۱۳۹۶ شنبه ۴ آذر
شماره‌های پیشین:
شماره ۳۰۱۱ - ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان
کریدور ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه می‌یابد
اعلام آمادگی ۱۵ شرکت بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری

شرق: ایران در اندیشه راه‌اندازی بازاری منطقه‌ای است که جایگاه تولید و حتی صادرات محصولات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را اثبات کند و به تدریج با به‌کارگیری قدرت سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی آن را به سطح بالاتری از آنچه هست برساند. هرچند رشد بازارهای تولیدی از جمله ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران در سال‌های اخیر به دلیل عضو‌نبودن ایران در بازارهای بین‌المللی و محروم‌بودن از تبادلات تجاری محدود شد و شرکت‌های داخلی با مشکلات بسیاری برای توسعه‌یافتن مواجه شدند.
از زمان رفع تحریم‌ها انتظارات برای ورود و حضور شرکت‌های خارجی در بازار محصولات فناوری در ایران بسیار کم‌رنگ‌تر از آن است که انتظار می‌رفت. موانع تجاری به دلیل تحریم‌های پیشین یکی از موانع بود اما قوانین و مقررات سنتی و نبود چشم‌اندازی مشخص از بازار در ایران ازجمله مشکلات قابل لمس و مهم در این زمینه است که تاکنون شرکت‌های خارجی را از سرمایه‌گذاری در ایران بازداشته است. حالا حمید احمدیان، مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات از اعلام آمادگی ۱۵ شرکت بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در کریدور ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر می‌دهد. شرکت‌هایی که نامی از آنها برده نشده و قرار است در حوزه سلامت الکترونیک، لجستیک و اینترنت اشیا پا به ایران بگذارند؛ حوزه‌هایی که برای ایران به‌عنوان نخستین تجربه‌ها برای تولید این محصولات و عرضه آن در بازارهای فرامرزی به‌شمار می‌رود. محمودرضا خادمی، کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است در هر شرایطی برای قانع‌کردن سرمایه‌گذاران برای ورود به ایران آنها نیاز به تضمین سرمایه‌گذاری دارند، مسئله‌ای که در شرایط فعلی وجود قوانین دست‌وپاگیر و اختیارات نامحدود سازمان‌ها مانع از تحقق آن است.
او دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «ورود سرمایه‌گذار به ایران آن هم در زمینه‌هایی مانند فناوری همانند خیلی از مدل‌های جذب سرمایه‌گذار و مشارکت در پروژه‌ها با مشکلات و موانع قوانین ناهمخوان در ایران همراه است و نیز مشکلاتی که نیازمند ارتباط با نهادهای بی‌شماری است که بدون هماهنگی با آنها انجام سرمایه‌گذاری ممکن نیست. به‌نظر نمی‌رسد ورود سرمایه‌گذار در این حوزه تا زمانی ‌که مصوبات مجلس در زمینه قوانین جدید صورت نگرفته یا امکان اجرای آن در برنامه‌های طولانی‌مدت توسعه‌ای دیده نشده، نتیجه‌بخش باشد».
به اعتقاد او این مقوله نیز از جمله پروژه‌های مقطعی و احساسی است که بعد از مدتی به مانع برخورد کرده و متوقف می‌شود چراکه برای سرمایه‌گذار خارجی بیش از هر چیز امنیت سرمایه‌گذاری مهم است و اینکه امنیت آنها تا چه اندازه تضمین می‌شود.
او ادامه می‌دهد: «این دست از پروژه‌ها در همین حد مطالعات و طرح‌های مقدماتی باقی می‌مانند. بخشی از بودجه برای مطالعه و بررسی هزینه می‌شود و عموما از لحاظ اقتصادی نیز توجیه‌پذیر هستند اما در درازمدت عملی‌شدن این مطالعات با مشکل مواجه خواهد شد و بی‌نتیجه می‌مانند. بنابراین پیش از ارائه هر مدلی از این دست از پروژه‌ها نیاز است که زیرساخت‌های حقوقی از سوی وزارتخانه‌ها آماده شود و در کنار الزام به اجرا باید ملزومات اجرای آن نیز فراهم شود».
