|

آماده‌باش در جاده‌ها؛ آمار جدید و وحشتناک کشته‌شدگان تصادفات نوروزی اعلام شد/ عکس

آخرین آمار جان‌باختگان و مصدومان حوادث جاده‌ای و تصادف‌ سفرهای نوروزی اعلام شد.

آماده‌باش در جاده‌ها؛ آمار جدید و وحشتناک کشته‌شدگان تصادفات نوروزی اعلام شد/ عکس

به گزارش شبکه شرق، آمار جدید و تکان‌دهنده کشته‌شدگان تصادفات نوروزی اعلام شد؛ متاسفانه تا امروز «یکشنبه، پنجم فروردین ماه ۱۴۰۳»، ۴۱۷ نفر از هم‌وطنان جان خود را از دست داده و حدود ۱۱۳۹۲ نفر نیز مجروح شده‌اند.

رئیس پلیس راهور از جان باختن ۴۱۷ نفر در تصادفات جاده‌ای خبر داد و گفت: ۱۱۳۹۲ نفر نیز در تصادفات مصدوم شدند.

سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا اظهار کرد: از ابتدای طرح نوروزی (۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲) تا به امروز (پنجم فروردین ۱۴۰۳)، متاسفانه تعداد ۴۱۷ نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

او افزود: همچنین در مجموع در این ایام تعداد ۲۴۸ میلیون و ۹۱۸ هزار تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است که نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش تردد داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۳۹۲ نفر در تصادفات مصدوم شده‌اند، گفت: مهم‌ترین علل تصادفات خستگی و خواب‌آلودگی و همچنین سرعت غیرمطمئن گزارش شده است.

سردار حسینی با بیان اینکه بالغ بر ۶۰ درصد تصادفات به دلیل هر دو مورد ذکر شده بوده است، گفت: طرح توقیف خودرو‌هایی که تخلفات حادثه‌ساز انجام می‌دهند به شدت در حال اجرا است و این خودرو‌ها یا به صورت ساعتی توقیف و یا به پارکینگ منتقل می‌شوند.

رئیس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: از ۲۴ اسفند تا پنجم فروردین، ۲۹ هزار خودرو به دلیل تخلفات حادثه‌ساز و یا انجام همزمان دو تخلف توقیف ساعتی و یا به پارکینگ منتقل شده‌اند.

نجات مصدومان تصادفات نوروزی و آماده‌باش در جاده‌های کشور

جمعیت هلال احمر، جزئیات حوادث نوروزی را تشریح کرد و به مسافران هشدار داد تا نکات ایمنی را برای تردد در مناطق غربی کشور که بارش‌های رگباری دارند، رعایت کنند.

اطلاعیه ستاد نوروزی جمعیت هلال احمر به شرح زیر است:

۱. از مورخ ۲۴ اسفندماه لغایت صبح روز پنجم فروردین ماه ۱۴۰۳، بیش از ۸۰۰ ماموریت جاده‌ای توسط هلال احمر انجام که در این عملیات‌ها به ۱۱۵۳ نفر امدادرسانی شد.

۲. از ابتدای آغاز طرح نوروزی، نیرو‌های هلال احمر ۱۵۵۸ مصدوم سوانح و حوادث مختلف را در محل درمان و ۶۴۳ آسیب دیده را که نیاز به درمان تخصصی داشتند، به مراکز درمانی منتقل کرد.

۳. نیرو‌های نجاتگر هلال احمر در ایام نوروز با به کارگیری تمامی ظرفیت‌ها، موفق به نجات جان ۱۳۴ حادثه دیده تصادفات جاده‌ای شدند. این تعداد در عملیات‌های فنی رهاسازی از خودرو‌های تصادفی نجات پیدا کردند.

۴. با توجه به شرایط جوی نامساعد در برخی مناطق کشور، هلال احمر تا به امروز ۲۱۸ نفر از شهروندانی را که در معرض خطر حوادث جوی بودند به مناطق امن منتقل و برای ۹۷۴ نفر اسکان اضطراری فراهم کرد.

۵. با توجه به هشدار‌های صادره از سوی سازمان هواشناسی و بارش‌های پیش بینی شده برای امروز و فردا به ویژه در نواحی غربی کشور و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد لرستان و خوزستان، توصیه می‌شود که هموطنان ترجیحا سفر‌های خود به این نواحی و استان‌ها را به تعویق بیندازند و در صورت الزام به سفر قطعا وضعیت جوی را رصد و با اطلاع از وضعیت محور‌های مسیر حرکتی اقدام به سفر کنند.

۶. شهروندان در صورت مواجهه با آبگرفتگی‌ها در محور‌های مواصلاتی به هیچ عنوان اقدام به عبور از مناطق ناامن نکنند و در اقامتگاهی مناسب تا رفع مخاطره توقف و تجهیزات ایمنی برای خود، خانواده و خودرو به همراه داشته باشند.

۷. در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه و سوانح جوی سریعا با شماره ۱۱۲ تماس حاصل و موارد را به جمعیت هلال احمر اعلام کنید.

 آمار تکان‌دهنده از حوادث جاده‌ای و تصادف نوروزی روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳

در هفت روز اول مسافرت‌های نوروزی، روزانه ۵۳ نفر فوت و ۱۵۰۰ نفر مجروح شدند.

تصادف نوروزی

۳۰ درصد تصادفات نوروزی از نوع واژگونی است

رئیس پلیس راه کشور گفت: در طرح نوروزی امسال ۳۰ درصد تصادفات در جاده‌های کشور از نوع واژگونی است.

سردار مومنی، رئیس پلیس راه کشور گفت: در طرح نوروزی امسال ۳۰ درصد تصادفات در جاده‌های کشور از نوع واژگونی است و در این حوادث اگر کمربند ایمنی بسته نشود حتما سرنشینان از خودرو به بیرون پرت می‌شوند و آسیب جدی می‌بینند.

رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه ۳۰ درصد تصادفات در جاده‌ها از نوع واژگونی خودرو‌ها به سبب خستگی و خواب‌آلودگی است، گفت: ۴۴ درصد از تصادفات در این ایام به سبب عدم توجه رانندگان به جلو است.

سردار حسن مومنی با بیان اینکه ترافیک در جاده‌های مواصلاتی استان بوشهر پرحجم است اظهار داشت: این استان یکی از استان‌های مهمان‌پذیر به ویژه در ایام تعطیلات نوروز است.

رئیس پلیس راه کشور با قدردانی از دست‌اندرکاران در ارائه خدمات به مسافران اضافه کرد: همه کارکنان پلیس راه و سازمان راهداری و دیگر دست‌اندرکاران دستگاه‌های مختلف بسیج شده‌اند تا خدمت مناسبی به مسافران و گردشگران ارائه دهند.

رئیس پلیس راه کشور اظهار امیدواری کرد: نتیجه این زحمات و تلاش‌ها در پایان طرح نوروزی کاهش تصادفات و فوتی‌ها باشد.

سردار مومنی با بیان اینکه تاکنون در طرح نوروزی تصادفات در جاده‌ها کنترل شده است گفت: کنترل حوادث تا پایان طرح نوروزی ادامه دارد.

رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه پلیس راه و راهداری در جاده‌ها به‌صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند و در خط مقدم خدمات‌رسانی به مردم هستند، اضافه کرد: این عزیزان در ایام نوروز از خانواده‌های خود دور و مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به ادامه طرح نوروزی تا ۱۴ فروردین اضافه کرد: در طرح نوروزی ۸۷ هزار نفر از همه دستگاه‌های مختلف متولی به‌صورت آماده‌باش در خدمت مردم هستند.

سردار مومنی با قدردانی از ایجاد پویش چشم به راهیم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: در زمینه جلوگیری از تصادفات ۲ اقدام ایجابی و سلبی انجام می‌شود که پویش چشم به راهیم از جمله اقدامات ایجابی محسوب می‌شود و در عرصه فرهنگسازی آثار مطلوبی در کاهش تصادفات دارد.

رئیس پلیس راه کشور از جمله اقدامات سلبی را رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از جمله بستن کمربند ایمنی دانست و تصریح کرد: متاسفانه در سال گذشته خانواده‌ها چشم به راه یک‌هزار و ۲۱۷ نفر انسان ماندند و برنگشتند.

رئیس پلیس راه کشور با تاکید بر رعایت قوانین و مقررات راهنمای و رانندگی اضافه کرد: رانندگان اگر چهار مورد از جمله جلوگیری از سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، خستگی، خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو در دستور کار قرار دهند ۸۰ درصد تصادفات در جاده‌ها کاهش می‌یابد.

سردار مومنی ادامه داد: اگر این چهار عامل را همه رانندگان رعایت کنند، شاهد کاهش چشمگیر تصادفات و تلفات ناشی از حوادث رانندگی خواهیم بود.

رئیس پلیس راه کشور به واژگونی اتوبوس در استان فارس پرداخت و بیان کرد: به‌دلیل خستگی و خواب‌آلودگی راننده اتوبوس در محور استان فارس واژگون شد و متاسفانه پنج نفر از مسافران جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۱ نفر مصدوم شدند.

رئیس پلیس راه کشور اضافه کرد: اگر افراد فوتی از کمربند ایمنی استفاده می‌کردند، قطعاً پرت نمی‌شدند و زیر اتوبوس نمی‌رفتند و حداکثر مجروح می‌شدند ولی متاسفانه به سبب استفاده نکردن از کمربند ایمنی جان خودشان را از دست دادند.

سردار مومنی تاکید کرد: مسافران عزیز از جمله سرنشینان جلو و عقب خودرو‌ها حتما از کمربند ایمنی استفاده کنند، در طرح نوروزی امسال ۳۰ درصد تصادفات در جاده‌های کشور از نوع واژگونی است و در این حوادث اگر کمربند ایمنی بسته نشود حتما سرنشینان از خودرو به بیرون پرت می‌شوند و آسیب جدی می‌بینند.

رئیس پلیس راه کشور اضافه کرد: در طرح نوروز امسال ۴۴ درصد تصادفات به‌دلیل عدم توجه به جلو است که آمار نگران کننده و بالایی است و بخش قابل توجهی از آن استفاده از تلفن همراه است. در این عرصه نقش سرنشینان خودرو در خستگی، خواب‌آلودگی و آرامش راننده خیلی مهم و اثرگذار است.

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها