌رسید در آخر یک‌سری زمین و ساختمان بود که پیش از اصلاح ساختاری واگذار می‌شد. هیچ‌گاه منتقد واگذاری به بخش خصوصی نیستم؛ اما نباید بدون بازسازی ساختاری، بنگاه‌ها را رها کرد. خوشبختانه در فرایند مدیریت شرکت هواپیمایی هما، چرخ این شرکت را به چرخه بازسازی ساختاری بازگرداندیم و مطمئنم یک همای سرافراز را خواهیم ساخت. 
  هما یک ایرباس ۳۲۰ رایگان گرفت
قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به پافشاری شرکت هما برای دریافت تخفیف در جریان خرید هواپیما، گفت: این قراردادها تا ۲۸ سال آینده و تا زمان بازپرداخت کامل حفظ و پایش می‌شود. در جریان مذاکرات برای خرید هواپیما تمام چانه‌زنی‌ها انجام شد و تخفیفات لازم را نیز گرفتیم، به‌طوری‌که آقای پرورش پس از مذاکرات طولانی برای گرفتن تخفیف بابت خرید هواپیماها یک‌بار دیگر در جلسه‌ای با اصرار توانست یک هواپیمای ایرباس ۳۲۰ را به‌صورت رایگان برای ایران‌ایر تحویل بگیرد. اصغر فخریه‌کاشان در این مراسم گفت: آنچه تا امروز انجام شده پایان کار نیست؛ آقای پرورش هرچند به‌عنوان نماینده ایران در ایکائو معرفی شده است؛ اما همچنان به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره شرکت هما فعالیت می‌کنند و در مذاکرات بعدی نیز شرکت خواهند کرد. 
  روایت یک تهدید
فرهاد پرورش، مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی هما، در مراسم معرفی سرپرست جدید این شرکت با اشاره به عملکرد حدود هشت‌ساله حضور خود در کسوت مدیریت این شرکت، گفت: نزدیک هشت‌ سال پیش و در سخت‌ترین شرایط کشور در حوزه بین‌المللی بود که مدیریت هما را بر عهده گرفتم. در اکتبر ۲۰۰۹ از کمیسیون اروپایی نامه‌ای روی میز من آمد و اعلام کردند وضعیت ایمنی ایران‌ایر خوب نیست و باید فعالیت این شرکت هواپیمایی محدود شود. با وجود همه این مشکلات مکاتباتی انجام دادیم و تلاش‌هایی شد تا اجازه محدودیت عبور از فضای اروپا را از شرکت هواپیمایی هما سلب کنیم. شرایط تحریم سخت‌تر شد، به‌طوری‌که تحریم‌های یاتا (انجمن بین‌المللی هوانوردی) و تحریم‌های سوختی نیز بر شرکت هواپیمایی ایران‌ایر تحمیل شد. علاوه بر این چهارم اکتبر ۲۰۱۰ مدیرکل ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) در تماس با من اعلام کرد از فردا ناچاریم تمام حساب‌های شرکت هما در جهان را ببندیم؛ در آن زمان از آنها درخواست کردیم یک هفته به ما فرصت دهند تا پول‌ها و منابع مالی خود را از حساب‌ها خارج کنیم، اما این اجازه به ما داده نشد. وی افزود: حدود ۳۵ حساب فروش بلیت (BSP) بسته شد و با احتساب حساب‌های بانکی حدود ۶۰ حساب بانکی شرکت ایران‌ایر در دنیا به حالت تعلیق درآمد؛ پس از آن تحریم‌های سوختی را به ما تحمیل کردند و شرکت‌های سوختی در سراسر دنیا به‌صورت یک طرفه قراردادهای خود را با ایران‌ایر لغو کردند که درحال‌حاضر همچنان مشکلات سوختی ایران‌ایر در ژنو برطرف نشده است. نماینده جدید ایران در ایکائو با انتقاد از اظهارات برخی که اعلام کردند ایران‌ایر از منابع دولتی استفاده کرده است، گفت: هزینه تمام این تحریم‌ها را در سال‌های