|

«رنو» در ايران مي‌ماند

شرق: رنو بعد از برجام قرارداد همكاري مجدد با ايران امضا كرد و نيمي از حجم سرمايه‌گذاري خود در ايران را انجام داد، اما بعد از خروج ترامپ از اين پيمان بين‌المللي، اخباري در زمينه ترديد رنو براي همكاري با ايران منتشر شد. پژو كه سال گذشته 440 هزار خودرو در ايران فروخت، به‌سرعت قصد خروج از ايران را اعلام كرد، اما رنو كه در سال گذشته فقط 160 هزار خودرو فروخته و سهم كمتري از بازار ايران را به خود اختصاص داده است، روز جمعه اعلام كرد حتي اگر ناگزير باشد حجم فعاليت‌هاي خود را كاهش دهد، باز هم در ايران باقي خواهد ماند. خبرگزاري‌هاي رسمي فرانسه اعلام كردند رنو از ايران خارج نمي‌شود. مسئولان رنو در مصاحبه با اين خبرگزاري‌ها گفته‌اند حتي اگر ناگزير باشند حجم فعاليت‌هاي خود در ايران را كاهش دهند، باز هم به فعاليت خود در ايران ادامه مي‌دهند. البته مديران رنو به رسانه‌هاي فرانسه گفته‌اند با آمريكا رايزني مي‌كنند تا هزينه‌هاي ناشي از تحريم‌هاي آمريكا عليه همكاران ايران را كاهش دهند و منافع رنو را هم تأمين كنند. در همين راستا رمضانعلی سبحانی‌فر به خانه ملت گفت: هفته آينده مسئولان رنو به ايران سفر خواهند كرد و مذاكراتي درباره ماندن در ايران با مسئولان ذي‌ربط كشور خواهند داشت. آن‌طور‌كه سبحاني‌فر اعلام كرده است، خودروسازي رنو بايد براساس قراردادها 130 ميليون يورو سرمايه‌گذاري در ايران انجام مي‌داد كه تاكنون 65 ميليون يورو از اين سرمايه‌گذاري‌ها در ايران انجام شده است و در صورت ترك ايران، اين سرمايه‌ها در كشور باقي مي‌ماند و شركت رنو متضرر مي‌شود.
كاهش همكاري رنو و افت ميزان ساخت داخل
به نظر مي‌رسد باقي‌ماندن رنو در ايران صرفا به‌دليل سرمايه‌گذاري‌هاي اين شركت در ايران نباشد و ناشي از تصميم اروپا براي باقي‌ماندن در برجام باشد، زيرا آمريكا به‌راحتي مي‌تواند حجم جرائم همكاري بين ايران و رنو را تا حدودي در نظر بگيرد كه ماندن در كشورمان براي رنو به‌‎صرفه نباشد. درباره دلايل تصميم اخير مديران رنو براي ماندن در ايران با وجود اظهارات ضد و نقيض قبلي و مطرح‌شدن احتمال خروج رنو از ايران، اطلاعات دقيقي در دست نيست، اما فرهاد بهنيا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، در گفت‌وگو با «شرق» اين تصميم رنو را اقدام مثبتي دانست. او افزود: اگر رنو بخواهد پروژه‌هاي قبلي را با آهنگ كندتري انجام دهد، روي ميزان سرمايه‌گذاري و ساخت داخل تأثير مي‌گذارد، اما ماندن رنو در شرايط كنوني كه شركت‌هاي ديگر از ايران مي‌روند، اقدام مثبتي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. بايد فرقي بين پژو و رنو وجود داشته باشد و روزي كه شرايط عادي شد، اين اقدام رنو مد نظر قرار گيرد تا كمپاني‌هايي كه قصد رفتن از ايران را دارند، بدانند كه در بازار آينده ايران جايگاهي نخواهند داشت. بهنيا به سهم كمتر رنو از بازار ايران در مقايسه با پژو اشاره كرد و گفت: پژو سال گذشته 440 هزار خودرو در بازار ايران فروخت، اما رنو 160 هزار خودرو در بازار به فروش رساند. در واقع پژو نسبت به رنو از بازار استفاده سه‌برابري كرد، اما با كوچك‌ترين فشار ناگهان اسب را زين كرد كه از ايران خارج شود. به گفته او با كاهش فعاليت‌هاي رنو در ايران، ميزان توليد كاهش نخواهد يافت، اما درصد ساخت داخل كمي تغيير مي‌كند. اين حركت رنو مي‌تواند فرصت مناسبي باشد كه به‌جاي 60 درصد داخلي‌سازي، برنامه‌ريزي براي 80 درصد داخلي‌سازي انجام شود. ازآنجاكه رنو قول داده است در ايران بماند، اين شركت روي دستيابي به هدف افزايش داخلي‌سازي مي‌تواند به ما كمك كند.
كاهش سرمايه‌گذاري در صنعت خودرو
اميرحسن كاكايي، عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت نيز در گفت‌وگو با «شرق» اتفاقات اخير را مشابه شرايط دور قبل اعلام كرد. او گفت: دفعه قبل هم رنو متعهد شد در ايران بماند و ال -90 كماكان توليد شد. كاكايي بيان كرد: در‌حال‌حاضر كه رنو در ايران سرمايه‌گذاري جديد كرده است، دقيق متوجه نشدم كه آيا سرمايه‌گذاري مشاركتي را ادامه مي‌دهد يا نه، اما درباره سرمايه‌گذاري قبلي يعني آ‌نچه در‌حال‌حاضر موجود است، قطعا رنو به فعاليت‌هاي خود ادامه خواهد داد. به گفته او كاهش فعاليت‌هاي رنو احتمالا روي بحث‌هاي توسعه صنعت خودرو اثر مي‌گذارد، زيرا بحث‌هاي توسعه‌اي از محل سرمايه‌گذاري‌هاي مشاركتي پيگيري مي‌شود. اين عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت همكاري با غول‌هاي خودروسازي را عاملي براي دستيابي راحت‌تر به برخي قطعات دانست، اما تأكيد كرد: توليد جاري خودرو در ايران با مشكل خاصي روبه‌رو نمي‌شود. او گفت: اقدام رنو براي ماندن در ايران، اطميناني به بازار مي‌دهد كه كارهاي فعلي به شكل طبيعي پيش برود.

شرق: رنو بعد از برجام قرارداد همكاري مجدد با ايران امضا كرد و نيمي از حجم سرمايه‌گذاري خود در ايران را انجام داد، اما بعد از خروج ترامپ از اين پيمان بين‌المللي، اخباري در زمينه ترديد رنو براي همكاري با ايران منتشر شد. پژو كه سال گذشته 440 هزار خودرو در ايران فروخت، به‌سرعت قصد خروج از ايران را اعلام كرد، اما رنو كه در سال گذشته فقط 160 هزار خودرو فروخته و سهم كمتري از بازار ايران را به خود اختصاص داده است، روز جمعه اعلام كرد حتي اگر ناگزير باشد حجم فعاليت‌هاي خود را كاهش دهد، باز هم در ايران باقي خواهد ماند. خبرگزاري‌هاي رسمي فرانسه اعلام كردند رنو از ايران خارج نمي‌شود. مسئولان رنو در مصاحبه با اين خبرگزاري‌ها گفته‌اند حتي اگر ناگزير باشند حجم فعاليت‌هاي خود در ايران را كاهش دهند، باز هم به فعاليت خود در ايران ادامه مي‌دهند. البته مديران رنو به رسانه‌هاي فرانسه گفته‌اند با آمريكا رايزني مي‌كنند تا هزينه‌هاي ناشي از تحريم‌هاي آمريكا عليه همكاران ايران را كاهش دهند و منافع رنو را هم تأمين كنند. در همين راستا رمضانعلی سبحانی‌فر به خانه ملت گفت: هفته آينده مسئولان رنو به ايران سفر خواهند كرد و مذاكراتي درباره ماندن در ايران با مسئولان ذي‌ربط كشور خواهند داشت. آن‌طور‌كه سبحاني‌فر اعلام كرده است، خودروسازي رنو بايد براساس قراردادها 130 ميليون يورو سرمايه‌گذاري در ايران انجام مي‌داد كه تاكنون 65 ميليون يورو از اين سرمايه‌گذاري‌ها در ايران انجام شده است و در صورت ترك ايران، اين سرمايه‌ها در كشور باقي مي‌ماند و شركت رنو متضرر مي‌شود.
كاهش همكاري رنو و افت ميزان ساخت داخل
به نظر مي‌رسد باقي‌ماندن رنو در ايران صرفا به‌دليل سرمايه‌گذاري‌هاي اين شركت در ايران نباشد و ناشي از تصميم اروپا براي باقي‌ماندن در برجام باشد، زيرا آمريكا به‌راحتي مي‌تواند حجم جرائم همكاري بين ايران و رنو را تا حدودي در نظر بگيرد كه ماندن در كشورمان براي رنو به‌‎صرفه نباشد. درباره دلايل تصميم اخير مديران رنو براي ماندن در ايران با وجود اظهارات ضد و نقيض قبلي و مطرح‌شدن احتمال خروج رنو از ايران، اطلاعات دقيقي در دست نيست، اما فرهاد بهنيا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، در گفت‌وگو با «شرق» اين تصميم رنو را اقدام مثبتي دانست. او افزود: اگر رنو بخواهد پروژه‌هاي قبلي را با آهنگ كندتري انجام دهد، روي ميزان سرمايه‌گذاري و ساخت داخل تأثير مي‌گذارد، اما ماندن رنو در شرايط كنوني كه شركت‌هاي ديگر از ايران مي‌روند، اقدام مثبتي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. بايد فرقي بين پژو و رنو وجود داشته باشد و روزي كه شرايط عادي شد، اين اقدام رنو مد نظر قرار گيرد تا كمپاني‌هايي كه قصد رفتن از ايران را دارند، بدانند كه در بازار آينده ايران جايگاهي نخواهند داشت. بهنيا به سهم كمتر رنو از بازار ايران در مقايسه با پژو اشاره كرد و گفت: پژو سال گذشته 440 هزار خودرو در بازار ايران فروخت، اما رنو 160 هزار خودرو در بازار به فروش رساند. در واقع پژو نسبت به رنو از بازار استفاده سه‌برابري كرد، اما با كوچك‌ترين فشار ناگهان اسب را زين كرد كه از ايران خارج شود. به گفته او با كاهش فعاليت‌هاي رنو در ايران، ميزان توليد كاهش نخواهد يافت، اما درصد ساخت داخل كمي تغيير مي‌كند. اين حركت رنو مي‌تواند فرصت مناسبي باشد كه به‌جاي 60 درصد داخلي‌سازي، برنامه‌ريزي براي 80 درصد داخلي‌سازي انجام شود. ازآنجاكه رنو قول داده است در ايران بماند، اين شركت روي دستيابي به هدف افزايش داخلي‌سازي مي‌تواند به ما كمك كند.
كاهش سرمايه‌گذاري در صنعت خودرو
اميرحسن كاكايي، عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت نيز در گفت‌وگو با «شرق» اتفاقات اخير را مشابه شرايط دور قبل اعلام كرد. او گفت: دفعه قبل هم رنو متعهد شد در ايران بماند و ال -90 كماكان توليد شد. كاكايي بيان كرد: در‌حال‌حاضر كه رنو در ايران سرمايه‌گذاري جديد كرده است، دقيق متوجه نشدم كه آيا سرمايه‌گذاري مشاركتي را ادامه مي‌دهد يا نه، اما درباره سرمايه‌گذاري قبلي يعني آ‌نچه در‌حال‌حاضر موجود است، قطعا رنو به فعاليت‌هاي خود ادامه خواهد داد. به گفته او كاهش فعاليت‌هاي رنو احتمالا روي بحث‌هاي توسعه صنعت خودرو اثر مي‌گذارد، زيرا بحث‌هاي توسعه‌اي از محل سرمايه‌گذاري‌هاي مشاركتي پيگيري مي‌شود. اين عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت همكاري با غول‌هاي خودروسازي را عاملي براي دستيابي راحت‌تر به برخي قطعات دانست، اما تأكيد كرد: توليد جاري خودرو در ايران با مشكل خاصي روبه‌رو نمي‌شود. او گفت: اقدام رنو براي ماندن در ايران، اطميناني به بازار مي‌دهد كه كارهاي فعلي به شكل طبيعي پيش برود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها