|

آماده‌باش در تهران/ باران‌های سیل‌آسا، سیلاب و طوفان در راه است!

هواشناسی تهران نسبت به بارش باران‌های سیل‌آسا، وزش باد شدید و طوفان، سیلاب و آبگرفتگی به شهروندان هشدار داد.

آماده‌باش در تهران/ باران‌های سیل‌آسا، سیلاب و طوفان در راه است!

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از وقوع سیل و آبگرفتگی در شهرها و جاده‌ها به دلیل بارش‌ سنگین باران و تگرگ، وزش باد شدید و طوفان خبر داد.

سازمان هواشناسی کشور درخصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی همراه با رگبار باران، رعد و برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد گرد و خاک هشدار نارنجی صادر کرد. سازمان هواشناسی با پیش‌بینی تشدید فعالیت سامانه بارشی برای استان‌های غربی، تهران و دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

فردا «دوشنبه، هفدهم اردیبهشت ماه» در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، گیلان، زنجان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی چهارمحال و بختیاری، ایلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب مرکزی، جنوب همدان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران، تهران و البرز رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد گرد و خاک خواهیم داشت.

سه‌شنبه «هجدهم اردیبهشت ماه» در شمال آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی، دامنه ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، مازندران و گیلان، لرستان، نوار غربی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، نیمه شمالی ایلام و شمال شرق خوزستان، اردبیل شاهد بارندگی خواهیم بود.

لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی از پیامد‌های احتمالی این سامانه است.

پرهیز از سفر‌های غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

بر اساس این هشدار، استان‌های زیر در زمان اعلام‌شده دچار مخاطره جوی خواهند شد:

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۷: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، گیلان، زنجان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی چهارمحال و بختیاری، ایلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب مرکزی، جنوب همدان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران، تهران و البرز.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸: شمال آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی، دامنه ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، مازندران و گیلان، لرستان، نوار غربی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، نیمه شمالی ایلام و شمال شرق خوزستان و اردبیل.

بر اثر این مخاطره جوی اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی پیش‌بینی شده است.

پرهیز از سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی آب‌روها با توجه به احتمال رخداد تگرگ توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

آماده‌باش مدیریت بحران به دنبال هشدار هواشناسی تهران

مدیریت بحران استان تهران از صدور هشدار هواشناسی برای چهار روز آینده در این استان خبر داد و از شهروندان خواست از حضور در ارتفاعات و حاشیه رود‌ها خودداری کنند.

حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران گفت: طبق پیش بینی سازمان هواشناسی از ظهر دوشنبه «۱۷ اردیبهشت ماه» تا روز پنج‌شنبه «۲۰ اردیبهشت ماه»، به علت فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید و طوفان، احتمال بارش شدید باران، سیلاب و آبگرفتگی، رگبار و رعد و برق برای همه استان تهران به ویژه نیمه شمالی و ارتفاعات وجود دارد.

حامد یزدی‌مهر افزود: در این مدت به ویژه در نیمه شمالی استان تهران، احتمال لغزندگی جاده‌ها، آب گرفتگی بعضی معابر و اختلال در ترددها، سیلابی شدن مسیل‌ها و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها وجود دارد بنابراین از ساکنان استان تهران و گردشگران خواسته می‌شود از توقف در بستر مسیل‌ها و حاشیه رودخانه خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران همچنین درباره احتمال مه‌گرفتگی و محدودیت دید در گردنه‌های کوهستانی نیز هشدار داد و گفت: امکان لغزش سنگ و ریزش بهمن در ارتفاعات بالادست وجود دارد؛ بنابراین هموطنانی که قصد تردد در مناطق کوهستانی دارند، از تردد در این محور‌ها و صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

حامد یزدی مهر افزود: همچنین با توجه به احتمال وقوع باد شدید در این مدت در نیمه جنوبی، غربی و ارتفاعات شرقی در فعالیت‌های عمرانی احتیاط و از تردد کنار سازه‌های نیمه‌کاره خودداری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران برضرورت استحکام سازه‌های موقت و سست مانند داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و پاک سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و نهر‌ها و آماده‌سازی و راه‌اندازی سامانه‌های ضد‌تگرگ و سایر تجهیزات برای آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها