۱۳۹۶ پنج شنبه ۳ اسفند
شماره‌های پیشین:
شماره ۳۰۷۶ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ بهمن
پایداری اسنپ در گرو اعتماد مردم بود
در جهان ناکامل، چگونه خواسته‌های خود را برآورده کنیم؟
سمیرا عادلیان

 اینترنت امروزه مادر آسایش شده است، آسایش خرید، آسایش حمل و نقل و همچنین آسایش دسترسی به بازارها و مراکز آموزشی و فرهنگی و به همین واسطه، کمتر کسی هست حمل و نقل نوین با نام اختصاری اسنپ را بی اطلاع باشد و تا به حال توسط این سیستم جدید از این سوی شهر به سوی دیگر نرفته باشد.
در سال‌های اخیر که شاهد رشد سرمایه گذاری خارجی برای برنامه های تفریحی و رفاهی در کشور و شهرهای گردشگر پذیر همچون اصفهان بوده ایم، دسترسی به زیرساخت‌های منعطف و پاسخگو برای افزایش تقاضای بخش گردشگری نیز اهمیت بیشتری از قبل داشته است. با تاسیس و بهره برداری از ابرپروژه‌هایی همچون شهربازی رویاها، بزرگترین شهر بازی خاورمیانه، یا شهرک سلامت در حاشیه شرقی و یا پروژه های گردشگری صفه و ناژوان و سیتی سنتر در غرب و جنوب اصفهان، جریان های کلاسیک عبور و مرور در اصفهان که تا پیش از این به حاشیه رودخانه گسیل می‌شدند و راهی جز به مراکز خرید درون شهری در حوزه میدان آزادی و چهاربالغ بالا نمی یافتند، تغییر کرده و ترافیک حمل و نقل، رو به اطراف شهر گذاشت و از این طریق بازارها دگرگون، و فرم گردش شهری و بازار مراکز خرید نیز دچار تحول شدند.موج دوم این دگرگونی با ورود اسنپ شکل گرفت و توانست مکمل بازارهای محلی و موجب بروز رشد در اقتصاد بازار اصفهان و توسعه کالبدی و فرهنگی آن شود. اسنپ که وارد میدان شد، طبقه متوسط توانست مگامال‌ها و هایپر استارها را در اختیار خود بگیرد و ترکیب سبد  خانوار را عوض کند،  سبک زیست در جنوب و شمال اصفهان به یکدیگر نزدیک شد. و اگرچه بازارهای سنتی همچنان به محاق رکود و تورم رفتند، اما بازارهای نوین به مدد دسترسی بیشتر ناشی از رونق و رشد استفاده ازسیستم های حمل و نقل اینترنتی و دیگر زیرساخت های مدرن توسعه بیشتر و اقبال بالاتری یافتند و چهره شهر اندکی تغییرکرد.
 اسنپ توانست در زمان کمی طرفداران زیادی جلب کند که یکی از عوامل آن در دسترس بودن رانندگان و دیگری قیمت مناسب و نیز امنیت سفر با آن بود. با افزایش هزینه حمل و نقل در کشور و به دنبال آن اصفهان، برخی بازارها متاثر از این جهش قیمتی، کمتر در دسترس و مورد توجه شهروندان اصفهانی بودند و. هزینه جاب جایی در قیمت تمام شده کالاها و بازارها چنان بود که بازارهای سنتی تجمیعی اصفهان رونق یافته و شهروندان نیز کمتر برای خرید، گردش می کردند و تنوع بازاری اصفهان را زجر می‌‎داد، اما با توسعه و رویکردهای گسترده به اسنپ در اصفهان و کاستن ازهزینه حمل و نقل، اصفهانی ها توانستند گستره خرید و تفریح و گشت و گذار خود را توسعه داده و همه شهر را در اختیار خود بگیرند، امری که پیش از این سابقه نداشت.
