|

کنعانی:آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد: شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. ناصر کنعانی در نشست خبری دیروز خود با اصحاب رسانه، با تأکید بر اینکه ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و به دنبال تقویت صلح و ثبات در منطقه است، گفت: عملیات انجام‌شده از سوی ایران از مشروعیت بین‌المللی برخوردار بود و مقدمات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم را در این زمینه انجام داده بود.

کنعانی:آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران

شرق: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد: شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. ناصر کنعانی در نشست خبری دیروز خود با اصحاب رسانه، با تأکید بر اینکه ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و به دنبال تقویت صلح و ثبات در منطقه است، گفت: عملیات انجام‌شده از سوی ایران از مشروعیت بین‌المللی برخوردار بود و مقدمات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم را در این زمینه انجام داده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی در مورد گفت‌وگوهای انجام‌شده در مورد لغو تحریم‌ها در جریان سفر وزیر خارجه به نیویورک گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثرکردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تأمین‌کننده منافع ملی ایران است، کناره‌گیری نکرده است. کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد: شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتا در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساسا نقش تعریف‌شده‌ای در این زمینه دارند، این موضوع مطرح می‌شود. کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود، همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.

اقدام ایذایی در اصفهان یک اقدام بی‌ارزش از نظر نظامی بود

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در مورد حوادث اصفهان و اتفاق رخ‌داده در بامداد جمعه بین ایران و آمریکا پیامی منتقل شده است، گفت: آنچه انجام شد حتی اسمش را نمی‌توانیم عملیات بگذاریم. یک اقدام ایذایی بود که ما مشابه آن را نیز پیش از این مشاهده کرده بودیم. وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و هیچ طرف دیگری مسئولیت این موضوع را قبول نکرده‌اند، ادامه داد: در این زمینه سیستم دفاعی ایران به صورت حرفه‌ای عمل کرد و طرف اقدام‌کننده به هیچ سطحی از اهداف خود دست پیدا نکرد و یک اقدام بی‌ارزش از نظر نظامی بود. کنعانی در پاسخ به اصرار سؤال خبرنگار پرسش‌کننده گفت: این موضوع ارزش پیگیری در این سطح را نداشت.

سوئیس، مهم‌ترین کانال‌ انتقال پیام‌های دیپلماتیک بین ایران و آمریکاست

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در رابطه با برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه در پی عملیات «وعده صادق» برای انتقال پیام ایران به آمریکا سفیر سوئیس به سپاه احضار شده نه وزارت خارجه و آیا شما این خبر را تأیید می‌کنید و اگر تأیید می‌کنید آیا این به معنای ضعیف‌شدن جایگاه دستگاه دیپلماسی نیست؟ خاطرنشان کرد: اظهار‌نظر ایشان را مقامات ذی‌ربط تکذیب کردند. وی ادامه داد: کشور سوئیس مهم‌ترین کانال‌ انتقال پیام‌های دیپلماتیک بین ایران و آمریکا بوده و ارتباطات مستمری بین دستگاه دیپلماسی با سفیر سوئیس در ایران وجود دارد. کنعانی تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی در این زمینه به صورت حرفه‌ای و در چارچوب دیپلماتیک عمل کرده و می‌کند.

«هما» تحت قوانین فعالیت می‌کند

وی با بیان اینکه ما ملتزم به قوانین و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی هستیم، افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و سایر خطوط هواپیمایی ایران در چارچوب قوانین و مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی صرفا در راستای انتقال مسافران و محموله‌های تجاری در مسیرهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تحت قوانین حاکمیتی اتحادیه اروپا و دیگر سازوکارهای شناخته‌شده بین‌المللی فعالیت می‌کنند. کنعانی گفت: در هیچ‌کدام از مسیرهای ادعایی که احیانا در برخی از رسانه‌ها که دارای سابقه ضدیت و جوسازی علیه ایران هستند، مطرح شده است، چنین فعالیت‌هایی صورت نمی‌گیرد و ایران ملتزم به قوانین و مقررات بین‌المللی در حوزه هوانوردی است و این‌گونه ادعاها را رد می‌کنیم.

نمی‌توانم تأیید کنم از طریق ترکیه به آمریکا پیام داده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی‌های تلفنی اخیر حسین امیرعبداللهیان با هاکان فیدان همتای ترکیه‌ای خود و اینکه آیا ترکیه در موضوعات منطقه‌ای در مدت اخیر بین ایران و آمریکا به تبادل پیام پرداخته و میانجیگری کرده است؟ گفت: نمی‌توانم تأیید کنم که ما از طریق ترکیه اقدام به ارسال پیام کرده‌ایم. وی گفت: دولت آمریکا در این سه هفته اخیر با توجه به پیچیدگی‌های تحولات و عزم جدی ایران برای پاسخ قطعی به متجاوز، پیام‌های متعددی را از کانال‌های مختلف دیپلماتیک ارسال کرده و پاسخ‌های لازم را از مسیر کانال‌ها دریافت کرده است. کنعانی تأکید کرد: مهم‌ترین کانال ارسال پیام‌های دیپلماتیک بین ایران و آمریکا در دو هفته گذشته، سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران بوده است. البته دولت آمریکا از کانال‌های دیگر دیپلماتیک نیز غافل نشده و پیام‌هایی را ارسال کرده و پاسخ‌های دیپلماتیک هم از طریق آن کانال‌ها به آنها منتقل شده است.

با اردن رایزنی و گفت‌وگوی مستمر داریم

کنعانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با رایزنی‌های حضوری و تلفنی اخیر وزیران امور خارجه ایران و اردن و اینکه آیا تهران در این گفت‌وگوها در مورد اقدام اردن در رهگیری برخی از پهپادها و و موشک‌های ایران با طرف اردنی صحبت کرده است؟ گفت: با اردن به عنوان یکی از کشورهای مهم عربی و اسلامی که در مجاورت سرزمین‌های فلسطینی و کرانه باختری قرار دارد و در ارتباط با مسئله فلسطین دارای نقش است، رایزنی و گفت‌وگوی مستمر داریم. دو کشور ایران و اردن مواضع مشترکی در ارتباط با جنایات جاری رژیم صهیونیستی در نوار غزه دارند و هر دو کشور بر ضرورت توقف فوری حملات نظامی این رژیم تأکید دارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها