۱۳۹۶ جمعه ۳ آذر
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۹۶۲ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور
سفری یک‌دقیقه‌ای به آینده خرید یک پیراهن!
وحید شامخی.مشاور مدیریت استراتژیک

بیایید چنددقیقه‌ای با هم تصور کنیم. تصور کنیم امروز می‌خواهیم یک پیراهن جدید بخریم. عینک واقعیت افزوده‌مان را به چشم گذاشته، درِ کمد لباس‌هایمان را باز می‌کنیم. یکی که برایمان جذاب‌تر است را برداشته و به تن می‌کنیم. خب حالا می‌رویم جلوی آینه! آن را که بهتر است انتخاب می‌کنیم. چند ساعت بعد، زنگ در را می‌زنند و پیراهن را تحویل می‌گیریم! یا فرض کنید چند وقتی است می‌خواهیم یک مبل راحتی به اتاق ‌نشیمن‌مان اضافه کنیم. شاید امروز فرصت خوبی باشد. با گوشی موبایلمان وارد اپلیکیشن مربوطه می‌شویم.  فردا روی مبل راحتی‌مان نشسته‌ایم و تلویزیون می‌بینیم! اینها آینده دور نیستند. آینده نزدیکمان هستند و همین الان نیز بعضی از شرکت‌های دنیا در حال تست چنین نحوه فروشی هستند. برای مثال شرکت سوئدی ایکیا (IKEA) که به لوازم خانگی مشهور است، چندسالی است که اپلیکیشنی درست کرده است و دقیقا همان کار چند خط بالا را انجام می‌دهد. می‌توانید لوازم خانگی جدیدتان را به‌صورت مجازی در خانه خودتان ببینید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید یا خیر؟ جالب است که تا پیش از این، یکی از مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتی شرکت ایکیا، کاتالوگ‌های تبلیغاتی چاپی محصولاتش بود. سالی حدود 210‌ میلیون نسخه به بیش از 60 زبان دنیا (این بیشترین تعداد نسخه چاپی از یک آگهی در دنیا است)! یا فروشگاه‌های مشهور سفورا
(Sephora) که عمدتا لوازم آرایش می‌فروشند، به کمک ابزارهای واقعیت افزوده، اپلیکیشنی درست کرده‌اند که خانم‌ها می‌توانند لوازم آرایش موردنظر خود را روی صورت خود تصور کرده و اگر رضایت‌بخش بود، سفارش دهند! خیلی با امروز فاصله ندارد زمانی که هرکس اتاق پرو شخصی خودش را در خانه‌اش دارد و هر چقدر بخواهد می‌تواند لباس پرو کند! کسی هم در نمی‌زند که خانم/ آقا ما هم منتظریم‌ها، زودباش! یا لازم نیست همه مبل‌فروشی‌ها را زیرورو کنیم تا آخر هم با شک و تردید، مدل و رنگ دلخواهمان را که با لوازم دیگر همخوانی داشته باشد، بیابیم و سفارش دهیم. آخر هم سر اینکه آن چیزی که در مغازه بود متفاوت است با این، ذهنمان مغشوش شود! زندگی ما در حال تغییر و تحول جدی است. دیگر لازم نخواهد بود قیمت اجناس را از مغازه‌دار بپرسیم چون روی گوشی، عینک یا لنزهای هوشمند آینده نشانمان می‌دهد. لازم نیست بپرسیم آنها که حراج شده است کدام قسمت هستند یا... . پس اگر می‌خواهیم در حوزه فروش پوشاک، کیف، کفش، عینک یا مبلمان منزل سرمایه‌گذاری کنیم یا بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم، بهتر است کمی بیشتر تأمل کنیم. شاید بهتر باشد به‌جای سرمایه‌گذاری روی شکل‌های سنتی و قدیمی فروش این اجناس، به روش‌های جدیدتر بیندیشیم. جالب است که در همین شهر تهران، تعداد پاساژهای تجاری در منطقه‌های‌ گران‌قیمت شهر، رو به فزونی است و بخش قابل توجهی از آنها به فروش لباس، کیف، کفش و... اختصاص دارد. خیلی بعید است سرمایه‌گذاران چنین پروژه‌های عظیمی، بتوانند بازگشت سرمایه کوتاه‌مدتی داشته باشند. درنتیجه ممکن است به افق 10، 15 یا 20ساله سرمایه خود اندیشیده‌اند که در این صورت، از آنجا که ممکن است تا 10 یا 15 سال آینده، چنین فروشگاه‌هایی بی‌معنی باشند، به احتمال زیاد این سرمایه‌گذاری اشتباه بزرگی خواهد بود. حرف آخر اینکه، در یکی، دو دهه اخیر، فروش اینترنتی کالا به‌شدت گسترش یافته است و در کشور ما هم هر روز فروشگاه‌های اینترنتی جدیدی شکل می‌گیرند. اما امروز، روند جدیدی پرشورتر و پررنگ‌تر می‌شود و آن استفاده از گوشی‌های موبایل برای خرید و حتی دستیارهای مجازی (مثل سیری اپل، دستیار گوگل، الکسا آمازون یا کورتانا مایکروسافت) برای تجربه خرید لذت‌بخش، آسان و سریع است!
 


دیدگاه‌ها(۰)