|

رهبران آمریکا و کره‌ شمالی در سنگاپور مذاکره و توافق کردند

فانتزي براي صلح

همه آلترناتیوها، از جمله جنگ، کنار گذاشته شدند و رهبران کره‌ شمالی و ایالات متحده بالاخره در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند؛ دیداری تاریخی که تحلیلگران بسیاری می‌گویند با وجود ابهامات بی‌شمارش تا همین‌جا هم موفقیتی چشمگیر است. درمقابل ناظران دیگری بر این باورند که اگر هم بتوان به کیم جونگ اون، رهبر جوان کره ‌شمالی، اعتماد کرد، به گواه تجربه‌های پیشین حساب‌کردن روی حرف ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده که تشخیص دوست و دشمن برایش دشوار است، آسان نخواهد بود. بااین‌همه شاید بهترین توصیف از این نشست متعلق به رهبر کره‌ شمالی بود: «بسیاری از مردم جهان فکر می‌کنند این (نشست) چیزی شبیه فانتزی‌های فیلم‌های علمی- تخیلی است». اولین اپیزود این رویارویی را بسیاری از مردم جهان به دقت دنبال کردند. گذشت آن روزهایی که ترامپ، کیم جونگ اون را «مرد کوچک موشکی» می‌خواند و کیم هم رئیس‌جمهوری آمریکا را «پیر خرفت» می‌نامید. روز گذشته و پس از دیدار رودرروی دو طرف وقتی خبرنگاران از ترامپ درباره رهبر کره‌ شمالی پرسیدند، پاسخ این بود: «او مرد بسیار بااستعدادی است و عاشق کشورش است».
پس از پایان نشست‌های پی‌درپی روز گذشته، مشخص شد که کیم‌ جونگ اون با خلع‌سلاح هسته‌ای کشورش موافقت کرده و ترامپ هم درعوض تضمین‌هایی امنیتی به کره ‌شمالی داده است. بااین‌همه تعهدات دو کشور به صورت مبهمی بیان شده و به گفته کارشناسان، به نسبت توافق‌نامه‌های پیشین میان دو کشور در طول دهه‌های گذشته پیشرفت چندانی نداشته است. بااین‌همه دو طرف اعلام کردند که به دیدار مقامات ارشد خود ادامه می‌دهند.
سند مشترک
سند مشترک دو طرف که رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره ‌شمالی آن را امضا کردند، حاوی دستاوردهایی ابتدایی بود. در بخشی از این سند، دونالد ترامپ به فراهم‌کردن تضمین‌های امنیتی به کره‌ شمالی متعهد شده بود و از آن طرف، کیم جونگ اون بار دیگر پذیرفته که به‌طور قاطع و برگشت‌ناپذیری به خلع‌سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره متعهد باشد. توافق‌نامه‌های پیشین که در سال 1994 و 2005 امضا شده بود هم حاوی وعده‌های مشابهی بود، اما این توافق‌ها به دلیل تفاوت برداشت‌ها زیر پا گذاشته شدند. درعین‌حال، اکنون هم برداشت‌ها و معانی دو طرف از خلع‌سلاح هسته‌ای متفاوت است. واشنگتن به‌دنبال خلع‌سلاح هسته‌ای کامل کره‌ شمالی در بازه زمانی کوتاهی است، درحالی‌که پیونگ‌یانگ خواستار روندی طولانی است.
تفاوت این سند با اقدامات انجام‌شده توسط رؤسای‌جمهوری پیشین آمریکا درباره کره‌ شمالی یکی از سؤالاتی بود که پس از این دیدار یکی از خبرنگاران حاضر در کنفرانس خبری از ترامپ پرسید. رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به این سؤال گفت: «درحال‌حاضر دولت، وزیر خارجه، ‌افراد و همه امور با گذشته فرق کرده است. اولویت‌های ما هم با اولویت‌های رؤسای‌جمهور قبلی تفاوت دارد؛ همان‌طور که ما مشکل کره‌ شمالی را که به بزرگ‌ترین بحران تبدیل شده بود به این راحتی حل کردیم».
بااین‌حال بدبینی نسبت به این نشست در میان فعالان ادامه دارد. بئاتریس فین، مدیر اجرائی «کمپین جهانی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای»، در واکنش به این نشست در توییتی نوشت: «ما از دیپلماسی و راه‌حل‌های صلح‌آمیز حمایت می‌کنیم، ولی توافقی بر سر خلع‌سلاح هسته‌ای در کار نیست و همه اینها بیشتر شبیه میهمانی خوشامدگویی به باشگاه دارندگان سلاح هسته‌ای است». در ادامه این سند چهاربندی آمده است که دو کشور متعهد به ایجاد روابط جدیدی میان آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره مطابق با میل مردم دو کشور برای صلح و موفقیت می‌شوند. همچنین آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره تلاش‌های مشترکی را برای ایجاد یک نظام صلح پایدار و باثبات در شبه‌جزیره کره آغاز می‌کنند. در بند سوم این سند ذکر شده که جمهوری دموکراتیک خلق کره با تأکید مجدد بر بیانیه ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ پانمونجوم متعهد به تلاش در جهت خلع‌سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره کره می‌شود و در نهایت آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد می‌شوند که اجساد باقی‌مانده سربازان آمریکایی کشته‌شده در جنگ کره را از جمله با استرداد گروهی که تاکنون شناسایی شده‌اند، حل‌وفصل کنند.
کنفرانس خبری ترامپ
ترامپ در پی دیدار تاریخی‌اش با رهبر کره‌شمالی در کنفرانسی مطبوعاتی شرکت کرد و گفت آمریکا به مانورهای نظامی خود با کره‌جنوبی در منطقه پایان می‌دهد و این امر از صرف هزینه‌های هنگفت جلوگیری می‌کند. اما ساعاتی بعد وزارت دفاع آمریکا و کره‌جنوبی اعلام کردند که ترامپ درباره این موضوع به آنها دستوری نداده است. بااین‌حال ترامپ اعلام کرد که نیروهای آمریکایی حاضر در کره‌جنوبی را برای حفظ امنیت سئول از این کشور خارج نخواهند کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین با بی‌سابقه‌بودن دیدار خود و رهبر کره‌شمالی از آمادگی کره‌شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای و آغاز روابط جدید خبر داد و گفت: «به جهان یادآور می‌شوم که مجموعه جدیدی از صلح داریم». ترامپ همچنین اعلام کرد که رهبر جوان کره‌شمالی برای نابودی پایگاه‌های موشک‌های بالستیک این کشور متعهد شده است.
گرچه بسیاری از ناظران تحریم‌های آمریکا علیه کره‌شمالی را یکی از مهم‌ترین عامل‌های تن‌دادن پیونگ‌یانگ به مذاکره می‌دانند، ترامپ تأکید کرد که تحریم‌های کشورش علیه کره‌شمالی تا خلع سلاح هسته‌ای این کشور ادامه خواهد داشت. رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد زمان دقیق آغاز نابودکردن این سایت‌ها گفت: «این کار زمان می‌برد، خیلی زمان می‌برد، ولی تخریب آن قرار است خیلی زود آغاز شود». در این میان یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده انجام هرگونه فعالیت‌های بررسی و راستی‌آزمایی در جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) در صورت درخواست کشورهای مربوطه و تأیید شورای حکام این آژانس است.
حقوق‌ بشر
ترامپ زمانی در میان نمایندگان کنگره آمریکا گفته بود هیچ رژیمی به اندازه دیکتاتوری ظالم کره‌شمالی شهروندان خود را این‌چنین بی‌رحمانه سرکوب نمی‌کند. اما به باور ناظران وقتی پای معامله با کره‌شمالی به میان می‌آید، حقوق ‌بشر برای ترامپ بحثی حاشیه‌ای به شمار می‌رود. دو هفته پیش وقتی ترامپ با ژنرال کیم یونگ چول، مشاور ارشد و دست راست کیم جونگ اون در کاخ سفید دیدار کرد، حرفی از مسئله حقوق ‌بشر به میان نیامد چراکه به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا این مسئله در اولویت نبود. بااین‌حال روز گذشته ترامپ در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت مسئله حقوق ‌بشر هم یکی از محورهای گفت‌و‌گوي دو طرف بوده است: «درباره پرونده حقوق ‌بشر نیز با کیم جونگ اون گفت‌وگو کردیم، پیش از این تمرکز ما موضوع برنامه هسته‌ای بود اما اکنون مسئله حقوق ‌بشر مطرح است و ما در زمان مناسب گام‌های بیشتری در این مسیر برخواهیم داشت». رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت در اولین فرصت مناسب کیم جونگ اون را به کاخ سفید دعوت می‌کند.
