جزئيات حمايت فارابي از «سينماي اقتباسي»
درپي اعلام سياستهاي کلان و راهبردي سازمان سينمايي، اسفندماه گذشته، بنياد سينمايي فارابي در قالب يک فراخوان اعلام کرد تصميم دارد تا پايان خرداد ۹۹، حداقل ۱۰ اثر در گونههاي مختلف ادبيات داستاني پس از انقلاب را براساس جذابيتهاي داستاني، اولويتهاي فرهنگي و قابليتهاي سينمايي انتخاب کند. فراخواني که از همان ابتداي انتشار با استقبال اهالي سينما همراه شد.
«حبيب ايلبيگي»، قائممقام و سرپرست معاونت فرهنگي و پژوهشي بنياد سينمايي فارابي، با اشاره به اينکه ايده اوليه اين حمايت براساس تأکيدات رئيس سازمان سينمايي شکل گرفته است، گفت: ايشان تأکيد دارد اين موضوع بهطورجدي پيگيري شود و ما اميدواريم اين فرايند بتواند موتور اقتباس در سينماي ايران را بهطورجدي راه بيندازد.
اقتباس از آثار بعد از انقلاب و ارائه ازسوي تهيهکننده؛ بنياد سينمايي فارابي با تهيهکننده اثر طرف است
سرپرست معاونت فرهنگي و پژوهشي بنياد سينمايي فارابي با اشاره به جزئيات اين فراخوان گفت: آنچه در فراخوان تأکيد شده اما گاه با برداشتهاي نادرستي همراه بوده، اين است که براساس بندهاي ۱ و ۲ فراخوان، اين کتابها بايد از آثار موفق ادبيات بعد از انقلاب انتخاب شوند و براساس بند ۳ فراخوان، درخواست ازسوي تهيهکننده ارائه شود؛ يعني تهيهکننده حرفهاي سينما ميتواند درخواست بدهد و به اين شکل نيست که کارگردان يا نويسنده اين درخواست را ارائه دهد. در واقع، ما ميخواهيم از ادبيات داستاني کشور در سالهاي بعد از انقلاب اسلامي که توانستهاند موفقيتهايي داشته باشند يا پرمخاطب باشند، حمايت کنيم؛ بهعبارتی برگزيدهشدن کتابها در محافل و جشنوارهها و پرتيراژبودن آنها از ملاکهاي اصلي انتخاب ازسوي ما خواهد بود. ايلبيگي در پاسخ به اين پرسش که آيا فيلمنامهنويس يا کارگردان ميتواند کتاب موردنظر خود را به تهيهکننده پيشنهاد بدهد، گفت: بله. تأکيد ميکنم که براي اين کار، تهيهکننده بايد بگويد من ميخواهم يک کتاب را بسازم و تبديل به فيلم کنم. همانطور که در بحث حرفهاي سينما، قصهای مورد پسند يک تهيهکننده واقع ميشود و اوست که
کارگردان را معرفي ميکند، اينجا هم تيم را تهيهکننده شکل ميدهد. نويسنده يا کارگردان هم اگر پيشنهادي براي اقتباس دارند، بايد تهيهکننده را متقاعد کنند.
مرحلهبهمرحله با طرح اقتباس سينمايي؛ تبديل کتاب به فيلمنامه سينمايي خيلي مهم است
ايلبيگي درباره جزئيات اين طرح گفت: تهيهکننده براساس فراخوان منتشرشده، ميتواند تا آخر خرداد درخواست خود را رسما به فارابي اعلام کند و بگويد ميخواهد براساس يک کتاب، يک فيلم سينمايي بسازد. در ادامه، بخش فرهنگي بنياد سينمايي فارابي پس از اتمام فراخوان، درخواستها را براساس قصه، موضوع و ژانر بررسي میکند که نتيجه تأييد يا عدم تأييد، به اطلاع تهيهکننده خواهد رسيد. وقتي کتاب انتخاب شد، براساس بند ۴ فراخوان، حقوقش از ناشر يا صاحب اثر خريداري خواهد شد. در ادامه، اين کتاب به تهيهکننده ارائه ميشود تا براساس آن، طرح را براي فيلمنامه آماده کند و ارائه دهد. شايد يک کتاب، خيلي خوب باشد اما بايد توجه داشت که طرح فيلمنامه و تبديلش به فيلمنامه سينمايي خيلي مهم است.
قرار نيست از ابتدا به هر 10 درخواست تأييدشده، هزينه توليد داده شود
ايلبيگي در ادامه با اشاره به اينکه قرار نيست به هر 10 درخواستي که در فراخوان توليد فيلم اقتباسي پذيرفته شدهاند، از همان ابتدا هزينه توليد ارائه شود، گفت: وقتي طرح فيلمنامه براي دريافت پروانه ساخت سينمايي به سازمان سينمايي ارائه شد، در صورت اخذ پروانه ساخت، ما در اين مرحله براساس بند ۵ فراخوان، ۳۰ تا ۵۰ ميليون تومان بابت خود کتاب و ۳۰ تا ۴۰ ميليون تومان بابت نگارش فيلمنامه به تهيهکننده خواهيم داد تا به فيلمنامهنويس پرداخت کند.
او در ادامه گفت: پس از اينکه پروانه ساخت فيلم صادر شد، فيلمنامه نهايي در معاونت فرهنگي بنياد سينمايي فارابي بررسي میشود تا اگر فيلمنامه مورد تأييد قرار گيرد، پروسه توليد آن آغاز شود. اينجا وقتي فيلمنامه وارد مرحله توليد به اثر سينمايي شد، براساس بند ۶ فراخوان و با تصويب شوراي هماهنگي توليد سازمان سينمايي، تا يک ميليارد تومان ازسوي بنياد سينمايي فارابي به عنوان سهميه مشارکت در توليد اثر، اختصاص خواهد يافت. به علاوه، احتمال تخصيص تسهيلات کمبهره نيز وجود دارد؛ مخصوصا براي آنهايي که قرار نيست بنياد سينمايي فارابي در توليد آن مشارکت داشته باشد.
او در پايان گفت: تأکيد ميکنم که شرکت در فراخوان، دليل بهرهمندي از اين طرح نيست، چراکه ما قرار است براساس مفاد فراخوان، 10 مورد از بهترين درخواستها را انتخاب کنيم و دلايلمان را هم بگوييم. براي ما اصل اين است که ازطريق اقتباس سينمايي، فيلمهايي توليد شود که با مخاطب و منتقد، ارتباط خوبي برقرار کند.
درپي اعلام سياستهاي کلان و راهبردي سازمان سينمايي، اسفندماه گذشته، بنياد سينمايي فارابي در قالب يک فراخوان اعلام کرد تصميم دارد تا پايان خرداد ۹۹، حداقل ۱۰ اثر در گونههاي مختلف ادبيات داستاني پس از انقلاب را براساس جذابيتهاي داستاني، اولويتهاي فرهنگي و قابليتهاي سينمايي انتخاب کند. فراخواني که از همان ابتداي انتشار با استقبال اهالي سينما همراه شد.
«حبيب ايلبيگي»، قائممقام و سرپرست معاونت فرهنگي و پژوهشي بنياد سينمايي فارابي، با اشاره به اينکه ايده اوليه اين حمايت براساس تأکيدات رئيس سازمان سينمايي شکل گرفته است، گفت: ايشان تأکيد دارد اين موضوع بهطورجدي پيگيري شود و ما اميدواريم اين فرايند بتواند موتور اقتباس در سينماي ايران را بهطورجدي راه بيندازد.
اقتباس از آثار بعد از انقلاب و ارائه ازسوي تهيهکننده؛ بنياد سينمايي فارابي با تهيهکننده اثر طرف است
سرپرست معاونت فرهنگي و پژوهشي بنياد سينمايي فارابي با اشاره به جزئيات اين فراخوان گفت: آنچه در فراخوان تأکيد شده اما گاه با برداشتهاي نادرستي همراه بوده، اين است که براساس بندهاي ۱ و ۲ فراخوان، اين کتابها بايد از آثار موفق ادبيات بعد از انقلاب انتخاب شوند و براساس بند ۳ فراخوان، درخواست ازسوي تهيهکننده ارائه شود؛ يعني تهيهکننده حرفهاي سينما ميتواند درخواست بدهد و به اين شکل نيست که کارگردان يا نويسنده اين درخواست را ارائه دهد. در واقع، ما ميخواهيم از ادبيات داستاني کشور در سالهاي بعد از انقلاب اسلامي که توانستهاند موفقيتهايي داشته باشند يا پرمخاطب باشند، حمايت کنيم؛ بهعبارتی برگزيدهشدن کتابها در محافل و جشنوارهها و پرتيراژبودن آنها از ملاکهاي اصلي انتخاب ازسوي ما خواهد بود. ايلبيگي در پاسخ به اين پرسش که آيا فيلمنامهنويس يا کارگردان ميتواند کتاب موردنظر خود را به تهيهکننده پيشنهاد بدهد، گفت: بله. تأکيد ميکنم که براي اين کار، تهيهکننده بايد بگويد من ميخواهم يک کتاب را بسازم و تبديل به فيلم کنم. همانطور که در بحث حرفهاي سينما، قصهای مورد پسند يک تهيهکننده واقع ميشود و اوست که
کارگردان را معرفي ميکند، اينجا هم تيم را تهيهکننده شکل ميدهد. نويسنده يا کارگردان هم اگر پيشنهادي براي اقتباس دارند، بايد تهيهکننده را متقاعد کنند.
مرحلهبهمرحله با طرح اقتباس سينمايي؛ تبديل کتاب به فيلمنامه سينمايي خيلي مهم است
ايلبيگي درباره جزئيات اين طرح گفت: تهيهکننده براساس فراخوان منتشرشده، ميتواند تا آخر خرداد درخواست خود را رسما به فارابي اعلام کند و بگويد ميخواهد براساس يک کتاب، يک فيلم سينمايي بسازد. در ادامه، بخش فرهنگي بنياد سينمايي فارابي پس از اتمام فراخوان، درخواستها را براساس قصه، موضوع و ژانر بررسي میکند که نتيجه تأييد يا عدم تأييد، به اطلاع تهيهکننده خواهد رسيد. وقتي کتاب انتخاب شد، براساس بند ۴ فراخوان، حقوقش از ناشر يا صاحب اثر خريداري خواهد شد. در ادامه، اين کتاب به تهيهکننده ارائه ميشود تا براساس آن، طرح را براي فيلمنامه آماده کند و ارائه دهد. شايد يک کتاب، خيلي خوب باشد اما بايد توجه داشت که طرح فيلمنامه و تبديلش به فيلمنامه سينمايي خيلي مهم است.
قرار نيست از ابتدا به هر 10 درخواست تأييدشده، هزينه توليد داده شود
ايلبيگي در ادامه با اشاره به اينکه قرار نيست به هر 10 درخواستي که در فراخوان توليد فيلم اقتباسي پذيرفته شدهاند، از همان ابتدا هزينه توليد ارائه شود، گفت: وقتي طرح فيلمنامه براي دريافت پروانه ساخت سينمايي به سازمان سينمايي ارائه شد، در صورت اخذ پروانه ساخت، ما در اين مرحله براساس بند ۵ فراخوان، ۳۰ تا ۵۰ ميليون تومان بابت خود کتاب و ۳۰ تا ۴۰ ميليون تومان بابت نگارش فيلمنامه به تهيهکننده خواهيم داد تا به فيلمنامهنويس پرداخت کند.
او در ادامه گفت: پس از اينکه پروانه ساخت فيلم صادر شد، فيلمنامه نهايي در معاونت فرهنگي بنياد سينمايي فارابي بررسي میشود تا اگر فيلمنامه مورد تأييد قرار گيرد، پروسه توليد آن آغاز شود. اينجا وقتي فيلمنامه وارد مرحله توليد به اثر سينمايي شد، براساس بند ۶ فراخوان و با تصويب شوراي هماهنگي توليد سازمان سينمايي، تا يک ميليارد تومان ازسوي بنياد سينمايي فارابي به عنوان سهميه مشارکت در توليد اثر، اختصاص خواهد يافت. به علاوه، احتمال تخصيص تسهيلات کمبهره نيز وجود دارد؛ مخصوصا براي آنهايي که قرار نيست بنياد سينمايي فارابي در توليد آن مشارکت داشته باشد.
او در پايان گفت: تأکيد ميکنم که شرکت در فراخوان، دليل بهرهمندي از اين طرح نيست، چراکه ما قرار است براساس مفاد فراخوان، 10 مورد از بهترين درخواستها را انتخاب کنيم و دلايلمان را هم بگوييم. براي ما اصل اين است که ازطريق اقتباس سينمايي، فيلمهايي توليد شود که با مخاطب و منتقد، ارتباط خوبي برقرار کند.