۱۳۹۶ سه شنبه ۳۱ مرداد
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۹۳۵ - ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد
نگاهي به اجراي ارکستر سمفونيک تهران براي کودکان
فلوت مثل پرنده، کنترباس مثل فيل
سميه قاضي‌زاده

 دست‌ کوچکش را مي‌گذارد زير چانه‌اش و با دست ديگرش اداي آرشه‌کشيدن را درمي‌آورد. آرشه‌اش را مي‌کشد و صداي رفت‌وآمد «پيتر»، پسر قصه، را مي‌شنود. شهرداد روحاني سازها را با شخصيت‌شان در ارکستر معرفي مي‌کند. همه سالن پر از بچه‌هاست و اجراي ارکستر سمفونيک تهران هيچ شباهتي به اجراهاي ديگر آن ندارد. سالن پر است از هيجان بچه‌هاي قدونيم‌قد که روي پنجه پاهايشان قدبلندي مي‌کنند تا بتوانند بيشتر و بهتر سازها را ببينند، اما رهبر ارکستر کارشان را کمي راحت کرده: «خب بچه‌ها ببينيد، اين فلوت است، قرار است در ارکستر صداي پرنده را با آن بشنويد. ببينيد چقدر شبيه صداي پرنده است». نوازنده فلوت هم مي‌ايستد و چند ميزان را مي‌زند تا بچه‌ها با آنچه که رهبر ارکستر گفته بيشتر آشنا شوند. اجراي قطعه «کارناوال حيوانات» است و نوبت مي‌رسد به قطعه فيل. روحاني سرش را مي‌چرخاند به سمت کنترباس‌هاي بزرگ و مي‌گويد: «فيل خودش بزرگ است و براي همين در ارکستر هم بزرگ‌ترين ساز که صدايش به فيل هم مي‌خورد انتخاب شده است. لطفا کنترباس‌ها بنوازند تا بچه‌ها ببينند». بچه‌ها با هيجان به کشيده‌شدن آرشه روي بدن بزرگ کنترباس‌ها نگاه مي‌کنند و آن صداي زمخت، که شبيه راه‌رفتن سنگين و سترگ فيل‌هاست. «کارناوال حيوانات» با معرفي پيتر (ويلن)، گرگ (هورن)، گربه (کلارينت)، اردک (ابوا) و پرنده (فلوت) اجرا مي‌شود تا نوبت به معرفي پدربزرگ پيتر و ساز کلارينت‌باس مي‌رسد که سالن يکپارچه خنده و شادي مي‌شود. دليلش چيست؟ صداي بامزه کلارينت که شخصيت پير و در حال نصيحت پدربزرگ‌ها را به ياد مي‌آورد. با اين چيدمان و شور، بخش اول کنسرت تمام مي‌شود.بچه‌ها که حداقل نيمي از جمعيت تالار وحدت و بالکن‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، در مواجهه با اطلاعات جديد به وجد آمده‌اند، وسط سالن انتظار در فاصله دو اجرا مي‌شود کودکاني را ديد که در حال رهبري ارکسترند يا اداي کنترباس‌ها و صداي فيل را توأمان درمي‌‌آورند.تفاوت اين اجرا با ديگر اجراهاي ويژه کودکان در اين بود که در اکثر اجراها، ارکستري متشکل از نوازندگان و خوانندگان خردسال يا بزرگ‌سال، به اجراي باکلام قطعات کودکانه مي‌پردازند، درحالي‌که معرفي سازها و شخصيت‌هاي آنها در اثر، آن هم تک‌تک و بعد از اجراي هر قطعه ويژگي بارز اين کنسرت بود. ضمن اينکه تمامي اين قطعات‌ سازي بودند و بر پايه کلام استوار نبودند. علاوه‌براين، اجراي اين قطعات از سوی ارکستر سمفونيک تهران به‌عنوان مهم‌ترين ارکستر ايران و در تالار وحدت به‌عنوان بهترين تالار از ديگر نکات مثبت آن بود.بخش دوم کنسرت اما داستان پيتر، پسرک اصلي داستان، با کمک راوي ادامه پيدا مي‌کرد. بچه‌ها که ديگر با صداي سازها و شخصيت‌ها آشنا شده بودند، به‌راحتي مي‌توانستند ردپاي شخصيت‌ها را با شنيدن صداي سازهاي مشخص پيدا کنند؛ مثلا وقتي راوي مي‌گفت: «پرنده نزديک پيتر شد و گرگ از آن‌طرف آنها را ديد» و بعد صداي ارکستر ترکيبي بود از صداي فلوت، ويلن و هورن مي‌آمد، کودک به‌خوبي مي‌توانست ردپاي شخصيت‌ها را در آواي اثر پيدا کند.بروشور خوب و کامل اين کنسرت که با تصاوير کارتني همراه بود، از ديگر نقاط قوت اين کنسرت بود که خوشبختانه با استقبال بسيار خوب مخاطبان و خانواده‌ها در شش سانس برگزار شد و بار ديگر براي اول شهريورماه هم تمديد شده است.شهرداد روحاني که در ماه‌هاي گذشته، فعاليت‌هاي مؤثري در ارکستر سمفونيک تهران انجام داده که از جمله آنها مي‌توان به اجراي ارکستر در ايتاليا به رهبري ريکاردو موتي اشاره کرد، اين‌بار هم اتفاقي خوش را در موسيقي ايران و موسيقي ارکسترال و وزين براي کودکان اين سرزمين رقم زد و کمي از بار جانکاه نمايش‌ندادن ساز از رسانه اصلي کشور کاست. بي‌شک انگيزه او کسي نيست جز کودکاني که مشتاقانه آماده يادگيري‌اند و موسيقي در جانشان مي‌جوشد.

 


دیدگاه‌ها(۰)