برنامه هسته‌ای ایران
ترامپ که به نظر می‌رسد برای جبران خروج خود از توافق هسته‌ای با ایران، مذاکره با کره‌شمالی را جدی‌تر پیگیری کرد، پس از دیدار خود با کیم جونگ اون، به پرونده هسته‌ای ایران و خروج کشورش از برجام نیز اشاره کرد و مدعی شد از نظر او ایران کشوری است که با دخالت‌هایش در سوریه و منطقه مشکلاتی را به وجود آورده است. او ادعا کرد: الان معتقدم که تحریم‌های به شدت جدی علیه ایران اوضاع را تغییر می‌دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد برجام گفت: «امیدوارم به وقتش و در زمانی که تحریم‌ها عملی شد، ایران دوباره برای مذاکره و یک توافق واقعی بازگردد، اما حالا برای این کار زود است».

استقبال کشورهای جهان و همسایگان کره‌شمالی از توافق سنگاپور
دیدار «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی در سنگاپور با واکنش‌های متفاوتی از سوی جهان به‌ویژه کشورهای منطقه شرق آسیا مانند چین، کره‌جنوبی و ژاپن مواجه شد.
چین: وانگ یی، وزیر خارجه چین این توافق را توافقی تاریخی برای عاری‌سازی شبه‌جزیره کره از سلاح هسته‌ای و رفع تنش از این منطقه از جهان توصیف کرد. او سپس ابراز امیدواری کرد که دیدار سران آمریکا و کره‌شمالی با نتایج مثبتی همراه باشد و دستاوردهای خوبی در خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره و حل سیاسی بحران داشته باشد.
کره‌جنوبی: مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز در واکنش به این دیدار گفت: من شب گذشته نخوابیدم. من و ملت کره‌جنوبی صادقانه امید داریم که نشست جاری موفقیت‌آمیز باشد و فصلی جدید در خلع سلاح هسته‌ای کامل، تحقق صلح و ایجاد روابطی جدید را میان کره‌شمالی، کره‌جنوبی و آمریکا رقم بزند.
ژاپن: شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که متحد آمریکا در منطقه شرق آسیاست، ابراز امیدواری کرد که نشست آمریکا و کره‌شمالی موفقیت‌آمیز و قدمی مهم در راستای صلح و ثبات در شرق آسیا باشد. او گفت: توکیو، سئول و واشنگتن سیاست‌هایی کاملا مشترک در مسئله کره‌شمالی دارند.
سازمان ملل: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد این نهاد آماده است اگر از آن خواسته شود، نقشی تأییدکننده را در مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی ایفا کند. او به خبرنگاران گفت: طرف‌های مربوطه در سازمان ملل آماده‌اند از روند مذاکرات به هر نحو ممکن حمایت کنند که این مسئله شامل تأیید مذاکرات می‌شود. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد این نهاد بین‌المللی آماده انجام راستی‌آزمایی در کره‌شمالی است.
رژیم اسرائیل: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با انتشار دو پیام در توییتر سعی کرد تا از این دیدار به‌عنوان اهرمی برای افزایش فشارها بر ایران استفاده کند. او نوشت: «دیدار تاریخی و بسیار مهمی برگزار می‌شود. برای پرزیدنت ترامپ و ایالات متحده آمریکا آرزوی موفقیت در تلاش‌های خود برای پیشگیری از تهدیدات هسته‌ای در جهان را داریم».
فرانسه: ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت اگر رهبران آمریکا و کره‌شمالی درباره خلع سلاح‌های هسته‌ای به توافقی برسند، او اولین کسی خواهد بود که از این توافق استقبال می‌کند؛ چراکه هر چیزی که مربوط به خلع سلاح باشد، مثبت است.
روسیه: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام استقبال مسکو از این نشست، گفت هرچه فرصت بیشتری برای حل مشکل شبه‌جزیره کره از طریق گفت‌وگو فراهم شود، بهتر است. او تأکید کرد: چنانچه پیش‌فرض مثبتی در مسئله خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره شکل بگیرد، روسیه نه‌تنها از آن استقبال می‌کند بلکه در تحقق آن مشارکت نیز خواهد داشت.

