۱۳۹۶ شنبه ۴ آذر
شماره‌های پیشین:
شماره ۳۰۱۲ - ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ آبان
740 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصيل

شرق: وزير آموزش‌وپرورش گفت: ما تعداد زيادي افراد داريم که مدرسه را رها کرده‌‌اند. در متوسطه دوم ۳۴۰ هزار متوسطه داريم. ۲۰۰ هزار در متوسطه اول و ۲۰۰ هزار در دوره ابتدايي داريم. اين بخشي از آمار اعلام‌شده در اولين نشست خبري سيدمحمد بطحايي، وزير آموزش‌وپرورش بود که روز گذشته برگزار شد. سيدمحمد بطحايي در دو ماه پس از استقرارش در وزارتخانه آموزش‌وپرورش که  بيشترين نيروي انساني را در ميان ديگر اماکن دولتي دارد، روزهاي آرامي را نگذرانده است. از ماجراي ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستاني، تصادف دردناک دانش‌آموزان نخبه هرمزگاني، ماجراي تمام‌نشدني صندوق ذخيره فرهنگيان و زلزله غرب کشور و تخريب صد‌درصدي برخي شهرهاي زلزله‌ديده برخي از بحران‌هاي دو ماه گذشته آقاي وزير بود. 
بطحايي پس از تسليت وقوع زلزله در غرب ايران، آمار کشته‌شدگان دانش‌‌آموزي اين واقعه را 12 نفر اعلام کرده و گفت: «چند نفر از فرهنگيان نيز در اين حادثه زخمي شده‌اند. درباره وضعيت مدارس زلزله‌زده نيز بايد اعلام کنيم ۴۴ واحد آموزشي در کرمانشاه به‌نحوي تخريب شده‌اند که امکان استفاده ندارند. البته مدارس جديد آسيب نديده‌اند و مدارس قديمي‌ساز آسيب ديده‌اند و اين زنگ خطري براي ماست که به صورت جدي در مقوله ايمني مدارس وارد شويم. اگر زلزله در روز اتفاق افتاده بود، معلوم نبود چند دانش‌آموز جان خود را از دست مي‌دادند. حادثه در شب رخ داده و تلفات ما در بخش دانش‌آموزي بسيار کم بوده است. همچنين ما واحدهايي داريم که آسيب آنها در حدي است که امکان ورود دانش‌آموزان وجود ندارد و شکاف‌هايي در سازه آنها ايجاد شده که نمي‌شود اطمينان کرد».
در ادامه وزير آموزش‌وپرورش با اشاره به اينکه با تخريب مدارس، نيازمند ترتيباتي براي تحصيل دانش‌آموزاني هستيم که مدارس‌شان تخريب شده، گفت: «با دوشيفت‌کردن مدارس سالم و احيانا تهيه کانکس براي برخي روستاها موقتا اين مشکل را برطرف خواهيم کرد. بايد در بودجه‌هاي سنواتي اعتبارات لازم را براي ساخت مدارس دريافت کنيم. در کردستان هم به دليل فرسوده‌بودن ساختمان‌ها در برخي شهرها با وجود آنکه تخريب نداشتيم؛ اما سازه آسيب‌ديده و مطمئن نبود و به‌همين‌دليل برخي مدارس کردستان هم تعطيل شد و اميد است به‌سرعت مقاوم‌سازي انجام شود. صحت و سلامت دانش‌آموزان براي ما اولويت اصلی است؛ حتی اگر تحصيل‌شان براي مدتي به تأخير بيفتد يا ناچار شويم ادامه تحصيل‌شان را براي مدتي در فضاهاي موقت داشته باشيم. تيمي امشب عازم مناطق زلزله‌زده خواهد شد و براساس گزارش اين تيم برنامه فوري براي آماده‌کردن فضاي آموزشي اجرا خواهيم کرد».
وزير آموزش‌وپرورش درباره وقوع تنبيه بدني دانش‌آموزان در مدارس اظهار کرد: «تنبيه بدني پديده زشت و نامبارکي است، البته تصور نمي‌کنم فراواني تنبيه بدني بالا باشد. براي بازرسان و مديران مدارس هيچ بهانه‌اي نمي‌تواند تنبيه بدني و حتي تنبيه روحي و شخصيتي را توجيه کند. کلام نبايد موجب تحقير دانش‌آموز شود زيرا هيچ‌گاه فراموش‌شدني نيست. جداي از بخش‌نامه‌اي که سالانه ارسال مي‌شود باز هم اعلام مي‌کنم مديران مدارس مسئولان مستقيم مراقبت از اين موضوع هستند و بايد با موارد برخورد شود. موارد گزارش‌شده به جد پيگيري مي‌شود. البته برعکس آن هم وجود دارد و به‌دليل ناهنجاري‌هاي رفتاري، تعرضاتي به معلمان هم گزارش شده است. با آسيب‌شناسي بايد در اين موارد هم شدت عمل صورت گيرد.
وزير آموزش‌وپرورش درباره اردوهاي راهيان نور گفت: اردوهاي راهيان نور بخشي از فرايند ياددهي و يادگيري است. در برگزاري اردوهاي راهيان نور، آموزش‌وپرورش نمي‌تواند به‌تنهايي قبول مسئوليت کند. دانش‌آموزان براي شرکت در اردوهاي راهيان نور اجباري ندارند. اگر شرايطي در بخش‌نامه‌هاي قبلي باشد که دانش‌آموزان در آن مجبور به حضور در اردوهاي راهيان نور شده باشند، آن را برطرف خواهيم کرد. بطحايي با اشاره به اينکه سالانه حدود سه تا ۱۰ ميليارد تومان از طرف آموزش‌وپرورش، براي اردوهاي راهيان نور در نظر گرفته مي‌شود، گفت: بخشي از اين اعتبار ازسوي کمک اوليا و بخشي ديگر ازسوي سپاه و بسيج تأمين اعتبار مي‌شود.
او در ادامه درباره روند ثبت‌نام اتباع در مدارس اظهار کرد: آموزش‌وپرورش مانند اکسيژن که حق هر موجود زنده‌اي است، حق همه افراد فارغ از ويژگي‌هاي قوميتي و زباني است. تلاش کرديم اتباع را تحت پوشش ببريم که موفقيت‌هايي نيز حاصل شد. بطحايي افزود: البته به‌علل فرهنگي مشکلاتي در بعضي مناطق وجود داشت و برخي خانواده‌ها ناراضي بودند که ما در مقابل اين تبعيض ايستاديم و مقاومت کرديم و فضاي فرهنگي را تلطيف کرديم، اما به‌رغم پيگيري‌ها و دعوت برخي اولياي دانش‌آموزان، اين رضايت حاصل نشد. وزير آموزش‌وپرورش همچنين درباره برنامه جامع نيروي انساني گفت: اين برنامه ظرف دو هفته آينده نهايي خواهد شد. در اين برنامه مشخص است در سال‌هاي آينده چند نفر خروجي داريم و چه تعداد نيرو از چه مجرايي بايد وارد شود.  ما بايد از فرصت‌هاي موجود در چهار سال آينده استفاده کنيم تا به چالش تبديل نشود.


دیدگاه‌ها(۰)