۱۳۹۶ پنج شنبه ۳ اسفند
شماره‌های پیشین:
شماره ۳۰۷۶ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ بهمن
پیدایش رقبای تازه نفس
رسول سامانی

امروزه کاربرد و توسعه روش های سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های شغلی از جایگاه ویژه ای در ایران برخوردار است و ایجاد مزیت های رقابتی و افزایش سود یکی از ارکان توسعه کسب وکار در دنیای تجارت محسوب می شود.  در شرایطی که فضای رقابت هر روز تنگ تر می شود و رقبای سرسخت در فضای اقتصاد نوین در قالب ایده های خلاقانه سر بر می آورند، پرداختن به طرح های نو به گونه ای الزام آور به ذهن طراحان توسعه بازار تحمیل شده است. در فضای اینچنینی شرکت هایی ظهور می کنند که “استارتاپ “ نامیده می شوند و با یک ایده ساده و اولیه شروع می کنند و به سرعت مراحل رشد را طی کرده و به درآمدزایی می رسند که عوامل تاثیرگذار و مولفه های موفقیت این شرکت ها جای مطالعه و بررسی دارد که به بعضی از آنها اشاره می شود.
از مقوله ایده پردازی و ذهن خلاق که بگذریم، ایجاد مزیت های رقابتی و افزایش سود از ارکان اصلی توسعه کسب وکار است، به گونه ای که تولید ویا توزیع کنندگان کالاو حتی خدمات، نهایت تلاش خود را خواهدکرد که محصول خود را در کمترین زمان و قیمت و بالاترین کیفیت همراه با خدمات ویژه پس از فروش به دست مشتری برساند. در شرایطی که وضعیت ترافیک های شهری و آلودگی هوا شرایط تردد و حضور مصرف کننده را برای خرید در بازار با مشکل مواجه می کند، تحویل کالا درب منزل یکی از مزیت های رقابت به شمار می‌آید که بسیاری از سرمایه گذاران در بازارهای جدید از آن به عنوان روشی مدرن که منجر به  افزایش مشتری، افزایش فروش و تضمین سود میگردد بهره می برند.
علاوه بر این، ارتباط آسان و مستمر با مشتری یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار درایجاد و حفظ مشتری بوده و یکی از دغدغه های بنگاه های اقتصادی، جذب مشتری یا توسعه شبکه فروش پایدار به شمار می رود.
بازاریابی کلاسیک معتقد است که یک مشتری راضی، رضایت خود را به 5 نفر و یک مشتری ناراضی، عدم رضایت خود از محصول یا خدمات را به40 نفر منتقل می کند که فارغ از اعداد، موضوع بیانگر قدرت تبلیغ سوء از طرف مصرف کننده نسبت به تبلیغ خوب است، در حالی که امروزه با وجود شبکه های اجتماعی و کانال های تبلیغاتی مساله کاملا متفاوت است؛ به گونه ای که در یک آن می شود رضایت یا عدم رضایت را به  یکباره به هزاران نفر منتقل کرد. در چنین شرایطی حفظ و ایجاد مشتری به همان اندازه که سخت و دشوار می نماید، می تواند ساده و قابل دسترس نیز باشد، اگر مزیت رقابتی که نتیجه سرمایه گذاری صحیح در جای درست است اتفاق افتاده باشد. مدیران توسعه بازار که حضورشان لازمه هر شرکت موفقی است، در چنین شرایطی با پیروی از ایده هایی که زاییده ذهن خلاق طراحان توسعه فروش است چنین امر خطیری را مدیریت می کند.                      
                                ادامه در ستون  چپ پایین صفحه 5...     
پیدایش رقبای تازه نفس
استارتاپ‌ها، گوی سبقت را از بازار سنتی ربوده اند
    ادامه از ستون چپ صفحه 4..
 و چرخه “ایجاد، حفظ و توسعه مشتری” را
ترسیم و هدایت می کنند. همچنین تبلیغات گسترده، موثر و هدفمند با نگاه سرمایه گذاری و نه هزینه، باعث افزایش توزیع و عرضه محصول خواهد شد . افزایش فروش منجر به کاهش هزینه و افزایش بهره وری می شود
 چرا که هزینه های سربار هر شرکت فقط در قبال افزایش فروش کاهش می یابد و متناسب با آن نیز فرصت های شغلی ایجاد میگردد که خود نیز به نوعی تبلیغات تاثیر گذار به شمار می‌آید.
از دیگر عوامل تاثیرگذار در توسعه بازارهای جدید، قدرت زنجیره تامین در دو شاخه کالا و خدمات است.
امروزه یکی از بازارهای موفق و درآمدزای شرکت ها، تامین خدمات است که در علم اقتصاد امروز به صورت مجزا از بحث فروش و با نگرشی سود آور پس از یک بار فروش موفق به آن پرداخته می شود. مثلا ارائه خدمات پس از فروش دستگاه های تصفیه آب که پس خرید اولیه، ارائه خدمات دوره ای سه ماهه، شش ماهه و یک ساله با هدف فروش خدمات و تعویض فیلتر آغاز شده که سود حاصل به مراتب از فروش اولیه دستگاه بیشتر خواهدبود. تامین کننده خدمات در زنجیره ارزش کسب و کار به صورت صحیح و برنامه ریزی شده رضایت طرفین مورد معامله را در پی خواهد داشت، به گونه ای که تامین و یا عرضه کننده کالا این پیام را به مصرف کننده می دهد که با خیال راحت خرید خود را انجام دهد و در مقابل، مصرف کننده از همراهی فروشنده و تامین کننده کالا مطمئن است و با آرامشی مبتنی بر گارانتی و یا حتی وارانتی بودن و ارائه خدماتی ویژه بر روی محصول، خرید می کند.
 در چنین شرایطی زمینه برای ایجاد تکرار در خرید، توصیه به خرید نزد دیگران و ایجاد وفاداری به عامل فروش و عرضه خدمات ایجاد می شود.
اکنون در چرخه اقتصادی کشور، شاهد ظهور مشاغل خدماتی ارزشمندی هستیم که با وجود اینکه نوپا و جدید هستند ولی بسیار نوین، ایده پردازانه و خلاق پا به میدان رقابت گذاشته و فرصت های شغلی بسیار خوب را ایجادکرده اند و با هزینه هایی به مراتب کمتر و کیفیتی بالاتر خدامات ارائه می کنند، به گونه ای که گوی سبقت را از سایرین ربوده اند واز دیگر سو، بعضی از مشاغل با روش های سنتی گذشته احساس خطر کرده و خود را خارج از میدان رقابت احساس می کنند که در چنین شرایطی یا باید روش های گذشته را تغییردهند یا شغل گذشته را. مشاغلی همچون آژانس های املاک، دفاتر تاکسی تلفنی و حتی بنگاه های عرضه خودرو و یا فروشنگان محصولات خانگی و.... حرفه هایی از این دست که با شیوه های گذشته مغازه داری و انتظار برای ورود مشتری به مغازه روزگار می گذراندند، باید سریع نسبت به تغییر روش های فروش و عرضه خدمات خود تجدیدنظر کنند یا شاهد حضور استارتاپ هایی باشند که به سرعت از کنارشان عبور کرده و عرصه رقابت را روز به روز تنگ تر و تنگ تر می کنند.

 


دیدگاه‌ها(۰)