۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۹۶۲ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور
توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان شرط بهره‌مندی از مزایای رتبه‌بندی!
حسین صادقی. رئیس اداره برنامه‌ریزی سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش

سال‌های مدیدی است که معلمان به‌دنبال اصلاح نظام پرداخت از سوی دولت‌ها هستند، اما علی‌رغم تلاش‌هایی که برای ترمیم حقوق معلمان و همسان‌سازی آن با سایر کارمندان دولت صورت گرفته است، همچنان شاهد شکاف قابل‌توجهی در دریافتی تأثیرگذارترین قشر کشور در توسعه پایدار با دیگر کارمندان دولت هستیم.
1) اگرچه در دولت یازدهم اقدامات بسیار مؤثری در راستای ارتقای معیشت معلمان اتفاق افتاد، اما همچنان ضروری به نظر می‌رسد که وزیر محترم آموزش‌وپرورش، با توجه به برنامه تقدیمی خود به دولت، از ظرفیت‌های قانونی موجود و اراده‌ای که در دولت و مجلس برای بهبود وضعیت معلمان وجود دارد، نهایت استفاده را بکند و با تدوین و اجرای نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و پیوند آن با نظام پرداخت حقوق، علاوه بر اصلاح مسیر ارتقای شغلی و ارتقای سطح معیشت و منزلت معلمان، گام‌های مؤثری در راستای افزایش کارآمدی و اثربخشی ایشان بردارد.
2) بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی موجود در راهبرد 3-5 سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور، (ابلاغی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی»)؛ بند 44 از راهبرد کلان 6 سند نقشه جامع علمی کشور؛ تبصره یک ماده 65 قانون مدیریت خدمات کشوری؛ قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و راهکارهای 2-10، 4-11 و 6-11 سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، از جمله فرصت‌هایی است که دست دولت و مجلس را برای اصلاح نظام پرداخت‌ها براساس تخصص، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی، باز گذاشته و وزارت آموزش‌وپرورش را مکلف کرده  است تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مذکور، نسبت به تدوین نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و به‌تبع آن تدوین نظام رتبه‌بندی و نظام پرداخت معلمان اقدام کند.
3) لذا شایسته است به منظور ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور و در راستای ارتقای شأن و منزلت معلمان و توسعه و پیشرفت همه‌جانبه کشور، معلمان در یک نظام شایسته‌سالاری، مبتنی بر ارزیابی‌های کاربردی و رقابتی، مورد سنجش قرار گرفته و متناسب با توانمندی‌های علمی، تخصصی و حرفه‌ای و شایستگی‌های فردی و اجتماعی خود، در رتبه‌ای متناسب با شأن و منزلت اجتماعی خویش، قرار بگیرند.
4) بی‌تردید استقرار نظام یکپارچه سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای و رتبه‌بندی نظام‌مند و مبتنی بر توانمندی‌ها و صلاحیت‌های تخصصی و همچنین ملاک‌محور، معیارمحور و نتیجه‌محورساختن تعیین سطح صلاحیت‌های آنها، منجر به ایجاد فرصت‌های متنوع یادگیری، نوآوری‌های آموزشی و تربیتی، در راستای پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان خواهد شد.
 باتوجه به موارد مذکور و نقش بنیادین معلمان در رشد و توسعه جامعه، اگر این مهم بار دیگر از سوی مسئولان مورد بی‌مهری قرار گیرد، نه‌تنها کارآمدی و اثربخشی خود را از دست خواهند داد بلکه با بی‌انگیزگی حاصل از این بی‌توجهی، صدمات جبران‌ناپذیری بر پیکر نظام تعلیم و تربیت وارد خواهد آورد.
 

 


دیدگاه‌ها(۰)