|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| سوم اردیبهشت

واکنش محمدی گلپایگانی به محاکمه کرباسچی/مخالفت وزارتخارجه با سفر حسن روحانی به پاکستان

هاشمی رفسنجانی روز سوم اردیبهشت سال ۱۳۸۰ روایتی از دیدار با حسن روحانی و سفرش به پاکستان و همچنین روایتی از دیداری مهم با فرزند آیت‌الله فاضل لنکرانی نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

واکنش محمدی گلپایگانی به محاکمه کرباسچی/مخالفت وزارتخارجه با سفر حسن روحانی به پاکستان

دکتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. با دعوت [آقای عبدالستار]، وزیر امورخارجه، عازم سفر به پاکستان است. گفت، وزارت امورخارجه با این سفر موافق نیست و نیز موافق نیست دربارۀ افغانستان با پاکستانى‌ها صحبت شود و نظامیان هم موافق نیستند که دربارۀ مسائل نظامى صحبت شود. رهبرى مخالفتى ندارد و در مسائل تجارى هم وزارت کشاورزى، با خرید گندم پاکستان، به خاطر آفت موافق نیست. با توجه به مشکل مذاکرات، مشورت کرد. در مورد انتخابات [ریاست‌جمهوری] گفت، دیشب حزب ‌اعتدال و توسعه، جلسه داشته و نمى‌داند به چه تصمیمى رسیده‌اند، ولى با مذاکره آخر با آقاى [سیدمحمد] خاتمى، برایش روشن‌تر شده که ایشان مى‌آید.

آقایان [عباس] ملکى و آقاجواد، فرزند آیت‌الله [محمد] فاضل‌لنکرانى آمدند. آقاى لنکرانى گفت، بعضى امام‌ جمعه‌ها مانع مى‌شوند که سهم امام به مراجع دیگر برسد؛ من‌جمله آقاى [شیخ‌محمد] هاشمیان در رفسنجان. گفت، گرفتن خمس توسط دادگاه آقاى [حسینعلی] نیرى، [معاون قضائی دیوان عالی‌کشور] از مردم نیز به سهم امام، تأثیر منفى گذاشته است. گفت، مسئله‌اى‌ که در گذشته به عنوان غارت بیت‌المال نیز مطرح شد، باعث رکود اقتصاد و مشکل شد. پدرش در ملاقاتى از آقاى [غلامحسین] محمدى‌گلپایگانى، [رئیس دفتر رهبری] پرسیده که چه سودی از محاکمه آقای [غلامحسین] کرباسچى، [شهردار سابق تهران] به دست آمد؟ گفت، هیچ‌چیز.

عصر، گروهى از مربیان و معلمان هدایتگر در نیروى قدس [سپاه پاسداران] آمدند. آقاى [احمد] سالک [کاشانی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه قدس] گزارش داد و من دربارۀ مسائل سیاسى و فکرى و کارشناسى که براى کار آنها لازم است، سخنرانى کردم. کودک هفت‌ساله‌ای که تمام قرآن و بخشى از نهج‌البلاغه را حفظ داشت نیز نمایش خوبى داد و جایزه گرفت.

آقاى [کریم] زارع، معاون رئیس دانشگاه آزاد اسلامى آمد. گفت، برنامه‌اى تشکیلاتى جهت فارغ‌التحصیل‌ها دارند که 50 هزار نفر فقط در تهران‌اند و گزارشى از جلسه نمایندگان ادوار مختلف [مجلس شورای اسلامی] داد که او را با بیشترین رأى، جزو هیئت‌مدیره مرکز آورده‌اند و خواستار وقت ملاقات شد. آقاى حسین مرعشى، [نماینده کرمان] آمد. گفت، بین جناح‌هاى مختلف دوم خردادى، مشاجره و اختلاف است. مى‌خواست بداند در جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، هنگام گزارش قوه قضائیه [در خصوص علت دستگیری فعالان ملی‌مذهبی]، چه گذشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها