۱۳۹۶ شنبه ۴ آذر
شماره‌های پیشین:
شماره ۳۰۱۲ - ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ آبان
نگاهي به فيلم «خريدار شخصي» داستان روح

طپوريا حيدرنژاد: آخرين ساخته اليوير آساياس، منتقد و فيلم‌ساز فرانسوي، اگرچه بهترين اثر کارنامه‌اش نيست، اما منظره تازه‌اي در برابر چشم تماشاگر از داستان‌هايي با حضور ارواح گشوده است. «خريدار شخصي» (Personal Shopper) داستان برادر و خواهر دوقلويي است که بر اساس علاقه و توانايي مشترکشان در ارتباط با دنياي ارواح و دنياي پس از مرگ و بيماري مشابه و نادر خود با يکديگر قرار مي‌گذارند که هرکدام پس از مرگ براي امکان اثبات ارواح نشانه‌اي از دنياي ديگر براي قل ديگر بفرستد! حال دختر که خريدار شخصي مدلي مشهور و متمول است، به خانه باد و باران‌خورده‌اي که پسر تازگي در 27سالگي در آن مرده آمده و منتظر نشانه‌اي از روح برادرش است. فيلم، روايتي است فلسفي و غريب از حضور ارواح سرگردان و تأثيرشان بر زندگي ديگران. «خريدار شخصي» فيلم شخصيت است. مي‌توان ادعا کرد در زمان نزديک به دو ساعت، سکانسي در فيلم بدون حضور شخصيت اصلي داستان وجود ندارد. شخصيت‌هاي ديگر هم با حضور‌هاي مقطعي و نقش‌هاي کوتاهشان مانند اشباحي سرگردان کمتر در خاطر مي‌مانند، اما براي پيشرفت داستان و نمايان‌کردن ابعاد مختلف شخصيت اصلي مهم و ضروري‌اند. کريستين استوارت بعد از نقش‌آفريني تحسين‌شده در نقش مکمل فيلم درخشان «ابرهاي سيلس ماريا» که برايش جايزه سزار را به ارمغان‌آورد، اين بار هم در دومين همکاري پي‌درپي با آساياس در نقش مورين کارترايت (که يک آمريکايي است در پاريس) بازي باورپذير و پرجزئياتي از نقشي پيچيده با ريشه‌هاي روان‌شناسانه و اروتيک ارائه مي‌دهد و قدرتمندانه فيلم را از آن خود مي‌کند. اندام لاغر، صورت سرد و استخواني او با نگاه‌هاي خيره و آرامش نهفته‌اش ترکيب بي‌نظيري براي جان‌بخشي به شخصيتي کم‌حرف با پتانسيل ماورايي در فيلم‌نامه‌اي اين‌چنين موجز و کم‌ديالوگ ساخته است. در اين تريلر معمايي که اندکي کشدار روايت مي‌شود، با اينکه پلات فيلم‌نامه در شروع از عناصري از فيلم‌هاي ترسناک بهره برده، اما در توالي رخداد‌ها با تلاش براي برهم‌زدن مؤلفه‌هاي ژانر تبديل مي‌شود به تجربه‌اي راديکال در همراه‌کردن تماشاگر با شخصيت اصلي و دنياي خاص و غريبي که حول محورش شکل گرفته است. داستان به تدريج به طرزي ظريف با تمرکز بر حساسيت‌هاي زندگي مورين در نقش خريدار شخصي مدلي مشهور و متمول از فضاي ترس و دلهره فيلم‌هاي مشابه با حضور ارواح فاصله مي‌گيرد و با راه‌يافتن به خلوت‌ها و ترس‌هاي ممنوعه قهرمان فيلم و ارتباط عجيب و نزديکي که با ارواح دارد درامي پرتعليق بنا مي‌کند.
بعد از شروع کند ابتدايي، در ميانه فيلم بعد از پيامي که مورين از شماره‌اي ناشناخته دريافت مي‌کند، چند سکانس هولناک با ضرباهنگ بالا و کشمکشي جذاب خلق شده که در ايده و اجرا ديدني و به‌يادماندني است.
آساياس در ميان‌سالي در دوره‌اي که پرکارتر از قبل به نظر مي‌رسد، بعد از آنکه با ترکيب چندلايه و متراکم ادبيات، تئاتر و سينما و خلق نقش در نقش و شخصيت‌هايي بديع در «ابرهاي سيلس ماريا» با حضور قدرتمند و فراموش‌نشدني ژوليت بينوش در نقش اصلي اثري غبطه‌برانگيز ساخت، سال گذشته براي «خريدار شخصي» جايزه مشترک کارگرداني را به همراه کريستين مونجيو «فارغ‌التحصيل» در فستيوال کن از آن خود کرد تا توانايي‌اش در کارگرداني را اين‌بار با تجربه‌اي در حضور ارواح ثبت کند.

 


دیدگاه‌ها(۰)