|

توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درباره خرابکاری اصفهان/ پیامی بین ایران و آمریکا تبادل شد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها، حادثه اصفهان، تبادل پیام میان ایران و آمریکا در مورد خرابکاری اصفهان توضیحاتی ارائه کرد.

توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درباره خرابکاری اصفهان/ پیامی بین ایران و آمریکا تبادل شد؟

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: ایران مبتنی بر حق ذاتی خود، اقدام نظامی لازم را در جهت ایجاد بازدارندگی انجام داد و دو مقر نظامی و اطلاعاتی اسرائیل را که مستقیم علیه حمله به سفارت ایران در دمشق نقش داشتند، مورد هدف قرار داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت ماه)، با تاکید بر اینکه ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و به دنبال تقویت صلح و ثبات در منطقه است، گفت: عملیات انجام‌شده از سوی ایران از مشروعیت بین‌المللی برخوردار بود و مقدمات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم را در این زمینه انجام داده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ایران مقدمات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم را انجام داده که متجاوز تنبیه شود؛ ایران نمی‌تواند نسبت به منافع و امنیت ملی و امنیت شهروندان خود دست بسته بماند.

او تصریح کرد: ایران این عملیات را در چارچوب حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای انجام داد و به هیچ وجه به دنبال دامن‌زدن به بحران و جنگ در منطقه نیست؛ هیچ هدف اقتصادی، مسکونی یا هیچ شهروند عادی مورد هدف قرار نگرفتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بیان کرد: عملیات پایان یافته است و ایران به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در منطقه است؛ اگر اقدام متجاوزانه دیگری از هر مبدایی صورت بگیرد یا هر کسی کمکی به این رژیم کند، پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد.

کنعانی اظهار کرد: به حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهیم و در حفاظت از امنیت ملی خود با هیچ طرفی مسامحه نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به مصوبه اخیر کنگره آمریکا در رابطه به کمک به اسرائیل افزود: اگر حمایت‌های آمریکا از اسرائیل نبود، این رژیم حتی یک روز امکان ادامه جنگ نداشت؛ مصوبات جدید و مایه تأسف آمریکا جهت کمک به این رژیم، چیزی جز پاداش به جنایات جنگی در سرزمین فلسطین نیست.

کنعانی گفت: متأسفانه دولت آمریکا اعتبار ملت خود را در کنار یک رژیم غاصب قرار داده که تا به امروز چیزی جز شکست نداشته است؛ طبیعتاً دولت آمریکا روی طرف بازنده شرط‌بندی کرده است.

او با اشاره به خرابکاری نافرجام در اصفهان هم گفت: جهات ذی‌ربط درباره این موضوع پاسخ داده‌اند؛ اتفاق رخ‌داده ایذایی بوده و ارزش نظامی هم نداشت. اسرائیل مسئولیت این اتفاق را برعهده نگرفته است. این عملیات ایذایی هیچ خسارتی نداشته است. 

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در ارائه بسته کمک مالی به اسرائیل برای ادامه جنایت‌های خود علیه مردم فلسطین خاطرنشان کرد: این مصوبات مایه تاسف است؛ در واقع ارائه کمک‌های هنگفت نظامی و مالی از سوی آمریکا به اسرائیل چیزی جز ارائه پاداش از سوی آمریکا به اسرائیل نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد گفتگو‌های انجام‌شده در مورد لغو تحریم‌ها در جریان سفر وزیر خارجه به نیویورک گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین‌کننده منافع ملی ایران است، کناره‌گیری نکرده است.

طرفی که در برجام، زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود، نه ایران

کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد: شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدار‌ها با طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.

کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدار‌هایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در مورد حوادث اصفهان و اتفاق رخ داده در بامداد جمعه بین ایران و آمریکا پیامی منتقل شده است، گفت: آنچه که انجام شد، حتی اسمش را نمی‌توانیم عملیات بگذاریم؛ یک اقدام ایذایی بود که ما مشابه آن را نیز پیش از این مشاهده کرده بودیم.

او با بیان اینکه اسرائیل و هیچ طرف دیگری مسئولیت این موضوع را قبول نکرده‌اند، ادامه داد: در این زمینه سیستم دفاعی ایران به صورت حرفه‌ای عمل کرد و طرف اقدام کننده به هیچ سطحی از اهداف خود دست پیدا نکرد و یک اقدام بی‌ارزش از نظر نظامی بود.

کنعانی در پاسخ به اصرار سوال خبرنگار پرسش‌کننده گفت: این موضوع ارزش پیگیری در این سطح را نداشت.

نمی‌توانم تایید کنم که از طریق ترکیه، تبادل پیام ایران به آمریکا انجام شده است

کنعانی همچنین با ‌اشاره به تبادل پیام بین ایران و آمریکا از سوی ترکیه و اظهارات مقامات ترکیه‌ای در این‌باره، گفت: نمی‌توانم تأیید کنم که ما از طریق ترکیه به آمریکا پیام‌هایی را منتقل کردیم؛ دولت آمریکا در دو سه هفته اخیر با توجه به پیچیدگی تحولات و عزم ایران برای پاسخ قطعی، پیام‌های متعددی را در کانال‌های دیپلماتیک به ما ارسال کرده و پاسخ لازم هم داده شده است.

او افزود: مهم‌ترین کانال دیپلماتیک، کشور سوئیس به عنوان حافظ منافع بود. آمریکا از راه‌های دیگر هم پیام‌هایی را ارسال کرد که از همان کانال‌ها پاسخ داده شد.

کنعانی درباره خبرهای منتشرشده مبنی بر احضار سفیر سوئیس به سپاه به جای وزارت خارجه، گفت: مقامات ذی‌ربط متعاقبا این خبر را تکذیب کردند. کشور سوئیس مهم‌ترین کانال تبادل پیام‌های دیپلماتیک میان ایران و آمریکا بوده است؛ ارتباط دستگاه دیپلماسی با سفیر سوئیس وجود داشته است و در این زمینه دستگاه دیپلماسی، حرفه‌ای عمل کرده است.

کنعانی در ادامه با اشاره به ادعای غیر صلح‌آمیز بودن فعالیت هواپیمایی هما، گفت: چنین چیزی را قطعاً تأیید نمی‌کنم؛ ما ملتزم به قوانین و سازوکارهای بین‌المللی هستیم. هواپیمایی «هما» و سایر خطوط هوایی تابع مقررات بین‌المللی صرفاً در راستای انتقال مسافرین و محموله‌های تجاری هستند. هیچ‌کدام از مسیرهای ادعایی که در رسانه‌هایی که دارای ضدیت و جوسازی‌های بی اساس علیه ایران هستند، صحت ندارد. جمهوری اسلامی ایران ملتزم به قوانین و مقررات بین‌المللی در حوزه هوانوردی است.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها