روایتی از میان بیش از 40هزار غرفه باسلام
از خانه، کنار عشایر
شیما پاکزاد
محمد ملکشاهی رگ و ریشه عشایری دارد و با اینکه در شهر زندگی کرده اما تابستانها را پیش پدربزرگش که دیگر در روستای خبربافت یکجانشین شده بوده سپری میکرده است. در دانشگاه در رشته برق و ارشدش را هم در رشته اقتصاد توسعه تحصیل کرده است. دو سال در روزنامه دنیای اقتصاد و سه سال در پژوهشکده سیاستگذاری شریف و در گروه کسبوکار اجتماعی فعالیت کرده اما حالا سه سال است که در حوزه عشایر کسبوکار خود را پیش میبرد. «ما در سفری با بختیاریها کوچ رفتیم. اونجا این فکر به ذهنمون رسید که چه سبک زندگی ارزشمندی دارن و چه حیف که داره از بین میره. به نظرمون رسید میشه با کمک گردشگری بهعنوان یه معیشت مکمل هم کسب درآمد کرد و هم باعث پایداری بیشتری سبک زندگی عشایر شد، هم از بعد اقتصادی و هم از بعد اجتماعی».
محمد و دوستانش سه سال روی این پروژه کار کردند و به خروجیهای خوبی هم رسیدند، اما بهار 99 با گسترش کرونا و اعمال محدودیتهای ارتباطی و بهحاشیهرفتن سفر و گردشگری، پروژه آنها در زمان اوج و شکوفایی خودش متوقف شد.
با این حال محمد و دوستانش متوقف نشدند و با ایده جدیدی که فروش محصولات عشایر بود، پروژه خود را در این زمینه ادامه دادند. «وقتی تورها به خاطر کرونا کنسل شد، با عشایری که میشناختیم روی فروش محصولاتشون تمرکز کردیم. محصولاتی مثل کشک، روغن، صنایع دستی و گیاهان کوهی». فروش فقط از طریق سایت باسلام شروع شد اما حالا در سایت و صفحه اینستاگرامی با عنوان نومدمارکت فعالیتشان را گسترش دادهاند و بهواسطه شهرتی که در سایتهای گردشگری پیدا کرده بودند، خیلی زود شناخته شدند.
در قدم اول محصولات فسادناپذیر را وارد فروشگاه کردند. در بین محصولاتشان گیاهان کوهی با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. در کنار محصولاتی مثل کشک، کشکساب (ظرفی که عشایر برای ساییدن کشک از آن استفاده میکنند) و روغن، بوکه (ظرفی که عشایر برای نگهداری روغن از آن استفاده میکنند) نیز به فروش میرسد. «از اونجایی که عشایر به جاهای بکری کوچ میکنند، محصولاتشون کیفیت خیلی بالایی داره». عشایری که آقای ملکشاهی با آنها در ارتباط است عشایر بختیاری هستند که بین استان چهارمحالوبختیاری و خوزستان در کوچاند و نومدمارکت باعث شده که دردسر کمتری داشته باشند. حالا دیگر لازم نیست برای فروش محصولات حتما به شهر بیایند و با قیمت پایین و نامنصفانهای با خریداران معامله کنند.
هدف نومدمارکت حتی به عنوان یک واسطهگر فروش محصولات عشایر، هنوز هم حفظ فرهنگ و سبک زندگی آنها است. به همین خاطر در بازاریابی پابهپای معرفی محصولات، خانواده عشایری را هم که آن محصول را تولید کرده معرفی میکنند. نوشته و شنیدهشدن داستانهای پشت محصولات به اندازه فروش برایشان مهم است. «خریدارها میتونن با خانواده عشایری که خیلی دور از دسترسن و در حالت عادی خرید مستقیم ازشون مقدور نیست، ارتباط مستقیم برقرار کنن. علاوه بر خوندن داستانشون حتی میتونن پیام تشکر از محصول بنویسن و پیش اون خانواده سفر کنن و ارتباط نزدیکی باهاشون برقرار کنن».
«باسلام» بازار اجتماعی آنلاین کسبوکارهای کوچک است. QR کد زیر را اسکن کنید و غرفه نومدمارکت را ببینید.
محمد ملکشاهی رگ و ریشه عشایری دارد و با اینکه در شهر زندگی کرده اما تابستانها را پیش پدربزرگش که دیگر در روستای خبربافت یکجانشین شده بوده سپری میکرده است. در دانشگاه در رشته برق و ارشدش را هم در رشته اقتصاد توسعه تحصیل کرده است. دو سال در روزنامه دنیای اقتصاد و سه سال در پژوهشکده سیاستگذاری شریف و در گروه کسبوکار اجتماعی فعالیت کرده اما حالا سه سال است که در حوزه عشایر کسبوکار خود را پیش میبرد. «ما در سفری با بختیاریها کوچ رفتیم. اونجا این فکر به ذهنمون رسید که چه سبک زندگی ارزشمندی دارن و چه حیف که داره از بین میره. به نظرمون رسید میشه با کمک گردشگری بهعنوان یه معیشت مکمل هم کسب درآمد کرد و هم باعث پایداری بیشتری سبک زندگی عشایر شد، هم از بعد اقتصادی و هم از بعد اجتماعی».
محمد و دوستانش سه سال روی این پروژه کار کردند و به خروجیهای خوبی هم رسیدند، اما بهار 99 با گسترش کرونا و اعمال محدودیتهای ارتباطی و بهحاشیهرفتن سفر و گردشگری، پروژه آنها در زمان اوج و شکوفایی خودش متوقف شد.
با این حال محمد و دوستانش متوقف نشدند و با ایده جدیدی که فروش محصولات عشایر بود، پروژه خود را در این زمینه ادامه دادند. «وقتی تورها به خاطر کرونا کنسل شد، با عشایری که میشناختیم روی فروش محصولاتشون تمرکز کردیم. محصولاتی مثل کشک، روغن، صنایع دستی و گیاهان کوهی». فروش فقط از طریق سایت باسلام شروع شد اما حالا در سایت و صفحه اینستاگرامی با عنوان نومدمارکت فعالیتشان را گسترش دادهاند و بهواسطه شهرتی که در سایتهای گردشگری پیدا کرده بودند، خیلی زود شناخته شدند.
در قدم اول محصولات فسادناپذیر را وارد فروشگاه کردند. در بین محصولاتشان گیاهان کوهی با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. در کنار محصولاتی مثل کشک، کشکساب (ظرفی که عشایر برای ساییدن کشک از آن استفاده میکنند) و روغن، بوکه (ظرفی که عشایر برای نگهداری روغن از آن استفاده میکنند) نیز به فروش میرسد. «از اونجایی که عشایر به جاهای بکری کوچ میکنند، محصولاتشون کیفیت خیلی بالایی داره». عشایری که آقای ملکشاهی با آنها در ارتباط است عشایر بختیاری هستند که بین استان چهارمحالوبختیاری و خوزستان در کوچاند و نومدمارکت باعث شده که دردسر کمتری داشته باشند. حالا دیگر لازم نیست برای فروش محصولات حتما به شهر بیایند و با قیمت پایین و نامنصفانهای با خریداران معامله کنند.
هدف نومدمارکت حتی به عنوان یک واسطهگر فروش محصولات عشایر، هنوز هم حفظ فرهنگ و سبک زندگی آنها است. به همین خاطر در بازاریابی پابهپای معرفی محصولات، خانواده عشایری را هم که آن محصول را تولید کرده معرفی میکنند. نوشته و شنیدهشدن داستانهای پشت محصولات به اندازه فروش برایشان مهم است. «خریدارها میتونن با خانواده عشایری که خیلی دور از دسترسن و در حالت عادی خرید مستقیم ازشون مقدور نیست، ارتباط مستقیم برقرار کنن. علاوه بر خوندن داستانشون حتی میتونن پیام تشکر از محصول بنویسن و پیش اون خانواده سفر کنن و ارتباط نزدیکی باهاشون برقرار کنن».
«باسلام» بازار اجتماعی آنلاین کسبوکارهای کوچک است. QR کد زیر را اسکن کنید و غرفه نومدمارکت را ببینید.