۱۳۹۶ شنبه ۴ آذر
شماره‌های پیشین:
شماره ۳۰۰۶ - ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۶ آبان
قطار شهري 1400

در هفته‌ای که گذشت پروژه قطار شهری شاهد بازدید جدیدی بود. هوشنگ بازوند استاندار به همراه برخی مقامات از استانداری و شهرداری مهمان قطار شهری بودند تا در جریان آخرین تحولات این پروژه جنجال‌برانگیز و پرسروصدای شهر کرمانشاه قرار بگیرند. هوشنگ بازوند در این بازدید که نیک کردار معاون هماهنگی امور عمرانی، آرش رضایی شهردار و جمعی دیگر از مسئولان او را همراهی می‌کردند بر اتمام هرچه سریع‌تر پروژه‌ها تأکید کرد.
او، اولین بازدید خود را به پروژه قطار شهری اختصاص داد و با حضور در تونل زیرزمینی مسیر سه‌راه 22 بهمن تا میدان آزادی از روند اجرایی آن مطلع شد.
در این بازدید سعید سلیم ساسانی مدیرعامل سازمان قطار شهری اعلام کرد که طول مسیر تونل (سه‌راه 22 بهمن تا میدان آزادی) یک هزار و 550 متر است و به‌احتمال فراوان تا اواخر فروردین سال آینده و یا اوایل اردیبهشت آماده بهره‌برداری می‌شود. سعید سلیم ساسانی همچنین اعتبار اختصاص‌یافته برای اجرای پروژه در سال جاری 530 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: «تاکنون 170 میلیارد ریال آن‌که 10 میلیارد ریالش از محل مصوبات سفر رهبری بوده تخصیص‌یافته است.» او تأکید کرد: «مرحله اول پروژه قطار شهری کرمانشاه از میدان معلم در ابتدای طاق‌بستان تا میدان آزادی و مرحله دوم نیز از میدان آزادی تا میدان فردوسی خواهد بود.»
سلیم ساسانی افزود: «در صورت تأمین اعتبار موردنیاز، مرحله اول پروژه قطار شهری تا سال 1399 و مرحله دوم نیز تا اواسط سال 1402 به بهره‌برداری می‌رسد.» این مقام مسئول کل اعتبار موردنیاز برای احداث پروژه قطار شهری در 2 مرحله را 15 هزار و 840 میلیارد ریال عنوان كرد که قرار است این اعتبار از محل اعتبارات دولتی، سهم شهرداری از واگذاری اراضی، فروش اوراق مشارکت و فاینانس تأمین شود.
درحالی‌که سلیم ساسانی بهره‌برداری از فاز اول قطار شهری را تا سال 1399 و مرحله دوم آن را در صورت تأمین اعتبار لازم سال 1402 اعلام می‌کند، پیش‌تر مجتبی نیک کردار معاون عمرانی استانداری سال 1400 را سال پایان پروژه قطار شهری اعلام کرده بودند. مجیتی نیک کردار در حاشیه بازدید از این پروژه در تاریخ 7 خرداد 1394 در جمع خبرنگاران گفته بود: «بر اساس برنامه زمان‌بندی، پروژه قطار شهری کرمانشاه، سال 1400 به بهره‌برداری کامل می‌رسد.»
 نیک کردار گفته بود: «با تأمین این منابع تلاش ما بر این است تا بتوانیم فاز اول پروژه قطار شهری کرمانشاه را از میدان طاق‌بستان تا میدان آزادی تا پایان عمر دولت یازدهم به مردم کرمانشاه تحویل دهیم.» او بابیان اینکه از مجموع 1300 شهر کشور تنها 9 شهر از پروژه قطار شهری بهره‌مند هستند، گفته بود: «امیدواریم هر چه سریع‌تر پروژه قطار شهری کرمانشاه به بهره‌برداری برسد و برنامه‌ریزی ما برای تحویل کامل این پروژه بر اساس شش سال است تا بتوانیم در سال 1400 این پروژه را به‌طور کامل تحویل دهیم.»  
برنامه اجرائی احداث خط ۱ مونوریل کرمانشاه از پایان سال ۱۳۹۰ و آغاز ۱۳۹۱ طی قراردادی به مبلغ اولیه ۲۱۵ میلیون یورو و مدت‌زمان اجرائی ۴۲ ماه، آغاز و پیش‌بینی شد تا سال ۱۳۹۳ فاز ۱ آن به بهره‌برداری برسد.
 در سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه در ۲۰ مهر ۱۳۹۰، با اعتراض کارشناسان ترافیک و نیز نمایندگان شهر، مصوب شد که برای کاهش بار ترافیکی در خیابان‌ها کرمانشاه، بار دیگر پروژه مترو جا گزین مونوریل شود. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، وضعیت پروژه به‌صورت نو درآمد. مجتبی نیک کردار معاون عمرانی استانداری کرمانشاه از تصویب جایگزینی قطار سبک شهری (L.R.T) به‌جای منوریل در شورا ترافیک استان خبر داد و وعده داد که کل پروژه تا سال 1400 به بهره‌برداری کامل برسد. به‌این‌ترتیب طرح منوریل این بار به‌قطار سبک شهری تبدیل شد.


دیدگاه‌ها(۰)