۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۰ شهريور
شماره‌های پیشین:
شماره ۲۹۱۱ - ۱۳۹۶ شنبه ۲۴ تير
الیزا اورامی صدای آرام دوبلاژ ایران
مصاحبه: شجاع نی‌نوا.‌مترجم و پژوهشگر دوبله

نی‌نوا- در ادامۀ سلسله مصاحبه‌هایم با استادان دوبلاژ ایران، استادان تئاتر و نمایش، استادان حوزۀ ترجمه و مترجمان برجسته، این بار نیز با یکی دیگر از چهره‌های هنری کشورمان در حوزۀ دوبله، یعنی سرکار خانم «الیزا اورامی»، گپ‌و‌گفتی داشتم که در ادامه چکیده‌ای از آن به حضور علاقه‌مندان حوزۀ دوبله و تئاتر تقدیم می‌گردد.سرکار خانم «الیزا اورامی» متولد سال 1344 در شهر مشهد و از طرف پدر و خانوادۀ پدری کُرد هستند. ايشان همچنین همسر جناب آقای «اردلان شجاع کاوه» (بازيگر تئاتر، سینما و تلویزیون) مي‌باشند.وی در پاسخ به این سوال که: از کجا دريافتيد که صداي شما شاخص‌هاي ورود به دوبله را دارد؟ و اینکه دوبله را کِي و چگونه شروع کرديد؟ گفت: « به اتفاق همسرم در سال ٧٠ در سالن اصلي تئاتر شهر مشغول بازي در نمايشنامه «سوتفاهم» اثر «آلبر كامو» بوديم كه در شب هنرمندان كار و صداي حقير در نظر دوستان و مدير وقت آنموقع مقبول افتاد و به واحد دوبلاژ صدا و سیما دعوت شدم. بعد از آن همزمان به راديو هم دعوت شدم و برنامه‌هاي زيادي به شكل زنده و توليدي از جمله «مجله علمي»، «صبح بخير تهران» و ... داشتم».خانم «اورامی» در سال 1372 موفق به کسب مدرک لیسانس خود در رشتۀ نقاشی از دانشگاه »الزهرا» شد. البته پیشتر نیز او در رشتۀ کارگردانی در انجمن سینمای جوان تحصیل کرده بود. خانم «اورامی» علاوه بر صداپیشگی و گویندگی در زمینۀ بازیگری تئاتر و تلویزیون هم سابقۀ فعالیت دارند. وی در پاسخ به این سوال که: براي رسيدن و پختگي صدا در بازیگری تئاتر و گویندگی فیلم چه تمرين‌ها و آموزش‌هايي لازم است؟ گفت: «یک بازيگر تئاتر و یا دوبلور یک فیلم بايد صداي بي‌نقص و رسايي داشته باشد که برای دست پیدا کردن به آن شیوه‌های مختلفی به‌کار گرفته می‌شود؛ انجام تمرين‌هاي بيان یکی از آن شیوه‌هاست». در زمینۀ دوبله و صداپیشگی آثار انیمیشنی، خانم «اورامی» بیشتر به خاطر صداپیشگی شخصیت‌هایی هم‌چون «ماریلا کاتبرت» (مجموعۀ انیمیشنی آن‌شرلی با موهای قرمز) و «بیانکا کاستافیوره» (مجموعۀ انیمیشنی ماجراهای تن‌تن) شناخته می‌شود. البته ایشان سابقۀ پُرباری در زمینۀ دوبلۀ آثار انیمیشنی دارند و این دو مورد ذکر شده را تنها می‌توان مُشتی نمونۀ خروار دانست. برای تجسم صدای آرام و با طمأنینه خانم «اورامی» کافیست شخصیت «ماریلا کاتبرت» را به یاد بیاورید.
«خانم پات» در سریال «قصه‌های جزیره» (با نام اصلی «جاده‌ای به اَونلی» Road to Avonlea/1990-1996)، «بانوي منشي‌هاي دربار» در سريال «جواهري در قصر»، «عنکبوت بدجنس» در مجموعۀ انیمیشنی «گجت بوي»، «مارماگورا» در مجموعۀ انیمیشنی «گربۀ استثنایی»، «خانم لولا» در سريال «اميلي در نيومون»، «ملکه» در سریال «جواهرات معبد گمشده»، «آماندا بليک» در مستند «فراتر از دوهزار»، «آن بنکرافت» در فیلم «مرد فيل‌نما»، «کاترین دونو» در فیلم «سه تفنگدار»، «ادلی» در فیلم «آوای وحش» و «آدم‌ربا» در فيلم «دقايق برخورد» (وقت هيجان) نمونه‌ای از نقش‌گویی‌های ماندگار ایشان در انیمیشن‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها هستند. از دیگر کارتون‌ها، فیلم‌ها و سریال‌هایی که ایشان در آنها به گویندگی پرداخته‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: کارتون «باخانمان»، سریال «مزد ترس»، سريال «كارآگاهان كهنه‌كار» (به علاوۀ مدیریت دوبلاژ)، سريال «بازرس لينلي» (به علاوۀ مدیریت دوبلاژ)، سريال «ميلينيوم» (به علاوۀ مدیریت دوبلاژ)، سريال «حادثه» (به علاوۀ مدیریت دوبلاژ)، فیلم «ترميناتور3» (قیام ماشین‌ها)، فیلم «گلوريا»، فیلم «شکارچی گوزن»، فیلم «اره 1»، فیلم «گرگ».
 خانم «اورامی» قلم خوبی هم دارد و در زمینۀ نویسندگی دارای افتخاراتی می‌باشد که از جمۀ آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
توضیح: ایشان در سال 1365 دورۀ قصه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی را زیر نظر «نعمت‌الله فقیری» و «مهدی فقیه» گذراندند و نگارش قصه‌های کوتاه برای رادیو و نمایشنامه‌های عروسکی برای تلویزیون را نیز آغاز کردند.
سال 1369- برنده بهترین متن برگزیده در سومین دوره مسابقه قصه و نمایشنامه نویسی دانشجویان سراسر کشور با نمایشنامه «تُناک» و چاپ اثر در مجموعه نمایشنامه سوره دفتر دوازدهم.
سال 1370- برنده بهترین متن برگزیده در جشنواره فرهنگی ادبی روستا با نمایشنامه «تُناک».
سال 1370- احراز رتبه دوم نمایشنامه‌نویسی همراه با دیپلم افتخار در چهارمین دوره مسابقه قصه و نمایشنامه‌نویسی دانشجویان سراسر کشور با نمایشنامه «آبراهی به جزیره» و چاپ اثر توسط دانشگاه شهید بهشتی در کتاب قصه‌ها و نمایشنامه‌های منتخب.
ایشان در زمینۀ اجرا هم پرکار بوده‌اند.
تئاتر:
توضیح: ایشان در سال 1357 زیر نظر «مجید افشاریان» به عضویت خانه فرهنگ و هنر استان فارس، مرکز شیراز، در رشته تئاتر درآمدند.
سال 1367-1366- دستیار کارگردان، طراح لباس و بروشور در نمایش «عود بر آتش» به کارگردانی «مجید افشاریان»؛ تهران.
سال 1369- نگارش نمایشنامه «پنجه آفتاب» به کارگردانی «حمید حاجی‌کریمی»؛ تهران، تئاترشهر، سینما تئاتر کوچک.
سال 1369- بازی در نمایش «زیباترین گل‌های قالی» به کارگردانی «امیر دژاکام»؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی.
سال 1370- بازی در نمایش «سوءتفاهم» به کارگردانی «علی پویان»؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی.
سال 1383- بازی در نمایش «لیلی و مجنون» به کارگردانی «امیر دژاکام»؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی.
سال 1384- بازی در نمایش «غزل کفر» به کارگردانی «حسین مسافرآستانه»؛ تهران، تالار وحدت.
تصویر:
سال 1366- بازی در مجموعه تلویزیونی «زیر درخت نارنج» به کارگردانی «مجید افشاریان» و «مسعود فروتن»؛ تولید مرکز سیمای شیراز.
سال 1380- نگارش فیلمنامه مجموعه تلویزیونی «معما» به کارگردانی «علی بیابانی».
با وجود تمامی این مشغله‌ها، خانم «اورامی» هر از گاهی نیز به سراغ رشتۀ تحصیلی خود رفته و با برپایی نمایشگاه‌های نقاشی در این حوزه هم فعالیت داشته است.
سال 1366- برپایی نمایشگاه نقاشی تحت عنوان «نگاه»؛ شیراز، خانه فرهنگ و هنر.
سال 1369- برپایی نمایشگاه نقاشی ( مکان: سالن انتظار تئاتر شهر)
سال 1373- بر پایی نمایشگاه نقاشی (مکان: نگارخانه شاهد)
سال 1377- برپایی نمایشگاه نقاشی (مکان: نگارخانه صدر)
خانم «اورامی» در پایان نیز به فعالیت‌های هنری خود در این روزها اشاره کرد و گفت: «اكنون و اين روزهاي من ادغام شده است با تمرين تئاتر و اجراي برنامه «نيلوفرانه» به اتفاق همسرم. این مجموعۀ گفتگو محور و خانوادگي دارای بخش‌هاي مختلفی است كه هر روز از ساعت 6 تا 7 در شبكه «شما» پخش می‌شود».


دیدگاه‌ها(۰)