علايي از آسمان رفت
شرق: 29 بهمن 96 با يك حادثه پيوند خورد؛ سقوط هواپيماي تهران- ياسوج كه 65 نفر را به كام مرگ كشاند. حادثهاي كه يكي از دلايل اصلي استيضاح علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي بود. حالا با گذشت حدود پنج ماه از حادثه، هنوز هم خانوادههاي قربانيان با تحصنهاي پيدرپي پيگير خواستههايشان براي رسيدگي به علت حادثه هستند.
همزمان با برگزاري تجمع ديروز خانوادههاي قربانيان در مقابل وزارت كار كه منتج به ديدار آنها با علي سرزعيم، معاون امور اقتصادي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي شد، سردار حسين علايي، مديرعامل آسمان از سمت خود استعفا كرد كه با توجه به تعيين جانشين براي او، به نظر ميرسد با اين استعفا موافقت شده است. علي سرزعيم، معاون ربيعي هم درباره ديدار خانوادههاي قربانيان با او ميگويد: «خواسته خانوادهها اين بود كه مديريت شركت هواپيمايي آسمان بايد تغيير كند و ما اعلام كرديم كه اين تغيير قطعي است و جايگزين هم مشخص شده است، اما در جريان نبوديم كه همزمان در سازمان بازنشستگي كشوري، مراسم توديع و معارفه هم انجام شده بود».
براساس آنچه صندوق بازنشستگي كشوري منتشر كرده، با پایانیافتن مأموریت «حسین علایی» در هواپیمایی آسمان در حکمی از سوی جمشید تقیزاده، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری «محمد گرجی» بهعنوان مدیرعامل جدید هواپیمایی آسمان منصوب شد. محمد گرجی، نزدیک به سه دهه سابقه فعالیت بهعنوان معاون برنامهریزی و توسعه ناوگان، معاون فنی و مهندسی، مدیرکل کنترل کیفیت و تضمین مرغوبیت، مدیرکل تعمیر و نگهداری و... در این شرکت هواپیمایی فعاليت ميكرده است.
«شرق» در گفتوگويي با حسين علايي، علت اين استعفا را از او جويا شد. علايي در اين گفتوگو تأكيد كرده كه توانسته «آسمان» را به اوج برساند و ديگر مسئوليتي ندارد و حالا خودخواسته از اين سمت كنارهگيري كرده است. علايي در اين گفتوگو ميگويد: «از قبل استعفا داده بودم و قرار بود وقتي آسمان به نقطه اوج خود رسيد، كنارهگيري كنم و مسئوليت را به فرد ديگري بسپرم».
او در ادامه از موفقيتهاي آسمان ميگويد: «آسمان توانست در سال 96، به رتبه اول در حمل مسافري در داخل كشور بدل شده و بيشترين پروازها را انجام دهد و از صورتهاي مالي زيانده به يك شركت سودده رسيد و بدهيهاي انباشته مربوط به 15 سال گذشته عمدتا تسويه شد.
بسياري از تعميرات كه در گذشته در خارج از كشور انجام ميشد نيز در اين سالها، در داخل كشور انجام شد».
از او درباره تحصن ديروز ميپرسم و خواسته آنها مبني بر بركناري وي را مطرح ميكنم، او در واكنش به اين مطالبه، ميگويد: «آنها تصور نادرستي دارند و فكر ميكنند مقصر سانحهاي كه رخ داده، هواپيمايي آسمان بوده، درحاليكه در بررسيها هيچ مشكلي متوجه اين شركت هواپيمايي نبوده است بلكه برمبناي گزارش كميته سانحه، هوا بهصورت آني در منطقه، نامساعد شده و خلبان پرواز نتوانسته از آن شرايط آبوهوايي عبور كند.
قبل از آن هم هوا خوب بوده و مشكلي براي پرواز وجود نداشته است. بنابراين هواپيمايي آسمان مقصر نبود و سانحه همانطور كه در بسياري از كشورهاي ديگر رخ ميدهد، رخ داده است. هرچند جلوي سوانح هوايي را در تمام دنيا سعي دارند كه بگيرند، اما به هر حال سانحه رخ ميدهد».
از علايي درباره نتيجه پرونده شكايت از آسمان ميپرسم. او در پاسخ به روند رسيدگي به پرونده اشاره كرده و ميگويد: «مشكلي وجود ندارد و بيمه ايران كه سرنشينان هواپيما را بيمه كرده بود، همه فرايند انجام كار براي پرداخت بيمه به خانواده قربانيان را فراهم كرده و شركت آسمان نيز، تمام پول بيمه را بهطور تمام و كمال، پرداخت كرده است». البته خانوادههاي قربانيان در گفتوگو با «شرق» اعلام كردند كه از پذيرش ديه خودداري كرده و آن را موكول به بعد از رسيدگي به پرونده كردهاند، زيرا معتقدند كه شركت هواپيمايي آسمان در پي آن است كه با پرداخت ديه، موضوع را فيصله دهد.
پرسشم در مورد پرونده را مجددا مطرح ميكنم و او در پاسخ ميگويد: «روال كشور بر اين است كه براي هر حادثهاي پرونده قضائي تشكيل ميشود. اين پرونده در حال بررسي در قوه قضائيه است و روال طبيعي خود را طي ميكند».
با رفتن علايي از اين سمت اين سؤال مطرح ميشود كه پست بعدي او كجا خواهد بود. اين سؤال را علايي اينگونه جواب ميدهد: «فعلا استاد دانشگاه هستم و به كار تدريس ادامه ميدهم».
سردار علايي در سابقه خود، رسيدگي به ساخت هواپيما در داخل كشور را در كارنامه دارد. ميپرسم آيا حالا كه از اين پست كنارهگيري كرده، دوباره اين هدف را پيگيري خواهد كرد؟ او ميگويد: «معتقدم در ايران قادر هستيم كه هواپيما بسازيم و بايد تمام ظرفيتهاي كشور براي ساخت يك هواپيما بهصورت اقتصادي بسيج شوند. اكنون قادر هستيم بسياري از قطعات هواپيما را بسازيم، اما بايد همه با هم كمك كنيم كه حداقل يك نوع هواپيماي كوتاهبرد كه نيازهاي داخلي را تأمين كرده، بسازيم و جزء هواپيماسازهاي دنيا باشيم و اين كار امكانپذير است. بنابراين اين موضوع را پيگيري كرده و در حال رايزني در اين زمينههستم».
شرق: 29 بهمن 96 با يك حادثه پيوند خورد؛ سقوط هواپيماي تهران- ياسوج كه 65 نفر را به كام مرگ كشاند. حادثهاي كه يكي از دلايل اصلي استيضاح علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي بود. حالا با گذشت حدود پنج ماه از حادثه، هنوز هم خانوادههاي قربانيان با تحصنهاي پيدرپي پيگير خواستههايشان براي رسيدگي به علت حادثه هستند.
همزمان با برگزاري تجمع ديروز خانوادههاي قربانيان در مقابل وزارت كار كه منتج به ديدار آنها با علي سرزعيم، معاون امور اقتصادي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي شد، سردار حسين علايي، مديرعامل آسمان از سمت خود استعفا كرد كه با توجه به تعيين جانشين براي او، به نظر ميرسد با اين استعفا موافقت شده است. علي سرزعيم، معاون ربيعي هم درباره ديدار خانوادههاي قربانيان با او ميگويد: «خواسته خانوادهها اين بود كه مديريت شركت هواپيمايي آسمان بايد تغيير كند و ما اعلام كرديم كه اين تغيير قطعي است و جايگزين هم مشخص شده است، اما در جريان نبوديم كه همزمان در سازمان بازنشستگي كشوري، مراسم توديع و معارفه هم انجام شده بود».
براساس آنچه صندوق بازنشستگي كشوري منتشر كرده، با پایانیافتن مأموریت «حسین علایی» در هواپیمایی آسمان در حکمی از سوی جمشید تقیزاده، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری «محمد گرجی» بهعنوان مدیرعامل جدید هواپیمایی آسمان منصوب شد. محمد گرجی، نزدیک به سه دهه سابقه فعالیت بهعنوان معاون برنامهریزی و توسعه ناوگان، معاون فنی و مهندسی، مدیرکل کنترل کیفیت و تضمین مرغوبیت، مدیرکل تعمیر و نگهداری و... در این شرکت هواپیمایی فعاليت ميكرده است.
«شرق» در گفتوگويي با حسين علايي، علت اين استعفا را از او جويا شد. علايي در اين گفتوگو تأكيد كرده كه توانسته «آسمان» را به اوج برساند و ديگر مسئوليتي ندارد و حالا خودخواسته از اين سمت كنارهگيري كرده است. علايي در اين گفتوگو ميگويد: «از قبل استعفا داده بودم و قرار بود وقتي آسمان به نقطه اوج خود رسيد، كنارهگيري كنم و مسئوليت را به فرد ديگري بسپرم».
او در ادامه از موفقيتهاي آسمان ميگويد: «آسمان توانست در سال 96، به رتبه اول در حمل مسافري در داخل كشور بدل شده و بيشترين پروازها را انجام دهد و از صورتهاي مالي زيانده به يك شركت سودده رسيد و بدهيهاي انباشته مربوط به 15 سال گذشته عمدتا تسويه شد.
بسياري از تعميرات كه در گذشته در خارج از كشور انجام ميشد نيز در اين سالها، در داخل كشور انجام شد».
از او درباره تحصن ديروز ميپرسم و خواسته آنها مبني بر بركناري وي را مطرح ميكنم، او در واكنش به اين مطالبه، ميگويد: «آنها تصور نادرستي دارند و فكر ميكنند مقصر سانحهاي كه رخ داده، هواپيمايي آسمان بوده، درحاليكه در بررسيها هيچ مشكلي متوجه اين شركت هواپيمايي نبوده است بلكه برمبناي گزارش كميته سانحه، هوا بهصورت آني در منطقه، نامساعد شده و خلبان پرواز نتوانسته از آن شرايط آبوهوايي عبور كند.
قبل از آن هم هوا خوب بوده و مشكلي براي پرواز وجود نداشته است. بنابراين هواپيمايي آسمان مقصر نبود و سانحه همانطور كه در بسياري از كشورهاي ديگر رخ ميدهد، رخ داده است. هرچند جلوي سوانح هوايي را در تمام دنيا سعي دارند كه بگيرند، اما به هر حال سانحه رخ ميدهد».
از علايي درباره نتيجه پرونده شكايت از آسمان ميپرسم. او در پاسخ به روند رسيدگي به پرونده اشاره كرده و ميگويد: «مشكلي وجود ندارد و بيمه ايران كه سرنشينان هواپيما را بيمه كرده بود، همه فرايند انجام كار براي پرداخت بيمه به خانواده قربانيان را فراهم كرده و شركت آسمان نيز، تمام پول بيمه را بهطور تمام و كمال، پرداخت كرده است». البته خانوادههاي قربانيان در گفتوگو با «شرق» اعلام كردند كه از پذيرش ديه خودداري كرده و آن را موكول به بعد از رسيدگي به پرونده كردهاند، زيرا معتقدند كه شركت هواپيمايي آسمان در پي آن است كه با پرداخت ديه، موضوع را فيصله دهد.
پرسشم در مورد پرونده را مجددا مطرح ميكنم و او در پاسخ ميگويد: «روال كشور بر اين است كه براي هر حادثهاي پرونده قضائي تشكيل ميشود. اين پرونده در حال بررسي در قوه قضائيه است و روال طبيعي خود را طي ميكند».
با رفتن علايي از اين سمت اين سؤال مطرح ميشود كه پست بعدي او كجا خواهد بود. اين سؤال را علايي اينگونه جواب ميدهد: «فعلا استاد دانشگاه هستم و به كار تدريس ادامه ميدهم».
سردار علايي در سابقه خود، رسيدگي به ساخت هواپيما در داخل كشور را در كارنامه دارد. ميپرسم آيا حالا كه از اين پست كنارهگيري كرده، دوباره اين هدف را پيگيري خواهد كرد؟ او ميگويد: «معتقدم در ايران قادر هستيم كه هواپيما بسازيم و بايد تمام ظرفيتهاي كشور براي ساخت يك هواپيما بهصورت اقتصادي بسيج شوند. اكنون قادر هستيم بسياري از قطعات هواپيما را بسازيم، اما بايد همه با هم كمك كنيم كه حداقل يك نوع هواپيماي كوتاهبرد كه نيازهاي داخلي را تأمين كرده، بسازيم و جزء هواپيماسازهاي دنيا باشيم و اين كار امكانپذير است. بنابراين اين موضوع را پيگيري كرده و در حال رايزني در اين زمينههستم».