۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۹۶۲ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور
ربیعی: اعلام تعداد معتادان «زشت» نیست

شرق: علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در یازدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: دیگر نمی‌توان آسیب‌ها را به کنجی برد و از چشم‌ها مخفی کرد، دیگر نمی‌توانیم بگوییم زشت است که اعلام کنیم چند نفر معتاد در کشور داریم، زیرا هرجا که گفت‌وگو نکرده‌ایم بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده‌ایم و باید برای حل آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، گفت‌وگو درباره آنها را به سطح مدارس، خانواده‌ها، جامعه و حتی مهدهای کودک ببریم و بدانیم امروز دیگر وقت در کنج‌بردن و به‌حاشیه‌راندن آسیب‌های اجتماعی نیست. 
او در ادامه شرایط اقتصادی، اجتماعی، دوران کودکی، طرد خانوادگی و... را همگی از فاکتورهای مؤثر در گرایش افراد به اعتیاد عنوان کرد و افزود: باید پیشگیری از سوءمصرف مواد را در دو گروه اجتماعی «زنان» و «کودکان» در دستور کار خود قرار دهیم. باید اقدامات خود را در گروه‌های کودکان و زنان متمرکز کنیم، همچنین دانش بیشتری باید برای این گروه اجتماعی تولید شود، زیرا سوءمصرف در گروه‌ها آثار مخرب‌تری به دنبال دارد.  به گزارش ایسنا در این مراسم همچنین انوشیروان محسنی‌بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در سخنانی گفت: با وجود آنکه بیشترین ماده مصرفی معتادان، «تریاک» است، اما شاهد رشد روزافزون مصرف مواد صنعتی و روان‌گردان در کشور هستیم؛ این در حالی است که مصرف هم‌زمان چند ماده نیز از دیگر هشدارهای پیمایش شیوع‌شناسی اعتیاد است.  او در ادامه با بیان اینکه همچنین هم‌زمان شاهد گرفتارشدن کودکان در دام اعتیاد هستیم، ادامه داد: امروز با توجه به سبک زندگی و تحولات فناوری، شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی هستیم، اما افزایش درخور توجه تعداد کودکان کار و خیابان، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، مفاسد اخلاقی، طلاق، حاشیه‌نشینی و... همه محصول معضل اعتیاد هستند و درواقع می‌توان گفت وقوع همه جرائم بزرگ و کوچک و گرایش افراد به بزهکاری در نتیجه گسترش معضل اعتیاد اتفاق می‌افتد. 
او به پیمایش شیوع‌شناسی اعتیاد نیز اشاره کرد و گفت: این پیمایش هشدارهایی به ما می‌دهد؛ به‌طوری‌که براساس این پیمایش، 4.5 درصد جمعیت 15 تا 64 سال کشور مواد مخدر مصرف می‌کنند. بندپی ادامه داد: درحال‌حاضر مراکز TC که در زمینه حل معضل اعتیاد با رویکرد اجتماع‌محور فعالیت می‌کنند، در مقایه با کمپ‌های ترک اعتیاد، مراکز اقامتی، مراکز ارائه خدمات سرپایی، مراکزی به‌مراتب موفق‌تری هستند و این موفقیت به شیوه درمانی متفاوت یعنی درمان اجتماع‌محور مربوط است. بهزیستی نسبت به احیای دوباره مراکز TC که با مداخله بهنگام و رویکردی اجتماعی و علمی، فعالیت می‌کنند و در ۱۰ سال گذشته به فراموشی سپرده شده بودند، اقدام کرد و خوشبختانه تاکنون نتایج خوبی در این مراکز درباره حل معضل اعتیاد به دست آمده است.  رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت: با افزایش چشمگیر درصد زنان مصرف‌کننده، بهزیستی در جلسات مستمر با قوه قضائیه به این نتیجه رسید که به معتادان باید با دیدی بیمارگونه نگریست و از نگاه مجرم‌گونه به آنها پرهیز کرد. همچنین براساس جلسات مشترک با قوه قضائیه، طرح اجتماع‌محور با هدف درمان معتادان متجاهر و سخت در دسترس درحال‌حاضر اجرا شده و نتایج قابل قبولی دربر داشته است و این طرح هم‌اکنون به‌صورت پایلوت در شش استان کشور اجرا می‌شود.  احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این مراسم گزارشی درباره کودکان بازمانده از تحصیل ارائه داد و درباره ارتباط فقر با بازماندگی از تحصیل گفت: کودکانی که به علت فقر به مدرسه نمی‌روند، قاعدتا باید زیر پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد باشند. در پروژه شناسایی که سال گذشته انجام دادیم مشخص شد بیش از 50‌ هزار نفر و به‌عبارتی 50 درصد کودکان شناسایی‌شده، زیر پوشش این دو نهاد قرار دارند.  او درباره تصمیمات گرفته‌شده درباره رفع فقر آموزشی و کمک به بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل، اظهار کرد: معاونت رفاه وزارت رفاه، طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل را در مقطع ابتدایی در سال ٩٥ کلید زد. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی و اجتماعی و بازگرداندن کودکان کار به چرخه تحصیل و آموزش، سامانه‌ای ایجاد کردیم و براساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده با کودکان بازمانده از تحصیل تماس گرفتیم. البته این پروژه با دشواری‌هایی روبه‌رو بود و شناسایی بازماندگان از تحصیل به علت دردست‌نبودن اطلاعات و شماره‌های تماس تمام آنها به‌سختی انجام شد. 
او با بیان اینکه برای سال جاری نیز باید منتظر ارسال اطلاعات از سوی آموزش‌وپرورش باشیم، عنوان کرد: باید از ابتدای مهر با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش کدهای ملی دانش‌آموزان را دریافت و به ثبت احوال ارائه کنیم تا مشخص شود چه تعداد از افراد در سن مدرسه، به مدرسه نرفته‌اند و درواقع از تحصیل بازمانده‌اند. باید با آموزش‌وپرورش دراین‌‌باره به توافق برسیم.


دیدگاه‌ها(۰)