همه آلترناتیوها، از جمله جنگ، کنار گذاشته شدند و رهبران کره‌ شمالی و ایالات متحده بالاخره در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند؛ دیداری تاریخی که تحلیلگران بسیاری می‌گویند با وجود ابهامات بی‌شمارش تا همین‌جا هم موفقیتی چشمگیر است. درمقابل ناظران دیگری بر این باورند که اگر هم بتوان به کیم جونگ اون، رهبر جوان کره ‌شمالی، اعتماد کرد، به گواه تجربه‌های پیشین حساب‌کردن روی حرف ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده که تشخیص دوست و دشمن برایش دشوار است، آسان نخواهد بود. بااین‌همه شاید بهترین توصیف از این نشست متعلق به رهبر کره‌ شمالی بود: «بسیاری از مردم جهان فکر می‌کنند این (نشست) چیزی شبیه فانتزی‌های فیلم‌های علمی- تخیلی است». اولین اپیزود این رویارویی را بسیاری از مردم جهان به دقت دنبال کردند. گذشت آن روزهایی که ترامپ، کیم جونگ اون را «مرد کوچک موشکی» می‌خواند و کیم هم رئیس‌جمهوری آمریکا را «پیر خرفت» می‌نامید. روز گذشته و پس از دیدار رودرروی دو طرف وقتی خبرنگاران از ترامپ درباره رهبر کره‌ شمالی پرسیدند، پاسخ این بود: «او مرد بسیار بااستعدادی است و عاشق کشورش است».
پس از پایان نشست‌های پی‌درپی روز گذشته، مشخص شد که کیم‌ جونگ اون با خلع‌سلاح هسته‌ای کشورش موافقت کرده و ترامپ هم درعوض تضمین‌هایی امنیتی به کره ‌شمالی داده است. بااین‌همه تعهدات دو کشور به صورت مبهمی بیان شده و به گفته کارشناسان، به نسبت توافق‌نامه‌های پیشین میان دو کشور در طول دهه‌های گذشته پیشرفت چندانی نداشته است. بااین‌همه دو طرف اعلام کردند که به دیدار مقامات ارشد خود ادامه می‌دهند.
سند مشترک
سند مشترک دو طرف که رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره ‌شمالی آن را امضا کردند، حاوی دستاوردهایی ابتدایی بود. در بخشی از این سند، دونالد ترامپ به فراهم‌کردن تضمین‌های امنیتی به کره‌ شمالی متعهد شده بود و از آن طرف، کیم جونگ اون بار دیگر پذیرفته که به‌طور قاطع و برگشت‌ناپذیری به خلع‌سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره متعهد باشد. توافق‌نامه‌های پیشین که در سال 1994 و 2005 امضا شده بود هم حاوی وعده‌های مشابهی بود، اما این توافق‌ها به دلیل تفاوت برداشت‌ها زیر پا گذاشته شدند. درعین‌حال، اکنون هم برداشت‌ها و معانی دو طرف از خلع‌سلاح هسته‌ای متفاوت است. واشنگتن به‌دنبال خلع‌سلاح هسته‌ای کامل کره‌ شمالی در بازه زمانی کوتاهی است، درحالی‌که پیونگ‌یانگ خواستار روندی طولانی است.
تفاوت این سند با اقدامات انجام‌شده توسط رؤسای‌جمهوری پیشین آمریکا درباره کره‌ شمالی یکی از سؤالاتی بود که پس از این دیدار یکی از خبرنگاران حاضر در کنفرانس خبری از ترامپ پرسید. رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به این سؤال گفت: «درحال‌حاضر دولت، وزیر خارجه، ‌افراد و همه امور با گذشته فرق کرده است. اولویت‌های ما هم با اولویت‌های رؤسای‌جمهور قبلی تفاوت دارد؛ همان‌طور که ما مشکل کره‌ شمالی را که به بزرگ‌ترین بحران تبدیل شده بود به این راحتی حل کردیم».
