|

استقلال در تبریز، پرسپولیس در تهران

شلیک آخر

هفته بیست‌و‌پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران از روز گذشته استارت خورده ولی مهم‌ترین بازی‌های این هفته که احتمالا مهم‌ترین بازی‌های این فصل فوتبال ایران به‌شمار می‌روند، قرار است امروز در تبریز و تهران برگزار شود.

شلیک آخر

هفته بیست‌و‌پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران از روز گذشته استارت خورده ولی مهم‌ترین بازی‌های این هفته که احتمالا مهم‌ترین بازی‌های این فصل فوتبال ایران به‌شمار می‌روند، قرار است امروز در تبریز و تهران برگزار شود. استقلال، تیمی که فعلا صدرنشین لیگ برتر ایران است، باید از ساعت 17:۰۰ در تبریز به مصاف تراکتور برود و دو ساعت و نیم بعد، پرسپولیس در ورزشگاه آزادی، میزبان سپاهان اصفهان است. شرایط در جدول رده‌بندی به گونه‌ای است که برد یکی از این دو تیم و از‌دست‌دادن امتیاز توسط تیم دیگر، می‌تواند معادلات قهرمانی را تا 99 درصد حل‌وفصل کند. استقلال فعلا با 53 امتیاز صدرنشین و پرسپولیس با 52 امتیاز در رده دوم است. از آنجا که بازی رفت و برگشت دو تیم هم مساوی شده پس ماجرای تقابل رودررو در صورت تساوی امتیازات هم بی‌معنی شده و تفاضل گل دوباره اهمیت چندانی پیدا کرده است. البته که این مورد دغدغه امروز دو تیم پایتخت نخواهد بود. مهم برای آنها کسب سه امتیاز بازی است. با توجه به جدال‌های اندک باقی‌مانده تا هفته پایانی لیگ برتر، این دو رقیب تبریزی و اصفهانی، سخت‌ترین رقیب استقلال و پرسپولیس محسوب می‌شوند؛ پس عبور از آنها و کسب سه امتیاز این بازی، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. شرایط ولی روی کاغذ به این سادگی‌ها هم نخواهد بود؛ چراکه تقابل‌های پیشین نشان داده نه تراکتور و نه سپاهان، هرگز رقبای ساده‌ای نبوده‌اند.

استقلال امروز در شرایطی به میدان می‌رود که سرنوشت قهرمانی را در دست دارد؛ آنها اگر برنده شوند، فارغ از نتیجه‌ای که پرسپولیس می‌گیرد، به یکه‌تازی‌شان در جدول ادامه می‌دهند. تیم جواد نکونام در شرایطی پا به تبریز می‌گذارد که سه دیدار اخیرش مقابل این تیم را با برد سپری کرده است؛ دو تا در لیگ و یکی در جام حذفی. با توجه به این آمار به نظر می‌رسد که این تیم دست بالا را داشته باشد ولی ماجرا به این راحتی‌ها نخواهد بود. تبریزی‌ها بعد از قطع همکاری با پاکو خمس، به سمت پرسپولیسی‌های قدیمی چرخیده و باب مذاکره با آنها را گشوده‌اند. این تیم به دنبال یحیی گل‌محمدی است و تا زمان نهایی‌شدن قرارداد او فعلا حمید مطهری دستیار سابق یحیی در پرسپولیس روی نیمکت نشسته است. این مورد خودبه‌خود انگیزه جدیدی به تبریزی‌ها می‌دهد که سد محکمی سر راه آبی‌پوشان تهرانی باشند. هرچند این کار هم چندان ساده نخواهد بود. تیم استقلال در این فصل حسابی متفاوت شده و آمارهای خوبی به جا گذاشته است. آنها پیش‌از‌این بهترین تیم در بازی‌های خانگی بوده‌اند ولی کسب سه برد متوالی خارج از خانه باعث شده این رویه منفی از بین رفته و حالا تبدیل به یکی دیگر از نقاط مثبت این تیم شود. ماجرا از این قرار است که استقلالی‌ها که با کسب 32 امتیاز از 12 مسابقه خانگی، بهترین تیم خانگی لیگ بیست‌وسوم هستند و در هفته پیش‌رو، رکورد آنها تنها از سوی تیم پرسپولیس تهدید می‌شود، به‌واسطه پذیرش شش تساوی پیاپی در دیدارهای بیرون از خانه (در لیگ برتر)، نام‌شان در بین بهترین تیم‌های میهمان به چشم نمی‌آمد اما در هفته‌های اخیر شرایط کاملا به سود شاگردان جواد نکونام تغییر کرده است. استقلالی‌ها بعد از توقف در جدال برابر ملوان بندر انزلی، موفق شدند در اهواز مقابل استقلال خوزستان پیروز شوند و بعد از آن‌هم نوبت به شکست‌دادن هوادار تهران و آلومینیوم اراک رسید تا با کسب سه برد پیاپی، شرایط آبی‌ها در دیدارهای بیرون از خانه کاملا تغییر کند. آنها که در فصل جاری در طول 12 مسابقه بیرون از خانه، پنج برد، شش تساوی و تنها یک باخت داشته‌اند، این فرصت را دارند تا با شکست‌دادن تراکتور در تبریز، ضمن کسب چهارمین برد پیاپی بیرون از خانه، با کسب 24 امتیاز به بهترین تیم در دیدارهای بیرون از خانه در فصل جاری تبدیل شوند و در صورت ناکامی پرسپولیس در زمینه شکست‌دادن سپاهان، عنوان بهترین تیم در دیدارهای خانگی و بیرون از خانه تا پایان هفته بیست‌وپنجم به استقلال می‌رسد.

