|

آماده‌باش در ۲۴ استان کشور/ هشدار قرمز سیل، طوفان و بارش شدید برف و باران صادر شد

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار شدید باران، سیل و آبگرفتگی، وزش باد شدید و طوفان، بارش شدید برف و باران و سیلابی شدن مسیل‌ها هشدار داد.

آماده‌باش در ۲۴ استان کشور/ هشدار قرمز سیل، طوفان و بارش شدید برف و باران صادر شد

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی با صدور هشدارهای سطح قرمز و نارنجی فعالیت سامانه بارشی، از بارش‌های سیل‌آسا، آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها، سیلاب، وزش باد شدید و طوفان و بارش برف و تگرگ به شهروندان خبر داد. به دنبال صدور هشدارهای هواشناسی، سازمان مدیریت بحران کشور نیز از آماده‌باش نیروهای امدادی خبر داد.

مطابق پیش‌بینی سامانه‌های جهانی هواشناسی، تمام نقاط جغرافیای ایران در ۱۰ روز آینده پذیرای باران هستند.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات آب، بسیاری از نقاط کشور پذیرای سامانه بارشی و رگبار هستند. سامانه بارشی وارد شده، از شب گذشته به ایران وارد شده و تا جمعه به فعالیت ادامه خواهد داد.

بر این اساس، امروز «پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت ماه» در شمال غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز، بارش پراکنده و در سایر مناطق کشور رگبار و رعد و برق رخ خواهد داد و شدت بارش در جنوب و شرق کشور خواهد بود. امروز مناطق مرکزی خلیج فارس جمعه تنگه هرمز، جمعه و شنبه دریای خزر مواج است.

فردا «جمعه، ۱۴ اردیبهشت ماه» در نوار غربی کشور رگبار و رعد و برق، در دامنه‌ها و ارتفاعات البرز شرق و شمال شرق بارش پراکنده و در مناطق مرکزی، جنوب و جنوب شرق، بارش خفیف باران و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می‌شود. جمعه بارش‌ها در غرب و جنوب غرب شدت خواهد داشت.

شنبه در نوار شمالی، برخی مناطق شرق و غرب کشور، رگبار پراکنده رخ خواهد داد. یکشنبه در نوار شمالی کشور ابرناکی و بارش خفیف باران دور از انتظار نیست.

دوشنبه سامانه بارشی جدید از غرب وارد کشور شده و در نیمه غربی کشور موجب ابرناکی و رگبار و رعد برق موقتی خواهد شد.

هواشناسی

هشدار قرمز هواشناسی درباره بارش‌های سیل‌آسا

کارشناس هواشناسی گفت: هشدار قرمزی در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل تشدید بارش‌ها صادر شده، همچنین به دلیل وجود بارش‌ها احتمال ریزش سنگ در جاده‌های هراز و چالوس وجود دارد.

محمد اصغری، کارشناس هواشناسی، گفت: «امروز بارندگی‌ها در هرمزگان شدید است. در بوشهر احتمال سیل و آب‌گرفتگی وجود دارد و در کهگیلویه و بویراحمد هشدار قرمز صادر شده است. نگرانی در خصوص بارش‌های سنگین در استان‌های جنوبی و غربی کشور همچنان وجود دارد و احتمال سیلاب و طغیان رودخانه‌ها وجود دارد؛ همچنین عشایر از صعود به ارتفاعات پرهیز کنند. این شرایط از بعد از ظهر امروز در استان‌های مرکزی و فردا در غرب و شمال‌غرب کشور وجود خواهد داشت و جمعه شدت بارندگی‌ها در تهران بیشتر است.»

هشدار هواشناسی درباره بارش شدید برف و باران در مناطق کوهستانی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: از پنج‌شنبه تا شنبه (۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت ماه)، شرایط جوی برای فعالیت‌های مرتبط با کوهستان اعم از کوهنوردی، دره‌نوردی و‌...، نامساعد و با انواع مخاطره‌ها همراه است؛ بنابراین از صعود به ارتفاعات و تردد در مسیر رودخانه‌ها و دره‌ها اجتناب شود.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اظهار کرد: طی روزهای پنج‌شنبه تا شنبه (۱۳ تا ١٥ اردیبهشت ماه) فعالیت سامانه بارشی قوی در بیشتر مناطق کوهستانی کشور پیش‌بینی می‌شود که منجر به صدور هشدار نارنجی برای بیش از ٢٠ استان کشور و صدور هشدار قرمز برای بارش پنجشنبه در زاگرس جنوبی به‌ویژه ارتفاعات استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

او اضافه کرد: طی چهارشنبه و به ویژه پنجشنبه (۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه)، فعالیت موج بارشی قوی در نیمه غربی کشور، بخش‌های جنوب غربی، زاگرس مرکزی و جنوبی و به‌تدریج گسترش به مناطق مرکزی و شرقی کشور موجب بارش‌های رگباری شدید، تندباد، رگبار و رعدوبرق و بارش تگرگ می‌شود. شدت بارش‌ها طی پنجشنبه در زاگرس جنوبی به‌ویژه ارتفاعات کهگلیویه و بویر احمد موجب جاری شدن سیلاب‌های شدید و طغیان رودخانه‌ها و رانش و لغزش و ریزش سنگ می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی ادامه داد: طی جمعه و شنبه شاخه شمالی این موج بارشی، موجب وقوع رگبارهای شدید همراه با رعدوبرق و تگرگ در ارتفاعات غرب، شمال غرب، پهنه کوهستانی البرز و مناطق شمال شرق کشور می‌شود. در قله‌ها و خط الرأس‌های مرتفع با توجه به برودت هوا شرایط برای بارش برف و احتمال وقوع بهمن مساعد است.

او درباره وضعیت جوی ارتفاعات شمال تهران طی روزهای پایانی هفته گفت: طی پنجشنبه افزایش ابر و مه‌آلود شدن، افزایش سرعت باد و در بعضی ساعت‌ها وقوع رگبار و رعدوبرق و تگرگ و طی جمعه و شنبه آسمان ابری و مه آلود، به تناوب رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و در قله‌های مرتفع بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان تاکید کرد: از پنجشنبه تا شنبه، شرایط جوی برای فعالیت‌های مرتبط با کوهستان اعم از کوهنوردی، دره‌نوردی، اسکی، پروازهای تفریحی نامساعد و با انواع مخاطره‌ها از جمله مه آلودشدن و کاهش دید، خطر اصابت صاعقه، درگیرشدن با بارش‌های سیل آسا، تگرگ، تندباد و در مناطق مستعد بارش برف و بهمن همراه است؛ بنابراین از صعود به ارتفاعات و تردد در مسیر رودخانه‌ها و دره‌ها اجتناب شود.

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریای خلیج فارس

 

سازمان هواشناسی کشور به دنبال افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریای خلیج فارس نسبت به اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، خطر غرق‌شدن شناورها به‌ویژه شناورهای سبک و نیمه‌ سنگین، خطر غرق‌شدن شناگران در مناطق تحت تأثیر هشدار داده است.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار هواشناسی دریایی سطح زردرنگ از افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا خبر داده و آورده است: طی روز پنج‌شنبه (۱۳ اردیبهشت ماه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در شمال خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و در روز شنبه (۱۵ اردیبهشت‌ماه) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و در شمال خلیج فارس، افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای ۲۴ تا ۲۶ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج در سواحل تا ۱/۸ و دور از سواحل بیش از ۱/۸ پیش‌بینی می‌شود.

از این رو افزایش ارتفاع موج در خلیج فارس، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، خطر غرق‌شدن شناورها به‌ویژه شناورهای سبک و نیمه‌ سنگین، خطر غرق‌شدن شناگران در مناطق تحت تأثیر وجود دارد.

در همین راستا، سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی در مناطق تحت تأثیر، ممنوعیت شنا، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت احتمالی توصیه کرده است.

هشدار زرد‌رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها