۱۳۹۶ پنج شنبه ۳ اسفند
شماره‌های پیشین:
شماره ۳۰۷۶ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ بهمن
ظهور شهرهای سازگار با اسنپ
دگرگونی سیمای شهرها و مدیریت شهری تحت تاثیر اسنپ

شرق اصفهان- حمل و نقل اینترنتی، مدرن‌ترین شیوه های حمل و نقل درون و برون شهری و پرچالش ترین آنهاست. در این مدل جدید از انتقال بار و مسافر که تحت تأثیر رسوخ اینترنت در تمام ابعاد زندگی انسان شکل گرفته و همچنان در حال تکامل و پیشرفت است، تنها با صرف چند دقیقه و با کمترین هزینه، از طریق اپلیکیشن های از قبل طراحی شده، مسافر یا متقاضی خدمات حمل و نقل، خدمت مورد نظر خود را دریافت کند و انتقال از مبدا به مقصد به ساده ترین صورت ممکن شکل می‌گیرد.
شیوه جدید حمل و نقل، البته امروزه در مناطقی که به اجرا گذاشته شده، تأثیرات قابل توجهی بر جغرافیای اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی این مناطق داشته است. به نحوی که ترکیب دسترسی و نحوه تخصیص منابع را از حالت سنتی شهرها کم کم دگرگون کرده و سبک زندگی را مدرن و منابع و نحوه رفتارهای اقتصادی را پیچیده‌تر ساخته کرده است.
 حتی بر اساس گزارشی که به تازگی سازمان تاکسیرانی و حمل و نقل های درون شهری لندن منتشر کرده، در قسمت هایی از شهر لندن که سیستم حمل و نقل مجازی(اینترنتی) بار و مسافر در حال اجراست، چهره ظاهری شهر، تغییرات عمده ای یافته است.
در واشنگتن نیز که یکی دیگر از شهرهای محل تحقق شبکه تاکسیرانی اینترنتی است، برابر گزارش وزارت حمل و نقل آمریکا در سال 2015، این نوع سازوکار حمل و نقل بار و مسافر، آثار قابل توجهی بر چهره فیزیکی شهر داشته و مثلاً در قسمت هایی از شهر که این سیستم در حال اجراست، با نظم و انضباط بیشتری در عبور و مرور نسبت به قبل روبرو شده و ترافیک روان و نظم و امنیت عبور و مرور از درجه بالاتری در مقایسه با دیگر مراکز برخوردار است.
ذکر این دو مثال عینی نشان می دهد حمل و نقل اینترنتی، علاوه بر اینکه توانسته حجم بالا و تقاضای بیشتری در جابجایی بار و مسافر را پاسخگو باشد، تغییرات عمده ای نیز در ساختار مدیریت شهری ایجاد کرده است به نحوی که نیاز به بازتعریف مولفه های خرد و کلان مدیریت شهری در تاکسیرانی اینترنتی، به صورت بارزی نمود یافته است. «صادق خان» شهردار معروف لندن، در گردهمایی مدیران تاکسی های اینترنتی که چندی پیش در این شهر برگزار شد، ضمن اشاره به مزایای این سیستم نوین حمل و نقل، به این نکته تصریح کرد که لندن، وارد فاز جدیدی از ساختارهای مدیریت شهری شده به صورتی که رفته رفته چهره این شهر، با قبل تفاوت های زیادی کرده است.
 وی، با تصریح به این که این تغییرات نباید به حدی باشد که تصور ذهنی افراد از سراسر جهان از لندن به عنوان شهری با جاذبه های گردشگری بسیار، تغییر کند یا آن ها را نسبت به مسافرت به این شهر و مشاهده جاذبه های گردشگری با تردید روبرو سازد، اعتراف می کند که در برابر آثار عمده سیستم تاکسیرانی اینترنتی، باید بیش از پیش فعال بود و انفعال را کنار گذاشت.
 گفته های این شهردار نوگرای مسلمان در حالی است که لندن به تاکسی های قدیمی و سنتی خود به مثابه یک جاذبه گردشگری می بالد و نماد توریسم خود را هر سال با سیاست های حمایتی جدید خود نوازش می کند.
صرفنظر از آثاری که تاکسیرانی اینترنتی از حیث تسهیل در عبور و مرور ایجاد کرده، باید به تأثیرات این سیستم بر روی نحوه مدیریت شهری نیز توجه کرد. پروفسور «آلبرت زاینار کخ» استاد بنام سیستم های حمل و نقل دانشگاه برلین که خود، از نظریه پردازان و طراحان اولیه «اسنپ» نیز بوده است، در بخشی از کتاب خود با عنوان «نیازهای دنیای امروز در مقابل سیستم های مدرن حمل و نقل» که در سال 2014 به چاپ رسانده، به اقتضائات سیستم حمل و نقل شهری برای به اجرا گذاشتن مدل جدید تاکسیرانی اینترنتی ازجمله و به ویژه اسنپ اشاره کرده و می نویسد:
«... شاید زمانی که در حال تئوری پردازی برای اجرای حمل و نقل اینترنتی در سطح شهرها به ویژه شهرهای کلان بودیم، نمی توانستیم تصور کنیم که سازوکار جدید تا چه میزان می تواند بر روش مدیریت شهری اثر بگذارد. شاید هیچگاه تصور نمی کردیم که روزی باید سیستم مدیریت شهری متناسب با روش های جدید را نیز طراحی کنیم به نحوی که چهره سنتی و اغلب بکر و دست نخورده شهرهایی که قصد اجرای مدل های جدید حمل و نقل بار و مسافر را دارند، تغییر کند. ولی امروز بازتعریف و بازشناسایی مولفه های کلان مدیریت شهری در شهرهایی که می خواهند از مزایای این سیستم جدید بهره مند شوند، لازم و ضروری است....»
وی در قسمتی از کتاب خود، به مبحث جدید «شهرهای اینترنتی» پرداخته و معتقد است سیستم جدید نمی تواند نسبت به شرایط مقدماتی برای اجرای خود بی اعتنا باشد بلکه اتفاقاً تغییر ساختار مدیریتی در شهرهای متقاضی، باید با شرایط جدید وفق داده شود.
 بنابراین، توسعه معابر، افزایش جایگاه های استقرار تاکسی های تحت پوشش اسنپ در سطح شهر، جداسازی درست معابر پیاده از سواره، کاهش موانع عبور و مرور تا حد امکان و... همگی از اصلی ترین تغییراتی هستند که باید برای به اجرا گذاشتن سیستم های جدید حمل و نقل بار و مسافر عملیاتی گردند.
بی تردید، مدیریت شهری که اغلب در شهرهای متقاضی تاکسیرانی اینترنتی به صورت سنتی نیز صورت می گیرد، برای اجرای روش های جدید حمل و نقل بار و مسافر، باید به روز شود و متناسب با وضعیت جدید تحول یابد. البته این موضوع، از نقد مخالفان سیستم جدید حمل و نقل مصون نمانده و زمینه طرح برخی انتقادات مهم نسبت به روش جدید حمل و نقل بار و مسافر را فراهم کرده است؛ ازجمله منتقدان، تغییر چهره سنتی شهرهای متقاضی تاکسیرانی اینترنتی و در نتیجه کاهش جاذبه های توریستی این شهرها را یکی از مهم ترین موضوعات قابل ایراد در این زمینه دانسته اند.
 در حالی که موافقان معتقدند ورود تاکسی های اینترنتی از اتفاق می تواند تسهیل کننده خدمات به گردشگران  و موجب کاستن از هزینه های حمل و نقل برای گردشگرانی باشد که بخش مهمی از مخارج آنها را تشکیل می دهد.
با این همه، تغییر و تحول ساختار مدیریت شهری، یک پیش نیاز اساسی و اصلی برای به اجرا گذاشتن سیستم تاکسیرانی اسنپ محسوب می شود که البته به صورتی عملیاتی می شود که ضمن حفظ بافت گردشگرپذیر به ویژه در شهرهای با جاذبه های توریستی، شرایط برای اجرای بهتر سیستم جدید نیز فراهم شود به نحوی که «سرعت در عبور و مرور» که مبنای اصلی پیدایش سیستم جدید است، تحت تأثیر موانع سنتی، با چالش مواجه نگردد.
به نظر می‌رسد مهم‌ترین هنر مدیران شهری، سازگار کردن نظام مدیریت شهری با لوازم و اقتضائات سیستم‌های جدید حمل و نقل است. چرا که دیگر نمی توان مدل های توسعه کالبدی و هویتی شهرها را بدون در نظر گرفتن اسنپ طراحی و پایه ریزی کرد. اسنپ اکنون به جزیی جداناپذیر از سیستم زندگی ایرانی و یک سبک زیست جهانی برای شهروندان تبدیل شده و طبعا این سازگارسازی، باید با لحاظ همه جوانب و ابعاد، هم نسبت به ساختار مدیریت شهری و هم نسبت به مولفه های مقدماتی اجرای سیستم های جدید حمل و نقل ازجمله تاکسیرانی اسنپ باشد. در غیر اینصورت، نه در بعد اول موفق خواهیم بود و نه در بعد دوم.

 


دیدگاه‌ها(۰)