به هر صورت پدیده‌هایی که با بخش وسیعی از مردم سر وکار دارند، تاثیرات به سزایی بر مختصات جامعه و حوزه موضوعات اجتماعیمی گذارند. این پدیده‌ها حتی در مواردی می‌توانند عامل مهم و موثر بر محیط زیست باشند و در ملاحظات متعدد انسانی جای مهمی به خود اختصاص دهند. در این رابطه وبا افزایش کاربران اسنپ، از حوزه فعالیت‌های رانندگان شخصی کمتر شده و با جذب برخی از آنان به این سیستم و علاوه بر کاهش هزینه، مشکلاتی نظیر ترافیک، آلودگی هوا، مشکل جای پارک و اتلاف وقت نیز کاهش یافته است. از این رو شاید بسیاری از ارگان‌های شهری با این سیستم جدید برای حمل‌و نقل موافق باشند. همچنین بالابودن هزینه‌های شهرنشینی عاملیست تا بسیاری از افرادی که مشاغل نیمه وقت دارند؛ برای تامین هزینه‌های خانوار در اسنپ به فعالیت بپردازند و از این رو می‌توان اسنپ را به عنوان یک نرم افزار کارآفرین موفق نیز نام برد. اما از آنجا که هیچ برندی، جز با اعتماد سازی و تحقق مفهوم امنیت در کنار کیفیت و خدمات مناسب قادر به رهبری بازار نیست، اعتماد مخاطبان با ارزش‌ترین سرمایه اجتماعی  به شمار می رود و با ایفای وظایف اجتماعی است که بازار به تسخیر برندها در می‌آید.
 اعتماد که عامل مهم رونق بازار است، از ابتدا در طراحی اسنپ لحاظ شد، ارایه اطلاعات کامل کاربران و رانندگان به مخاطبان این حق را به شهروندان اعطا کرد که دایره امنی را در مقایسه با مسافربران شخصی و تاکسی سرویس‌های سنتی و حتی تاکسی‌های خطی و گردشی برای خود تصور کنند و این شفافیت بی سابقه، بسیار بیشتر از رانندگان تاکسی و سایر وسایل حمل و نقل عمومی بوده و هست و حتی دایره نظارت درونی بر رانندگان تا آنجا وسعت یافت ارایه خدمات بعدی به شهروندان در گروی رضایت آنان تلقی شد و با آموزش های فراوان و پیوسته به کاربران، مفهوم امنیت درتوسعه این شیوه حمل و نقل جدید به کار رفت.
به هرصورت تمام افراد یک جامعه سرمایه های انسانی آن محسوب می شوند و اسنپ با به کارگیری سیاست‌های آینده نگرانه توانست عاملی برای افزایش اعتماد اجتماعی شد تا جایی که فعالیت‌های خود را به حوزه سرویس‌های مدارس نیز گسترش داد و آسایش شهروندان و کلیه مخاطبان خود را در گرو برندینگ خود قرار داد تا آنکه سرآمد کسب و کارهای جدید ایران لقب گرفت. برندها همچون اسنپ که این روزها اصفهان را به تسخیر خود درآورده اند و هر روز در ارایه خدمات و تسخیر بازار سعی در ربودن گوی رقابت از رقیب دارند امروز این سوال را مطرح می‌کنندکه ما در جهانی که هیچ‌گاه کامل نیست، بجز با تکیه بر مخاطب شناسی و توسعه روزافزون دایره خدمات و بهبود زیرساخت‌های اجتماعی،امنیتی، اقتصادی و فناورانه، چگونه می‌توانیم همه خواسته‌های روزافزون خود را برآورده کنیم؟ این پرسش اساسی نه تنها در مورد اسنپ که در مورد تمام امور زندگی ما می‌تواند تحول آفرین باشد.
درسالی که گذشت، تکنولوژی با سرعت باورنکردنی جاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حمل و نقل را طی کرد و نوآوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی را به این عرصه تقدیم کرد که به سختی در باور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گنجد. شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فناوری محور در حوزه حمل و نقل اگرچه سالهاست در سراسر دنیا شکل گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند اما در ایران به این شکل در زمره تازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌واردان قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بارز آن شرکت آمریکایی “اوبر” است که اولین بار در سال 2009 تاسیس و حالا بعد از گذشت 8 سال به اولین استارتاپی بدل شده که دارای گرانترین  گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند اما در ایران به این شکل در زمره تازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌واردان قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بارز آن شرکت آمریکایی “اوبر” است که اولین بار در سال 2009 تاسیس و حالا بعد از گذشت 8 سال به اولین استارتاپی بدل شده که دارای گرانترین سهام در بازار بورس نیویورک است.


دیدگاه‌ها(۰)