۱۳۹۶ جمعه ۳ آذر
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۹۶۲ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور
سازمان استاندارد درخواست وقت اضافه شركت‌هاي خودروساز را رد كرد
اولتیماتوم به خودروسازان

شرق: سازمان استاندارد یک‌سال‌و چهار ماه به خودروسازان مهلت داده تا استانداردهای مورد نیاز برای تولید را رعایت کنند؛ در غیر این صورت، توقف تولید، دستور صریحی است که از سوی این سازمان و با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت به تولیدکنندگان ابلاغ می‌شود. این موضوع را نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، گفته و تأکید کرده مهلتی که تا ابتدای دی‌ 97 به خودروسازان داده‌ شده، به‌ هیچ ‌عنوان تمدید نمی‌شود. پيش‌تر برخي خودروسازان اعلام كرده بودند استانداردهای ۸۳ مورد خودرویی را تا خرداد سال ۱۳۹۸ رعایت خواهند کرد. بر اساس این اولتیماتوم سازمان استاندارد، خودروسازان باید تا تاریخ تعیین‌شده، 83 مورد استاندارد خودرویی را در تولیدات خود رعایت کنند و هر خودرویی که نتواند این میزان استاندارد را رعایت کند، با توقف تولید مواجه خواهد شد. این موضوع البته موضوع جدیدی نیست؛ زيرا پیش از این هم بارها و بارها مهلت‌های مختلفی در بازه‌های زمانی متفاوت، برای خودروسازان تعیین شد تا محصولات خود را استاندارد کنند؛ ولی هر بار، زور خودروسازان به سازمان استاندارد چربید و این مهلت تمدید شده بود. با وجود، این به نظر می‌رسد این آخرین‌باری است که سازمان استاندارد، مهلت جدیدی برای خودروسازان تعیین کرده است. چون این‌بار وزارت صنعت، معدن و تجارت هم جانب این سازمان را گرفته و محمد شریعتمداری هم نظرش به نظر سازمان استاندارد نزدیک‌تر است. نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد که روز گذشته در حاشیه نشست مربوط به تعیین شورای صلاحیت مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی با خبرنگاران سخن می‌گفت، نیز این موضوع را تأیید کرد. او گفت: «محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم، نیز در روزهای اخیر بر رعایت این استانداردها تأکید کرده است». به گفته او، این برنامه در شورای سیاست‌گذاری خودرو تصویب‌ شده و قرار نیست تغییری در زمان آن ایجاد شود: «آخرین‌ مهلت تعیین‌شده ابتدای دی‌ سال ۱۳۹۷ است و به‌تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز روی این مسئله و رعایت استانداردها تأکید کرده است». او همچنین در پاسخ به اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت خودروها در صورت رعایت ۸۳ مورد استاندارد تعیین‌شده به وجود آمده است، گفت: سازمان ملی استاندارد درباره مباحث قیمتی ورود پیدا نمی‌کند و در این رابطه، شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مسئول هستند. سازمان استاندارد تنها موظف به ارتقای کیفیت‌هاست؛ چراکه این مسئله با جان و سلامت مردم روبه‌رو است.
جزئیات استانداردهای 83گانه خودروها
موضوعی که پیروزبخت درباره آن صحبت کرد، در تکمیل صحبت‌های وحید مرندی‌مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد، بود که سال گذشته جزئیات استانداردهای جدید 83گانه خودروها را مطرح کرد. او البته گفته بود اکنون 52 استاندارد در صنعت خودرو به‌روزرسانی شده و علاوه بر این استانداردها، استانداردهای جدیدی نیز به تعداد قبلی اضافه شده است. به گفته او، تولید برخی خودروهای فعلی از ابتدای دی 97 قابلیت مطابقت با استانداردهای جدید را ندارند و نیازمند تغییر پلتفرم هستند. معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد از مخالفت خودروسازان با تغییر پلتفرم نیز سخن گفته بود: «خودروسازان گفته‌اند تغییر پلتفرم این خودروها هزینه‌بر است و به نفع آنهاست که تولید این خودروها را کنار بگذارند و خودروهای جدید را طراحی و تولید کنند». به گفته او، بیشتر موارد استانداردهای جدید، به مسائل ایمنی، ترمز پیشرفته اضطراری، ترمزگیری، هشدار تغییر مسیر حرکت خودرو و سیستم‌های هشداری خودرو، حفاظت از عابرپیاده، محدودکننده سرعت و همچنین تجهیزات ضدسرقت مربوط می‌شود. مرندی‌مقدم در آن زمان حتی از احتمال توقف برخی خودروها هم سخن گفته بود: «من نامی از خودروهایی که تولید آنها باید متوقف شود، نمی‌برم؛ ولی خودروسازان اگر تغییر پلتفرم برایشان صرفه نداشته باشد، باید به سمت تولید خودروهای جدید بروند».

 


دیدگاه‌ها(۰)