|

‌‌«شنبه‌های شرق» محصولی تازه با رویکردی تازه

پژمان موسوی- ‌دبیر ضمیمه «شنبه‌های شرق»

هفته آینده، روزنامه «شرق» یک محصول تازه‌ رسانه‌ای دارد: ضمیمه‌ای جدید در ۱۶ صفحه با نام «شنبه‌ها». راستش را بخواهید خیلی وقت بود که فکر راه‌اندازی یک ضمیمه تازه با ما بود، ضمیمه‌ای که بتواند کارکردی تازه با چشم‌انداز پاسخ به نیازهای متفاوت مخاطبان فعلی و احیانا جذب مخاطبان تازه را پاسخ گوید و پُلی باشد میان روزنامه‌نگاری مکتوب و پلتفرم‌های هر دم افزون فعال در فضای مجازی. ولی خب از «ایده» تا «اجرا» همواره زمان‌بر است و ما اکنون پس از بحث و بررسی‌های بسیار و مشورت با اهل نظر، با عبور از مرحله ایده، به مرحله اجرا آمده‌ایم و آماده‌ایم تا همراه شنبه‌های شما شویم؛ اما «شنبه‌های شرق» چیست و قرار است به کدام نیازها پاسخ گوید؟
«شنبه‌ها» که برخلاف اسلاف مشابهش، نه آخر هفته‌ها که اول هر هفته با ترسیم یک «نقشه راه» منتشر خواهد شد، ضمیمه تازه‌ای است با رویکرد «زندگی»؛ همان گمشده این روزهای ما. زندگی‌ای که هر هفته شنبه صبح آغاز می‌شود و جمعه شب با پایان هفته، پایان می‌یابد تا شنبه‌ای دیگر بیاید و چرخ زندگی دوباره چرخیدن بگیرد. در طول این یک هفته با تمام مصائب و سختی‌هایش، هر کسی برای خود یک برنامه غیرکاری دارد: یکی زندگی برایش در کتاب خلاصه می‌شود، یکی در موسیقی، یکی در روزنامه و مجله، یکی در فیلم و سریال، یکی در سفر و‌ گشت‌و‌گذار، یکی در خرید و کافه‌نشینی، یکی در کوهنوردی و ورزش، یکی در گوش‌دادن به پادکست و کتاب صوتی و وقت‌گذرانی در پلتفرم‌های مجازی، یکی در گالری‌گردی و آن دیگری هم در یادگیری هر چیز تازه. «شنبه‌های شرق» هم جایی است برای تمام اینها. واقعیت این است که روزنامه‌های ما، به‌‌ویژه روزنامه‌هایی که مورد توجه مردم‌اند، خیلی وقت است در سیاست و فرهنگ و اقتصاد به معنای کلاسیک آن محدود مانده‌اند و خودشان و مخاطبانشان را از «زندگی» و تمام ظرائف و ضرورت‌های آن محروم کرده‌اند، غافل از اینکه زندگی ابعاد دیگری هم دارد و مخاطب امروز از روزنامه محبوبشان، توقع برآورده‌کردن تمام آنها را دارد نه فقط اطلاع‌رسانی و تحلیل و تفسیر مسائل حوزه سیاست و اقتصاد و فرهنگ و اجتماع را.
حالا «شنبه‌های شرق» با چنین مأموریتی قرار است منتشر شود؛ مأموریتی سخت که جز با همراهی مخاطبان محقق نخواهد شد. البته این ضمیمه محدود به این هم نیست. «شنبه‌های شرق» قرار است چند پاورقی داشته باشد و سنت «پاورقی‌نویسی» را دوباره با چند چهره معتبر احیا کند. «شنبه‌های شرق» قرار است هر هفته یک گفت‌وگوی متفاوت با یک چهره شناخته‌شده درباره کتابخانه شخصی او و کتاب‌های امضاشده‌ای که برای او مهم و تعیین‌کننده هستند، داشته باشد. «شنبه‌های شرق» قرار است از تجربه‌های «زن‌بودن» و «مادربودن» بگوید. «شنبه‌های شرق» قرار است هر هفته تکه‌ای مهم و فراموش‌شده از تاریخ را از دل مطبوعات قدیم بیرون بکشد و درباره آن بنویسد. «شنبه‌های شرق» قرار است هر هفته درباره یک چهره داخلی، یک چهره خارجی، یک رویداد داخلی و یک رویداد خارجی که در آن هفته مناسبتی در حوالی آن اسامی و رویدادها وجود دارد، برایتان بنویسد. «شنبه‌های شرق» قرار است هر هفته داستان یک «نام یا برند» را که برای مردم خاطره‌انگیز است، در قالب یک جستار برای شما روایت کند. «شنبه‌های شرق» قرار است از دنیای استارت‌آپ‌ها و پیوند آنها با زندگی روزمره بنویسد. «شنبه‌های شرق» قرار است هر هفته بریده‌ای از مطبوعات جهان را که تصور می‌کند در بین ایرانیان نیز مخاطب ‌عام دارد، ترجمه کند و در اختیار مخاطبان قرار دهد. «شنبه‌های شرق» قرار است به طرح، کارتون و طنز بهایی جدی داده و آن را هر هفته در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بالاخره «شنبه‌های شرق» قرار است برای آنهایی که حوصله و وقت وب‌گردی را ندارند، هر هفته در گزارشی، «ترندهای هفته» را از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استخراج کند و در اختیار مخاطبانش قرار دهد. در مسیری که پیش‌رو داریم، تلاش می‌کنیم محصولی خواندنی، باکیفیت و معتبر را برای شما منتشر کنیم و در این مسیر چشم‌ به ‌راه کمک، همفکری و یاری شما هستیم. مثل همیشه در کنار ما باشید.
‌نخستین شماره «شنبه‌های شرق»، شنبه چهارم اردیبهشت ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد.
هفته آینده، روزنامه «شرق» یک محصول تازه‌ رسانه‌ای دارد: ضمیمه‌ای جدید در ۱۶ صفحه با نام «شنبه‌ها». راستش را بخواهید خیلی وقت بود که فکر راه‌اندازی یک ضمیمه تازه با ما بود، ضمیمه‌ای که بتواند کارکردی تازه با چشم‌انداز پاسخ به نیازهای متفاوت مخاطبان فعلی و احیانا جذب مخاطبان تازه را پاسخ گوید و پُلی باشد میان روزنامه‌نگاری مکتوب و پلتفرم‌های هر دم افزون فعال در فضای مجازی. ولی خب از «ایده» تا «اجرا» همواره زمان‌بر است و ما اکنون پس از بحث و بررسی‌های بسیار و مشورت با اهل نظر، با عبور از مرحله ایده، به مرحله اجرا آمده‌ایم و آماده‌ایم تا همراه شنبه‌های شما شویم؛ اما «شنبه‌های شرق» چیست و قرار است به کدام نیازها پاسخ گوید؟
«شنبه‌ها» که برخلاف اسلاف مشابهش، نه آخر هفته‌ها که اول هر هفته با ترسیم یک «نقشه راه» منتشر خواهد شد، ضمیمه تازه‌ای است با رویکرد «زندگی»؛ همان گمشده این روزهای ما. زندگی‌ای که هر هفته شنبه صبح آغاز می‌شود و جمعه شب با پایان هفته، پایان می‌یابد تا شنبه‌ای دیگر بیاید و چرخ زندگی دوباره چرخیدن بگیرد. در طول این یک هفته با تمام مصائب و سختی‌هایش، هر کسی برای خود یک برنامه غیرکاری دارد: یکی زندگی برایش در کتاب خلاصه می‌شود، یکی در موسیقی، یکی در روزنامه و مجله، یکی در فیلم و سریال، یکی در سفر و‌ گشت‌و‌گذار، یکی در خرید و کافه‌نشینی، یکی در کوهنوردی و ورزش، یکی در گوش‌دادن به پادکست و کتاب صوتی و وقت‌گذرانی در پلتفرم‌های مجازی، یکی در گالری‌گردی و آن دیگری هم در یادگیری هر چیز تازه. «شنبه‌های شرق» هم جایی است برای تمام اینها. واقعیت این است که روزنامه‌های ما، به‌‌ویژه روزنامه‌هایی که مورد توجه مردم‌اند، خیلی وقت است در سیاست و فرهنگ و اقتصاد به معنای کلاسیک آن محدود مانده‌اند و خودشان و مخاطبانشان را از «زندگی» و تمام ظرائف و ضرورت‌های آن محروم کرده‌اند، غافل از اینکه زندگی ابعاد دیگری هم دارد و مخاطب امروز از روزنامه محبوبشان، توقع برآورده‌کردن تمام آنها را دارد نه فقط اطلاع‌رسانی و تحلیل و تفسیر مسائل حوزه سیاست و اقتصاد و فرهنگ و اجتماع را.
حالا «شنبه‌های شرق» با چنین مأموریتی قرار است منتشر شود؛ مأموریتی سخت که جز با همراهی مخاطبان محقق نخواهد شد. البته این ضمیمه محدود به این هم نیست. «شنبه‌های شرق» قرار است چند پاورقی داشته باشد و سنت «پاورقی‌نویسی» را دوباره با چند چهره معتبر احیا کند. «شنبه‌های شرق» قرار است هر هفته یک گفت‌وگوی متفاوت با یک چهره شناخته‌شده درباره کتابخانه شخصی او و کتاب‌های امضاشده‌ای که برای او مهم و تعیین‌کننده هستند، داشته باشد. «شنبه‌های شرق» قرار است از تجربه‌های «زن‌بودن» و «مادربودن» بگوید. «شنبه‌های شرق» قرار است هر هفته تکه‌ای مهم و فراموش‌شده از تاریخ را از دل مطبوعات قدیم بیرون بکشد و درباره آن بنویسد. «شنبه‌های شرق» قرار است هر هفته درباره یک چهره داخلی، یک چهره خارجی، یک رویداد داخلی و یک رویداد خارجی که در آن هفته مناسبتی در حوالی آن اسامی و رویدادها وجود دارد، برایتان بنویسد. «شنبه‌های شرق» قرار است هر هفته داستان یک «نام یا برند» را که برای مردم خاطره‌انگیز است، در قالب یک جستار برای شما روایت کند. «شنبه‌های شرق» قرار است از دنیای استارت‌آپ‌ها و پیوند آنها با زندگی روزمره بنویسد. «شنبه‌های شرق» قرار است هر هفته بریده‌ای از مطبوعات جهان را که تصور می‌کند در بین ایرانیان نیز مخاطب ‌عام دارد، ترجمه کند و در اختیار مخاطبان قرار دهد. «شنبه‌های شرق» قرار است به طرح، کارتون و طنز بهایی جدی داده و آن را هر هفته در اختیار مخاطبانش قرار دهد و بالاخره «شنبه‌های شرق» قرار است برای آنهایی که حوصله و وقت وب‌گردی را ندارند، هر هفته در گزارشی، «ترندهای هفته» را از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استخراج کند و در اختیار مخاطبانش قرار دهد. در مسیری که پیش‌رو داریم، تلاش می‌کنیم محصولی خواندنی، باکیفیت و معتبر را برای شما منتشر کنیم و در این مسیر چشم‌ به ‌راه کمک، همفکری و یاری شما هستیم. مثل همیشه در کنار ما باشید.
‌نخستین شماره «شنبه‌های شرق»، شنبه چهارم اردیبهشت ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها