۱۳۹۶ شنبه ۲۹ مهر
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۹۳۵ - ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد
نخستین حضور موتورسواران ایرانی در مسابقات قهرمانی جهان
كراس‌هاي ايران در جام ملل

شرق: تیم ملی موتورکراس مردان ایران بعد از سال‌ها انتظار قرار است برای نخستین‌بار حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان این رشته را تجربه کند؛ رویدادی بزرگ که از آن با عنوان «جام ملل» اسم می‌برند و با شرکت برترین موتورسواران دنیا برگزار می‌شود. موتورسواران ایرانی اگرچه در سال‌های اخیر جزء  سه تیم اول آسیا قرار داشتند و در سایر مسابقات و تورنمنت‌های جهانی سطح متوسط شرکت می‌کردند، اما تاکنون فرصتی برای خودنمایی در این میدان معتبر را به دست نیاورده بودند. حالا با روی کارآمدن محمود صیدانلو، رئیس جدید فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری، فعالیت‌های این فدراسیون در بخش بین‌المللی شتاب بیشتری گرفته و در اولین قدم شرایط برای اعزام تیم ملی موتورکراس به پیکارهای قهرمانی جهان سال 2017 فراهم شده است. علی برزوزاده و علیرضا پرورش در کلاس 250 سی‌سی و امیررضا ثابتی‌فر در کلاس 450 سی‌سی اعضای تیم ملی موتورکراس کشورمان را در این رقابت‌ها که 9 مهرماه (اول اکتبر سال 2017) در انگلیس آغاز می‌شود تشکیل می‌دهند. 
مهرداد همتیان، نیز سرمربیگری این تیم را به عهده دارد. همتیان بیشتر از آنچه  به کسب نتیجه در این مسابقات فکر کند، به تجربه‌اندوزی شاگردانش فکر می‌کند. او می‌گوید باید واقع‌بین بود و نباید از این تیم کم‌تجربه توقع بالایی داشت: «این مسابقات معروف به جام ملل است که همه موتورسوران باید با پرچم کشور خودشان و در قالب یک تیم در آن شرکت کنند. یعنی این‌طور نیست که موتورسوار دوملیتی در تیمی وجود داشته باشد. نکته دیگر اینکه هر تیم الزاما باید با سه نماینده در رقابت‌ها شرکت کند. این رویداد درواقع یکی از بالاترین مسابقات موتورسواری جهانی است که همه بهترین‌ها در آن هستند. ما هم بهترین نفراتمان را که در آسیا صاحب عنوان هستند،  برای شرکت در مسابقات جهانی انتخاب کردیم. امیر ثابتی‌فر قهرمانی آسیا را دارد. او سال پیش در یکی از تورنمنت‌های جهانی نفر بیست‌ویکم هم شد. علیرضا پرورش و علی برزوزاده هم مدال برنز آسیا را دارند. اما باید بپذیریم  با داشتن عناوین آسیایی نمی‌توانیم به حضوری موفق در میدان جهانی که اصلا تجربه رقابت در آن را نداشته‌ایم، خوش‌بین باشیم. هرچند هیچ اتفاقی محال نیست. با‌این‌حال،  من به این رقابت‌ها به‌عنوان یک میدان کسب تجربه برای موتورسوران نگاه می‌کنم».فدراسیون ترتیبی داده تا این موتورسواران برای آمادگی هرچه بیشتر برای شرکت در مسابقات انگلیس به اردوی خارج از کشور هم اعزام شوند: «ما چهار مرحله اردو برای تیم در نظر گرفته‌ایم که مرحله آخر آن 10 روز مانده به مسابقات قرار است در بلژیک برگزار شود. برای اینکه بچه‌ها آشنایی بهتری با پیست مسابقه داشته باشند، تصمیم گرفتیم مدتی هم به  آنها در پیست موتورکراس بلژیک که شباهت زیادی به پیست انگلیس دارد، تمرین دهیم. خوشبختانه تمریناتی که آزادی هم داریم خیلی خوب است و مشکلی بابت پیست نداریم. پیست موتورکراس آزادی تمام استانداردهای لازم را دارد و به تأیید فدراسیون جهانی موتورسواری هم رسیده است».
او می‌گوید فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری ایران حتی این توانایی را دارد که میزبانی مسابقات جهانی و آسیایی موتور کراس را بگیرد: «ما در مجمع سالانه فدراسیون جهانی این پیشنهاد را دادیم که میزبانی دو راند از چهار راند مسابقات قهرمانی آسیا را در سال جاری بگیریم اما متأسفانه فدراسیون آسیا قدری بی‌برنامه است و هنوز این امکان را برای ما به وجود نیاورده است. البته خیلی خوش‌بین هستیم که میزبانی مسابقاتی در سطح جهانی را در سال 2018 بگیریم. البته در‌این‌باره نظرمان روی جزیره کیش است. چون منطقه آزاد است و مشکلی بابت گرفتن ویزا نیست و موتورسوارها موتورهایشان را هم به‌راحتی از خارج وارد می‌کنند بهترین مکان است. ضمن اینکه یک منطقه توریستی هم هست و در جذب گردشگر و گرفتن میزبانی‌های بیشتر در سال‌های آینده به نفع کشورمان است». سرمربی تیم ملی موتورکراس مردان وضعیت استعدادهای این رشته را در کشور آن‌طور که باید مطلوب نمی‌بیند. او معتقد است دولت و بخش خصوصی باید بیشتر از اینها روی موتورسواری سرمایه‌گذاری کنند تا استعداد به وجود بیاید: «موتورسواری یکی از رشته‌های ورزشی پرهزینه است که زیاد جوانان سمت آن نمی‌آیند. هرکسی که بخواهد موتورسواری را شروع کند حداقل باید یک موتور داشته باشد که هزینه آن 40 میلیون تومان است. دو، سه‌ میلیون هم باید پول لباس بدهد. ضمن اینکه هزینه‌های لوازم یدکی هم دارد. البته فدراسیون الان کارهای خوبی کرده و قرار است موتورهایی را تحت عنوان موتورهای همگانی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. ضمن اینکه تدابیری هم در زمینه واردات موتور انجام داده که موتورها با تعرفه گمرکی دولتی به کشور بیایند و به نفع ورزشکار باشد. با همه اینها اما این بودجه‌ها کفاف هزینه‌های سنگین رشته موتورسواری و اتومبیل‌رانی را نمی‌دهد. در همه دنیا رشته‌های اتومبیل‌رانی و موتورسواری هر کدام در قالب یک فدراسیون مستقل فعالیت می‌کنند. اما در کشور ما هر دو رشته در قالب یک فدراسیون و با یک بودجه دولتی اداره می‌شوند! اگر ما نتوانیم از بخش خصوصی کمک بگیریم واقعا نمی‌شود با بودجه فدراسیون کاری کرد. ان‌شاءالله که مسئولان بیشتر از این در زمینه آموزش موتورسواری قدم بردارند. به‌هرحال اکثر مردها به نوعی با موتور درگیر هستند؛ آن هم در شهر تهران. حداقل کار ما این است که با این حرکت می‌توانیم با آموزش‌های درست از میزان تصادفات در شهر شلوغی مثل تهران جلوگیری کنیم و بعد از آن هم به جذب استعدادهای این رشته در زمینه قهرمانی و حرفه‌ای کمک کنیم». محمود صیدانلو، رئیس فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری، پیش از این نیز در اقدامی سازنده، مجوز فعالیت رسمی بانوان ایرانی را در رشته موتورسواری کراس  از وزارت ورزش و سایر مراجع مربوط گرفت. 


دیدگاه‌ها(۰)