گذشته خود هما پرداخت کرد و هیچ منابع مالی را از طرف دولت دریافت نکرد. پرورش با بیان اینکه درحال‌حاضر چهارهزارو 500 نشست‌و‌برخاست اضافه انجام می‌دهیم تا به تحریم‌های سوختی فائق بیاییم، گفت: در بخش تحریم‌های بانکی نیز بانک مرکزی از اواسط سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ حتی امکان جابه‌جایی یک دلار پول را برای ایران‌ایر نداشت و در این شرایط همه پول‌ها را دستی جابه‌جا کردیم؛ ضمن اینکه در همان زمان در ستاد تدابیر ویژه مصوب شد تمام ریسک‌های جابه‌جایی این پول‌ها بر عهده مدیرعامل هما باشد که با تمام این تعهدات، این ریسک را شخصا پذیرفتم. مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی ملی ایران ادامه داد: مشکلات بانکی تا حدی بود که در زمان تحریم‌ها یک روز به خاطر دارم همراه معاون وزیر سابق راه به بانک مرکزی رفتم؛ اما به‌دلیل حضور مسئولان برای انجام مبادلات بانکی، ما را به اتاق‌های بانک مرکزی راه ندادند. شرایط مبادلات بانکی در آن زمان تا حدی پیچیده بود که راهروهای بانک مرکزی مملو از تقاضا برای رفع مشکلات مالی مسئولان بود؛ ضمن اینکه مدام در راهروهای سازمان برنامه برای اعتبارات در حال رفت‌وآمد بودم. وی ادامه داد: در هشت سال گذشته که مدیرعامل شرکت هما بودم، ۹۳ ماه حقوق پرداخت کردیم که معادل سه‌هزارو 850 میلیارد تومان بود که از این میزان هزارو 150 میلیارد تومان فقط بابت حقوق بازنشستگان پرداخت شد؛ این وظیفه من بود که در کنار سرپا‌نگه‌داشتن هما، حقوق و دستمزد کارکنان و بازنشستگان را تأمین کنم اما در شرایط سختی این اتفاقات رخ داد. نماینده جدید ایران در سازمان جهانی هواپیمایی با اشاره به اینکه هر پرواز برای ما نزدیک به ۲۰‌ هزار دلار هزینه دارد، افزود: این هزینه‌ها را پرداخت کردیم تا ثابت کنیم تحریم‌ها در صنعت هوانوردی ایران اثرگذار نبوده است. پرورش همچنین در واکنش به انتقاداتی مبنی بر واگذاری برخی زمین‌های تحت مالکیت هما گفت: کل زمین‌هایی که از طرف هما در این دوران فروخته شده، حدود ۷۰ میلیارد تومان است اما این مبلغ در مواردی مانند توسعه آشیانه‌ها، خدمات فرودگاهی، کترینگ و سایر بخش‌های شرکت هزینه شده است. 
  در مرحله شناسایی فاینانسر خرید هواپیما هستیم
سرپرست جدید شرکت هما نیز از تدوین سند برنامه راهبردی خبر داد و گفت: بازسازی ساختار همه‌جانبه در دستور کار قرار دارد. فرزانه شرفبافی گفت: بازسازی ساختار همه‌جانبه، اصلاح سیستم مدیریت ایمنی و کیفیت و افزایش سطح کیفی خدمات از برنامه‌های این شرکت است. آموزش منابع انسانی و استقرار نظام مدیریت عملکرد برای حقوق و دستمزد کارکنان از دیگر محورهای این شرکت است. بهبود روش‌های بازرگانی و بازاریابی نیز از دیگر برنامه‌های این شرکت است که باید با جدیت به آن پرداخته شود. سرپرست شرکت هواپیمایی هما با بیان اینکه قراردادهای ATR، بویینگ و ایرباس ادامه خواهد داشت و پیگیری می‌شود، درباره برنامه‌های خود درخصوص جذب فاینانسر گفت: این موضوع قطعا پیگیری می‌شود و درحال‌حاضر در حال شناسایی فاینانسرها هستیم. 

 


دیدگاه‌ها(۰)