بازی حساس‌تر ولی امشب در تهران برگزار می‌شود. پرسپولیس و سپاهان همواره بدون درنظر‌گرفتن شرایط جدولی از آن دست دیدارهای مهیج بوده است. بسیاری در فوتبال ایران اسم ال‌کلاسیکو را برای این جدال سرنوشت‌ساز در نظر گرفته‌اند. در کنار چنین حساسیتی، حالا شرایط جدول هم مزید بر علت شده تا این دیدار اهمیتی دوچندان پیدا کند. پرسپولیس چاره‌ای به غیر از کسب سه امتیاز این دیدار خانگی ندارد به‌ویژه اینکه آنها چند روز پیش در رقابت‌های جام حذفی هم با قبول شکست مقابل آلومینیوم اراک از چرخه حذفی خارج شده‌اند و تنها امیدشان همین قهرمانی در لیگ برتر است. اوسمار و تیمش از هر زاویه‌ای که نگاه شود، به برتری در این نبرد نیاز دارند ولی ماجرا از این قرار است که سپاهان در یکی، دو فصل اخیر به پرسپولیس در ورزشگاه آزادی نباخته هیچ، برنده هم شده است. شاگردان ژوزه مورایس در دیدار رفت موفق شدند با کاشته دیدنی رضا اسدی، از سد پرسپولیس یحیی گل‌محمدی عبور کنند و حالا امید دارند در بازی برگشت هم نتیجه قابل‌قبولی کسب کنند. آنها دو بازی گذشته‌شان در ورزشگاه آزادی را مقابل پرسپولیس برده‌اند و همین مورد انگیزه زیادی به زردپوشان اصفهانی خواهد داد. هرچند آمار فقط برای روی کاغذ است و اوسمار اعتقادی به آنها ندارد. این دیدار فارغ از جدال تیمی پر از انگیزه‌های فردی هم هست. بسیاری از بازیکنان دو تیم سابقه بازی در تیم رقیب را داشته‌اند ولی شاید شرایط عیسی آل‌کثیر از بقیه متفاوت‌تر باشد. عیسی آل‌کثیر پس از اتمام لیگ بیست‌ودوم تصمیم گرفت قرارداد خود با باشگاه پرسپولیس را تمدید نکند و به دنبال تیم جدیدی برای ادامه فوتبال خود باشد. همان موقع هم این شایعه مطرح شد که عیسی به خاطر مسائل مالی مایل به ادامه همکاری با پرسپولیس نیست و به جایی می‌رود که پرداختی باشگاه به موقع باشد. پس از شایعات مختلف درباره مقصد بعدی عیسی آل‌کثیر، این بازیکن خوزستانی سپاهان را به‌عنوان جدیدترین تیم خود انتخاب کرد تا در لیگ بیست‌وسوم او را با پیراهن زرد در زمین ببینیم. ترافیک خط حمله سپاهان در ابتدای لیگ بیست‌وسوم بسیار بالا بود؛ حضور هم‌زمان عیسی آل‌کثیر، شهریار مغانلو، کاوه رضایی و رضا اسدی باعث شده بود تا مورایس برای انتخاب تک‌مهاجم خود سر‌درد بگیرد و از طرفی با حضور شهریار مغانلو، کمتر به عیسی بازی برسد. عیسی مجموعا برای سپاهان در نیم‌فصل اول دو گل به‌ثمر رساند که هر دو گل او هم برابر صنعت‌نفت آبادان بود. آل‌کثیر در نقل‌وانتقالات نیم‌فصل تصمیم گرفت سپاهان را ترک کند و به پرسپولیس بازگردد. عیسی آل‌کثیر در نقل‌وانتقالات زمستانی لیگ بیست‌وسوم، تصمیم گرفت به قلعه سرخ برگردد تا بار دیگر پیراهن پرسپولیس را به تن کند. جدایی نبیل باهویی و شهاب زاهدی از جمع سرخ‌ها، باعث شد عیسی تنها مهاجم تخصصی باتجربه اوسمار ویرا تا پایان فصل باشد و در تمامی دیدارها در ترکیب اصلی به میدان برود. عیسی آل‌کثیر از زمان پیوستن دوباره به پرسپولیس، برای سرخ‌ها هفت مرتبه گل‌زنی کرده که البته سه گل او در جام حذفی به‌ ثبت رسیده است. امروز آل‌کثیر با پیراهن پرسپولیس برابر تیم سابق خود در لیگ بیست‌وسوم یعنی سپاهان قرار می‌گیرد و باید دید آیا او می‌تواند نقش مهمی در نتیجه این مسابقه داشته باشد یا خیر.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها