|

پوشش 30 درصدی هزینه‌ها

تورم دارد تمام سوراخ‌ و سنبه‌های اقتصاد کشور را درمی‌نوردد. هیچ‌ جای آبادی نگذاشته است. این روزها به وفور آدم‌هایی را می‌بینید که کاسه «چه‌ کنم» دست گرفته‌اند. همین چند روز پیش آقای راننده داشت با منت می‌گفت: فقط ورودی کرایه تاکسی شده است «...» گفت: شورای شهر این را اضافه کرده؛ یعنی رسما 45 درصد به کرایه‌ها اضافه کرده است. دست من راننده نیست که!

شرق: تورم دارد تمام سوراخ‌ و سنبه‌های اقتصاد کشور را درمی‌نوردد. هیچ‌ جای آبادی نگذاشته است. این روزها به وفور آدم‌هایی را می‌بینید که کاسه «چه‌ کنم» دست گرفته‌اند. همین چند روز پیش آقای راننده داشت با منت می‌گفت: فقط ورودی کرایه تاکسی شده است «...» گفت: شورای شهر این را اضافه کرده؛ یعنی رسما 45 درصد به کرایه‌ها اضافه کرده است. دست من راننده  نیست که!

پاسخ به او این بود که خب با افزایش 35درصدی حقوق افزایش دست‌کم 45‌درصدی قیمت تمام کالاهای مورد نیاز را چطور باید پرداخت و آقای راننده فقط خنده تحویل داد. این یعنی اینکه از این پس باید اعصابی نه‌چندان آباد در همه شئون داشته باشیم.

نادر مرادی، از فعالان کارگری نیز این موضوع را تأیید کرده است. او با اشاره به وعده‌های مهار تورم این را گفته است که: حتی اگر تورم از این به بعد مهار شود و قیمت‌ها تثبیت شود، باز هم فاصله عمیقی میان حداقل دستمزد و سبد معیشت حداقلی وجود دارد؛ در واقع اثر تجمیعی تورم ماه‌ها و سال‌ها باید با افزایش دستمزد از میان برداشته شود. او که با ایلنا به گفت‌وگو نشسته، به اعداد و ارقام و البته تاریخ اشاره داشته است: با هر متر و معیار حداقلی که حساب کنیم، سطح پوشش دستمزد به زیر ۳۰ درصد رسیده است. داده‌ها نشان می‌دهد در دوره ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۰، سبد هزینه خانوار، چهارهزار‌و 200 برابر گران شده؛ اما دستمزد فقط هزار‌و 795 بار رشد کرده و این یعنی قدرت خرید مزدبگیران به دلیل عقب‌ماندن دستمزد از تورم، ۵۸ درصد کاهش داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها