۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۹۶۲ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور
تهدیدات سایبری عامل سقوط هواپیماها

وجود آسیب‌پذیری‌ها در هواپیماها، راه را برای به‌دست‌گرفتن کنترل هواپیما باز کرده و امکان سقوط آن را فراهم می‌کند. براساس گزارشی که شرکت «PwC» در سال 2016 منتشر کرد، امنیت سایبری، مهم‌ترین مسئله تهدیدآمیز برای صنایع هواپیمایی است. بنا بر نظرسنجی این شرکت، 85 درصد از مدیران اجرائی شرکت‌های هوایی، نگران مسئله امنیت سایبری هستند. این نگرانی شامل خطر سرقت اطلاعات مشتریان یا شرکت‌های هوایی است؛ اما تهدید سایبری دیگر برای شرکت‌های یادشده، موضوع ورود فناوری‌ها برای بهبود ارتباطات سامانه‌های هوایی با کارکنان فرودگاه یا با برج‌های مراقبت پرواز است. این موضوع، گرچه سبب بهترشدن ارتباطات و بهبود اجرای خدمات می‌شود، اما شرایطی را برای آن دسته از افرادی که به دنبال بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌ها هستند، فراهم می‌کند. همچنین حجم تبادلات اطلاعات میان کارکنان فرودگاه با خدمه هواپیمایي نیز بر خطر نفوذ به هواپیماها می‌افزاید. به گزارش سایبربان، برخی شرکت‌های هوایی برای اینکه از خطرهای سایبری در امان بمانند، ابزار سرگرمی را مانند وای‌فای در اختیار مسافران قرار می‌دهند. غافل از اینکه همین امور ممکن است فرصت‌هایی را در اختیار هکرها بگذارد. همچنین نتایج تحقیق جدید شرکت فناوری اطلاعات سیتا (SITA)، از رشد توجه شرکت‌های هواپیمایی به امنیت سایبری حکایت می‌کند. براساس گزارش سیتا، 91 درصد شرکت‌های هواپیمایی تا سه سال آینده، در برنامه‌ها و طرح‌های امنیت سایبری سرمایه‌گذاری خواهند کرد. این در حالی است که گزارش سه سال پیش سیتا، نشان می‌داد تنها 47 درصد شرکت‌های هواپیمایی تمایل به سرمایه‌گذاری در زمینه امنیت سایبری داشتند. براساس گزارش سیتا، 48 درصد شرکت‌های هواپیمایی ادعا می‌کنند آماده مقابله با حملات سایبری مرسوم و معمول هستند؛ عددی که برای سال 2013، 17 درصد بود. 24 درصد شرکت‌ها مدعی هستند آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه حمله سایبری در هر سطحی را دارند؛ درحالی‌که سال 2013، تنها پنج درصد چنین ادعایی را مطرح کردند. دیوان محاسبات آمریکا در سال 2015 در گزارشی نوشت: «ارتباط متقابل اینترنتی، می‌تواند به‌طور بالقوه، موجب دسترسی غیرقانونی به سامانه‌های الکترونیکي هواپیماها شود». جف پرایس (Jeff Price) استادیار دانشگاه متروپولیتان آمریکا در رشته مدیریت حمل‌ونقل هوایی دراین‌باره گفته است: «البته تهدیدات صنعت هوانوردی، در قبل نیز با تأثیرگذاری بر سامانه فروش بلیت توانسته بود پروازها را مختل و‌ میلیون‌ها دلار خسارت را متوجه شرکت‌های هواپیمایی کند». پرایس در ادامه افزود: «بسیاری از حملات صورت‌گرفته علیه صنعت هوایی، تاکنون بخش خدمات را هدف گرفته بود و تعداد کمی از آنها امنیت هوایی را مورد تهاجم قرار داده است». این استاد دانشگاه با هشدار نسبت به رشد روزافزون این خطرها می‌گوید: «هکرها می‌توانند با نفوذ به شبکه کنترل هوایی، رادارهای ما را خاموش کنند یا اطلاعات غلط را روی سامانه کنترل ترافیک هوایی ارسال و از این طریق هواپیماها و پهپادهای ما را گمراه کنند. با تغییر سامانه کنترل هوایی از رادار به GPS، این حملات جنبه خطرناک‌تری به خود  خواهند گرفت».


دیدگاه‌ها(۰)