ایجاد فضای سرمایه‌گذاری ملی و بین‌المللی
حمید احمدیان در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: «با آغاز فاز دوم راه‌اندازی کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات و ورود نخستین تیم‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مذکور به کشور، مشارکت شرکت‌های بین‌المللی توانمند در این بخش، افزایش می‌یابد». کریدور ارتباطات و فناوری اطلاعات یک پروژه تولید نرم‌افرازهای کاربردی در تراز بین‌المللی در حوزه‌های مختلفی مانند اینترنت اشیا، انیمیشن و بازی رایانه‌ای است که شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این پارک می‌توانند با بهره‌گیری از امکانات و زیرساخت ایجادشده در حوزه نرم‌افزار، خدمات و سرویس، محصول تولید و به بازار داخلی و حتی بین‌المللی عرضه کنند. او ادامه می‌دهد: «کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات، فضای سرمایه‌گذاری ملی و بین‌المللی جدیدی ایجاد می‌کند و تا پیش از این در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پا را از مرزها بیرون نگذاشته و به ‌دنبال بازارهای دیگر نبودیم؛ اما کریدور ارتباطات و فناوری اطلاعات این فرصت را به ما می‌دهد که پا را فراتر گذاشته و شرکت‌های توانمند بین‌المللی را ترغیب به سرمایه‌گذاری در ایران کنیم».
به گفته او ایجاد جهت معکوس در دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های مدنظر در کریدور ارتباطات و فناوری اطلاعات است. او معتقد است فعالیت‌های دانشگاهی دیگر پاسخ‌گوی توسعه و نیاز فضای ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست. «باید جهت را عوض کنیم و فشار بازار را به سمت دانشگاه‌ها ببریم تا دانشگاه‌ها به‌روزرسانی شوند».
او ادامه می‌دهد: «فاز نخست این پروژه پس از یک‌سال‌ونیم، به اتمام رسیده و هم‌اکنون وارد فاز دوم پروژه کریدور فناوری اطلاعات شده‌ایم که در این فاز، پس از ساختارسازی، نحوه مشارکت شرکت‌ها را تعیین می‌کنیم. هم‌اکنون نیز پتانسیل شرکت‌های خارجی مرتبط شناسایی شده تا بدانیم چه شرکت‌هایی می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. به گفته او باید مسیرهای دانش‌بنیانی و استارتاپی به شرکت‌های سرمایه‌گذار بین‌المللی وصل شوند، این جریان لبه خروج محصول و دانش به فضای خارج از کشور است و در نهایت هدف ما به‌دست‌آوردن سهم‌های بین‌المللی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
پروژه‌ای که 5 سال زمان‌بر است
کریدور ارتباطات و فناوری اطلاعات پروژه‌ای است که پیش از این معاونت نوآوری و فناوری اطلاعات در دولت قبل در تابستان گذشته مدت تکمیل نهایی آن را پنج سال عنوان کرده بود. به گفته امیرحسین دوایی در فاز نخست، این منطقه محل استقرار شرکت‌های بین‌المللی تولیدکننده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد شد که بیشتر تمرکز هم بر تولید محصولات سبز و دانش‌بنیان است که علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور هم صادر شود. فاز دوم نیز ایجاد شهر ارتباطات و فناوری اطلاعات با زیرساخت‌های شهری مبتنی بر تکنولوژی دیجیتال است.
او نیز خبر داده بود در فاز نخست ایجاد درگاه جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی برای تولید کالا، خدمات و سرویس‌های دانش‌بنیان مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات مهم است و پس از تکمیل زیرساخت اصلی و استقرار تجهیزات برتری‌بخش، پارک تبدیل به پارک فناوری با رویکرد دانش‌بنیان متصل به بازار خواهد شد و قادر است با استقرار شرکت‌های مناسب ضمن تولید ارزش اقتصادی، در سطح جهانی نیز اعتبار کسب کند.
پویایی بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران بیش از آنچه نیازمند سرمایه‌گذاران خارجی باشد محتاج خودباوری و باورپذیری در داخل و تأمین خواسته‌هایی است که مبتکران این حوزه به آن  نیاز دارند.


دیدگاه‌ها(۰)