۱۳۹۶ سه شنبه ۳۱ مرداد
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۹۳۵ - ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد
عرضه 37/9 میلیون دستگاه تبلت به بازار

مؤسسه IDC جدیدترین گزارش خود را از میزان عرضه تبلت در سه‌ماهه دوم 2017 منتشر کرد. آمار منتشرشده این مؤسسه نشان‌دهنده عرضه 37.9‌ میلیون دستگاه تبلت به بازار است که در مقایسه با 39.3‌ میلیون دستگاه ارائه‌شده در سه‌ماهه دوم 2016، کاهشی 3.4 درصدی را نشان می‌دهد.
با اینکه گزارش IDC یازدهمین کاهش پیاپی در عرضه جهانی تبلت‌ها را نشان می‌دهد، میزان کاهش عرضه امسال برخلاف سال گذشته تک‌رقمی بوده است؛ خبری که برای تولیدکنندگان امیدوارکننده خواهد بود. براساس این گزارش، دو تولیدکننده برتر تبلت، یعنی اپل و سامسونگ، در مجموع حدود نیمی از سهم بازار را در اختیار دارند و همچون دو دوره‌ گذشته، به ترتیب جایگاه اول و دوم را به خود اختصاص داد‌ه‌اند. به گزارش IDC، کندتر شدن فرایند کاهش عرضه در سه‌ماهه جاری در اثر عرضه تبلت‌هایی با قیمت نسبتا پایین‌تر بوده است. صرف نظر از آشفتگی در بازار تبلت، در میان پنج تولید‌کننده اصلی و برتر بازار، سهم سه کمپانی افزایش یافته است. در واقع، فاکتور قیمت به سازندگان سطح اول تبلت کمک کرده است تا سهم بازار سالانه خود را افزایش دهند. البته، IDC در ادامه گزارش خود به تولیدکنندگان هشدار می‌دهد که این رشد ممکن است موقتی باشد، زیرا همانند رایانه‌های شخصی، چرخه جایگزینی تبلت‌های جدید در مقایسه با گوشی‌های هوشمند طولانی‌تر است. با فشار برندهای بزرگ برای کاهش قیمت‌، تولیدکنندگان تبلت‌های ناشناخته (موسوم به white box) و کوچک‌تر توجه خود را از بازار تبلت دور خواهند کرد؛ فرایندی که بنا بر گزارش IDC در آینده نیز ادامه خواهد یافت.
تبلت‌های جداشدنی (detachable) که در سه‌ماهه نخست 2017 به‌عنوان عامل نجات‌دهنده بازار شناخته شدند، در این فصل با افت عرضه مواجه شده‌اند. ظاهرا دلیل این کاهش عرضه، انتظار مصرف‌کنندگان برای ارائه تبلت‌های جدیدی از این نوع از سوی شرکت‌هایی مانند اپل و مایکروسافت بوده است.
به این ترتیب، با عرضه محصولات جدید در انتهای سه‌ماهه دوم، می‌توان انتظار داشت بازار تبلت‌های جداشدنی جایگاه مستحکمی را در نیمه دوم سال جاری میلادی به خود اختصاص دهد. از سوی دیگر تبلت‌های تبدیل‌شدنی (convertible) گونه‌ای از تجربه رایانشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که برای آنها شناخته‌شده‌تر است.
مؤسسه IDC سال گذشته پیش‌بینی کرده بود تبلت‌های جداشدنی به رشد سالانه بازار تبلت‌ها تا سال 2020 کمک خواهند کرد. به گفته جیتش اوبرانی، پژوهشگر ارشد بخش بررسی فصلی بازار جهانی ابزارهای موبایلی در مؤسسه IDC، تا به امروز، بازار ابزارهای 2- در 1- به دو گروه عمده تقسیم شده است. در یک سو، شرکت‌هایی چون اپل و مایکروسافت قرار دارند که بیشتر تبلت‌های جداشدنی را تولید می‌کنند و در سوی دیگر، تولیدکنندگان رایانه شخصی حضور دارند که عمدتا تولیدکننده دستگاه‌های تبدیل‌شدنی هستند. هرچند تغییراتی کند در این زمینه آغاز شده است و تولیدکنندگان گوشی هوشمند و رایانه شخصی ارائه جایگزین‌های جذابی را در این حوزه آغاز کرده‌اند، سرعت این تغییر بسیار اندک است و Surface و آی‌پد پرو همچنان بر بخش بزرگی از بازار  سیطره دارد.
از سوی دیگر، لین هوانگ، مدیر تحقیقات در بخش ابزارها و صفحه‌نمایش در مؤسسه IDC، بازار تبلت را به میدان مسابقه‌ای تشبیه می‌کند که در آن باید معین شود آیا رشد تبلت‌های جداشدنی سرعت کافی برای غلبه بر رکود طولانی‌مدت بازار تبلت‌های ساده (slate) دارد یا نه. او باور دارد که براساس چنین دیدگاهی، سه‌ماهه دوم امسال نشانه‌هایی از احیای بازار ظاهر می‌شود و برای نیمه دوم سال 2017 می‌توان به موضوعات بسیاری امیدوار بود.
رونمایی از محصولات جدید مایکروسافت و اپل با سه‌ماه‌های پرعرضه همراه خواهد بود، درحالی‌که اجرای ویندوز 10 بر بستر معماری ARM نیز می‌تواند شکاف موجود در رده‌های میانی بازار را پر کند. او در ادامه پیش‌بینی کرده است که در دوره منتهی به تعطیلات، تعداد بیشتری از تبلت‌های جداشدنی مبتنی بر سیستم‌عامل کروم عرضه شود. گفتنی است، مؤسسه Strategy Analytics نیز اخیرا گزارش خود را درباره سهم سیستم‌عامل تبلت‌ها منتشر کرده است.
براساس این گزارش، iOS افزایش 26درصدی را تجربه کرده است، درحالی‌که سهم اندروید کاهش یافته و به 60 درصد رسیده است. در کنار این دو سیستم‌عامل، جایگاه ویندوز با حدود 14 درصد تقریبا ثابت مانده است.


دیدگاه‌ها(۰)