بااین‌حال بدبینی نسبت به این نشست در میان فعالان ادامه دارد. بئاتریس فین، مدیر اجرائی «کمپین جهانی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای»، در واکنش به این نشست در توییتی نوشت: «ما از دیپلماسی و راه‌حل‌های صلح‌آمیز حمایت می‌کنیم، ولی توافقی بر سر خلع‌سلاح هسته‌ای در کار نیست و همه اینها بیشتر شبیه میهمانی خوشامدگویی به باشگاه دارندگان سلاح هسته‌ای است». در ادامه این سند چهاربندی آمده است که دو کشور متعهد به ایجاد روابط جدیدی میان آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره مطابق با میل مردم دو کشور برای صلح و موفقیت می‌شوند. همچنین آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره تلاش‌های مشترکی را برای ایجاد یک نظام صلح پایدار و باثبات در شبه‌جزیره کره آغاز می‌کنند. در بند سوم این سند ذکر شده که جمهوری دموکراتیک خلق کره با تأکید مجدد بر بیانیه ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ پانمونجوم متعهد به تلاش در جهت خلع‌سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره کره می‌شود و در نهایت آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره متعهد می‌شوند که اجساد باقی‌مانده سربازان آمریکایی کشته‌شده در جنگ کره را از جمله با استرداد گروهی که تاکنون شناسایی شده‌اند، حل‌وفصل کنند.
کنفرانس خبری ترامپ
ترامپ در پی دیدار تاریخی‌اش با رهبر کره‌شمالی در کنفرانسی مطبوعاتی شرکت کرد و گفت آمریکا به مانورهای نظامی خود با کره‌جنوبی در منطقه پایان می‌دهد و این امر از صرف هزینه‌های هنگفت جلوگیری می‌کند. اما ساعاتی بعد وزارت دفاع آمریکا و کره‌جنوبی اعلام کردند که ترامپ درباره این موضوع به آنها دستوری نداده است. بااین‌حال ترامپ اعلام کرد که نیروهای آمریکایی حاضر در کره‌جنوبی را برای حفظ امنیت سئول از این کشور خارج نخواهند کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین با بی‌سابقه‌بودن دیدار خود و رهبر کره‌شمالی از آمادگی کره‌شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای و آغاز روابط جدید خبر داد و گفت: «به جهان یادآور می‌شوم که مجموعه جدیدی از صلح داریم». ترامپ همچنین اعلام کرد که رهبر جوان کره‌شمالی برای نابودی پایگاه‌های موشک‌های بالستیک این کشور متعهد شده است.
گرچه بسیاری از ناظران تحریم‌های آمریکا علیه کره‌شمالی را یکی از مهم‌ترین عامل‌های تن‌دادن پیونگ‌یانگ به مذاکره می‌دانند، ترامپ تأکید کرد که تحریم‌های کشورش علیه کره‌شمالی تا خلع سلاح هسته‌ای این کشور ادامه خواهد داشت. رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد زمان دقیق آغاز نابودکردن این سایت‌ها گفت: «این کار زمان می‌برد، خیلی زمان می‌برد، ولی تخریب آن قرار است خیلی زود آغاز شود». در این میان یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده انجام هرگونه فعالیت‌های بررسی و راستی‌آزمایی در جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) در صورت درخواست کشورهای مربوطه و تأیید شورای حکام این آژانس است.
حقوق‌ بشر
ترامپ زمانی در میان نمایندگان کنگره آمریکا گفته بود هیچ رژیمی به اندازه دیکتاتوری ظالم کره‌شمالی شهروندان خود را این‌چنین بی‌رحمانه سرکوب نمی‌کند. اما به باور ناظران وقتی پای معامله با کره‌شمالی به میان می‌آید، حقوق ‌بشر برای ترامپ بحثی حاشیه‌ای به شمار می‌رود. دو هفته پیش وقتی ترامپ با ژنرال کیم یونگ چول، مشاور ارشد و دست راست کیم جونگ اون در کاخ سفید دیدار کرد، حرفی از مسئله حقوق ‌بشر به میان نیامد چراکه به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا این مسئله در اولویت نبود. بااین‌حال روز گذشته ترامپ در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت مسئله حقوق ‌بشر هم یکی از محورهای گفت‌و‌گوي دو طرف بوده است: «درباره پرونده حقوق ‌بشر نیز با کیم جونگ اون گفت‌وگو کردیم، پیش از این تمرکز ما موضوع برنامه هسته‌ای بود اما اکنون مسئله حقوق ‌بشر مطرح است و ما در زمان مناسب گام‌های بیشتری در این مسیر برخواهیم داشت». رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت در اولین فرصت مناسب کیم جونگ اون را به کاخ سفید دعوت می‌کند.
برنامه هسته‌ای ایران
ترامپ که به نظر می‌رسد برای جبران خروج خود از توافق هسته‌ای با ایران، مذاکره با کره‌شمالی را جدی‌تر پیگیری کرد، پس از دیدار خود با کیم جونگ اون، به پرونده هسته‌ای ایران و خروج کشورش از برجام نیز اشاره کرد و مدعی شد از نظر او ایران کشوری است که با دخالت‌هایش در سوریه و منطقه مشکلاتی را به وجود آورده است. او ادعا کرد: الان معتقدم که تحریم‌های به شدت جدی علیه ایران اوضاع را تغییر می‌دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد برجام گفت: «امیدوارم به وقتش و در زمانی که تحریم‌ها عملی شد، ایران دوباره برای مذاکره و یک توافق واقعی بازگردد، اما حالا برای این کار زود است».

استقبال کشورهای جهان و همسایگان کره‌شمالی از توافق سنگاپور
دیدار «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی در سنگاپور با واکنش‌های متفاوتی از سوی جهان به‌ویژه کشورهای منطقه شرق آسیا مانند چین، کره‌جنوبی و ژاپن مواجه شد.
چین: وانگ یی، وزیر خارجه چین این توافق را توافقی تاریخی برای عاری‌سازی شبه‌جزیره کره از سلاح هسته‌ای و رفع تنش از این منطقه از جهان توصیف کرد. او سپس ابراز امیدواری کرد که دیدار سران آمریکا و کره‌شمالی با نتایج مثبتی همراه باشد و دستاوردهای خوبی در خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره و حل سیاسی بحران داشته باشد.
کره‌جنوبی: مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز در واکنش به این دیدار گفت: من شب گذشته نخوابیدم. من و ملت کره‌جنوبی صادقانه امید داریم که نشست جاری موفقیت‌آمیز باشد و فصلی جدید در خلع سلاح هسته‌ای کامل، تحقق صلح و ایجاد روابطی جدید را میان کره‌شمالی، کره‌جنوبی و آمریکا رقم بزند.
ژاپن: شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که متحد آمریکا در منطقه شرق آسیاست، ابراز امیدواری کرد که نشست آمریکا و کره‌شمالی موفقیت‌آمیز و قدمی مهم در راستای صلح و ثبات در شرق آسیا باشد. او گفت: توکیو، سئول و واشنگتن سیاست‌هایی کاملا مشترک در مسئله کره‌شمالی دارند.
سازمان ملل: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد این نهاد آماده است اگر از آن خواسته شود، نقشی تأییدکننده را در مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی ایفا کند. او به خبرنگاران گفت: طرف‌های مربوطه در سازمان ملل آماده‌اند از روند مذاکرات به هر نحو ممکن حمایت کنند که این مسئله شامل تأیید مذاکرات می‌شود. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد این نهاد بین‌المللی آماده انجام راستی‌آزمایی در کره‌شمالی است.
رژیم اسرائیل: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با انتشار دو پیام در توییتر سعی کرد تا از این دیدار به‌عنوان اهرمی برای افزایش فشارها بر ایران استفاده کند. او نوشت: «دیدار تاریخی و بسیار مهمی برگزار می‌شود. برای پرزیدنت ترامپ و ایالات متحده آمریکا آرزوی موفقیت در تلاش‌های خود برای پیشگیری از تهدیدات هسته‌ای در جهان را داریم».
فرانسه: ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت اگر رهبران آمریکا و کره‌شمالی درباره خلع سلاح‌های هسته‌ای به توافقی برسند، او اولین کسی خواهد بود که از این توافق استقبال می‌کند؛ چراکه هر چیزی که مربوط به خلع سلاح باشد، مثبت است.
روسیه: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام استقبال مسکو از این نشست، گفت هرچه فرصت بیشتری برای حل مشکل شبه‌جزیره کره از طریق گفت‌وگو فراهم شود، بهتر است. او تأکید کرد: چنانچه پیش‌فرض مثبتی در مسئله خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره شکل بگیرد، روسیه نه‌تنها از آن استقبال می‌کند بلکه در تحقق آن مشارکت نیز خواهد داشت.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها