|

جزئیات جدید درباره هویت عوامل حملات تروریستی در راسک و چابهار/ ویدئو

جزئیات جدید در خصوص دستگیری و هویت عوامل حملات تروریستی در راسک و حمله به مقرهای سپاه در راسک و شهرهای جنوب سیستان و بلوچستان اعلام شد.

جزئیات جدید درباره هویت عوامل حملات تروریستی در راسک و چابهار/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، در ساعات پایانی چهارشنبه «۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳»، اعضای وابسته به گروهک تروریستی «جیش‌العدل» به صورت هم‌زمان، به چند مقر نظامی و انتظامی در راسک و چابهار حمله کردند.

سه عملیات تروریستی به صورت همزمان، در سپاه شهرستان‌های چابهار، راسک، دریابانی و کلانتری ۱۱چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان انجام شد. در این حملات تروریستی، تاکنون ۱۰ نفر از مدافعان امنیت به شهادت رسیده‌اند و تعدادی نیز زخمی شده‌اند.

بر این اساس، شهید مسلم کریمی و شهید عباسعلی میر، شهید جواد جهان‌بیگی، شهید محسن حسین نیا (پایگاه دریابانی چابهار) و شهید حسین انتظاریان و شهید امیرمحسن حسن‌نژاد در میان شهدای این حمله تروریستی هستند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به کشته شدن عوامل تروریستی حادثه تروریستی حمله به مقر‌های نظامی و انتظامی در چابهار و راسک، در استان سیستان و بلوچستان، درباره آخرین وضعیت این دو شهرستان گفت: «بر اساس گزارش‌های اولیه فرماندهان ما و دستگاه‌های اطلاعاتی، عناصر تروریستی ایرانی نیستند و ملیت و هویت آن‌ها در حال بررسی است.»

بر اساس اطلاعات موجود، سه عملیات تروریستی به صورت همزمان در کلانتری ۱۱ چابهار، سپاه چابهار و سپاه شهرستان راسک انجام شده است. منابع خبری از پایان تیراندازی‌ها در راسک و آغاز عملیات پاکسازی و تعقیب مهاجمان در منطقه خبر داده‌اند.

جزئیات دستگیری عناصر پشتیبان و عوامل حملات تروریستی در راسک و چابهار

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به هلاکت عوامل تروریستی حادثه تروریستی حمله به مقرهای نظامی و انتظامی در دو شهرستان چابهار و راسک گفت: بر اساس گزارش‌های اولیه فرماندهان ما و دستگاه‌های اطلاعاتی عناصر تروریستی ایرانی نیستند و ملیت و هویت آنها در حال بررسی است.

سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در گفت‌وگو با بخش خبر ۱۴ سیما، به بیان جرئیاتی از حادثه تروریستی حمله به مقرهای نظامی و انتظامی در دو شهرستان چابهار و راسک پرداخت و گفت: درگیری‌ها در دو شهرستان راسک و چابهار به اتمام رسیده است و ۱۸ نفر از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند که احتمالا این عدد به ۱۹ برسد چون برخی از پیکرهای متلاشی‌شده تروریست‌ها قابل شناسایی نیستند.

او اظهار کرد: برآوردهای فرماندهان میدانی این است که احتمالاً ۱۹ تروریست کشته شده‌اند و در واقع تمام عوامل عملیاتی این عملیات تروریستی کشته شدند و هیچ کدام جان سالم به‌در نبردند.

دبیر شورای امنیت کشور تاکید کرد: این یک استثنای عملیاتی است که در چنین حجم و در چند نقطه متفاوت و همزمان عملیاتی صورت بگیرد و تمام عوامل عملیاتی کشته شوند که از نظر توان عملیاتی و قدرت فرماندهی و مدیریتی مثال زدنی و قابل تقدیر و ستایش است.

میراحمدی با بیان اینکه «با رشادت‌ها، شجاعت‌ها و آمادگی‌های نیروهای حافظ امنیت هیچکدام از اهداف گروه‌های تروریستی در شهرستان‌های جاسک، راسک و چابهار محقق نشد»، عنوان کرد: هدف تروریست‌ها این بود که در راسک مقر سپاه را تصرف کنند و نیروهای حافظ امنیت را به شهادت برسانند؛ آنها همچنین می‌خواستند در چابهار، مقر سپاه و محل انتظامی و دریابانی را تصرف کنند که در هیچ‌کدام موفق نشدند و همانطور که گفته شد، همه به هلاکت رسیدند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره طولانی شدن مقابله با این عملیات تروریستی گفت: علت طولانی شدن عملیات این بود که عناصر تروریست با گروگان گرفتن مردم بی‌گناه و قرار دادن آن‌ها به عنوان سپر انسانی مشکلاتی را برای عملیات رزمندگان فراهم کردند. فرماندهان عزیز سپاه و عوامل انتظامی با تدبیر و درایت تمامی گروگان‌ها را به سلامت آزاد کردند و سپس عملیات خود را با موفقیت انجام دادند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های اولیه فرماندهان ما و دستگاه‌های اطلاعاتی، عناصر تروریستی اخیر، ایرانی نیستند و ملیت و هویت آنها در حال بررسی است. ۲ عنصر پشتیبان نیز که زمینه حضور نیروها را برای انجام این عملیات در شهرستان چابهار فراهم کرده بودند، غیرایرانی بودند و توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی دستگیر شدند.

میراحمدی تصریح کرد: باید حافظان امنیت را از حیث غلبه، مدیریت و شکست اقدامات تروریستی تحسین کرد چراکه با هوشیاری و آمادگی، اقدامات دقیق و صحیحی انجام دادند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور همچنین با اشاره به وضعیت مجروحان این حادثه تروریستی اظهار کرد: تعدادی از مردم بی‌گناه توسط تک‌تیراندازهای تروریست مورد هدف قرار گرفته‌اند؛ از جمله این افراد، یک مادر و دو کودک هستند که حال یکی از دختران خردسال وخیم گزارش شد که با تلاش پزشکان عزیز فعلاً از شرایط بحرانی خارجی شده است.

دبیر شورای امنیت کشور با بیان اینکه «به روح پر فتوح و بلند شهدای حافظ امنیت که در این عملیات تروریستی جان خود را نثار کردند، درود می‌فرستیم»، اعلام کرد: تعداد شهدای این حادثه ۱۰ نفر است.البته چند نفر از مجروحان وضعیت مناسبی ندارند و ان‌شاءالله وضعیت این افراد بهبود پیدا کند. در بین شهدای عزیز در شهرستان راسک، چهار شهید بلوچ اهل سنت حضور دارند که در برابر تروریست‌های اجاره‌ای ایستادگی به خرج دادند.

پرونده حملات تروریستی در راسک و چابهار با کشته‌شدن ۱۸ تروریست بسته شد

سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه که به چابهار و راسک رفته است، با اشاره به آخرین جزئیات عملیات تروریستی که از شب گذشته آغاز شده است، گفت: از نیمه شب گذشته که عملیات روی سپاه راسک و دریابانی و کلانتری ۱۱ آغاز شد، اقدامات اساسی توسط یگان‌ها انجام شد و به مقابله پرداختند.

او افزود: آنچه مهم است تروریست‌ها در چند نقطه هماهنگ عملیات کردند عناصر تروریستی انغماسی بودند یعنی اول درگیری دارند وقتی فشنگ‌شان تمام شد با جلیقه خود را منفجر می‌کنند تماما اینطور بودند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه درگیری در راسک، یک ساعت پیش تمام شد، گفت: تا الان پنج جنازه از آن‌ها جامانده و در کل، ۱۵ جنازه دست ما است. عزیزان ما در حال پاکسازی هستند. ممکن است این تعداد بیشتر شود و جنازه‌ها در مناطقی دورتر هم افتاده باشد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: در چابهار هم ۲ منطقه سپاه، دریابانی و کلانتری ۱۱ مورد هدف گروهک‌های تروریستی بودند که تروریست‌ها با ورود به ساختمان فنی حرفه‌ای روبروی مقر سپاه و اجبار خدمه برای ورود اقدام کرده و نیت آن‌ها این بود که اول نگهبان‌ها را مورد هدف قرار دهند بعد عملیات انتحاری روی دیوار انجام دهند. در این رابطه هفت نفر تروریست که در این عملیات شرکت داشتند، پنج نفر داخل ساختمان بودند که هر  پنج نفر در همین ساختمان کشته شدند و جلیقه‌های انتحاری‌شان منفجر شد.

پاکپور یادآور شد: در دریابانی و کلانتری ۱۱ چابهار نیز یک ساختمان مشرف بود که آخر شب از طریق مغازه‌های طبقه همکف تروریست‌ها وارد ساختمان چهار طبقه شده، سه نفر داخل دریابانی رفتند و کشته شدند هر سه دارای جلیقه انتحاری بودند که منفجر شدند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: یکی از مشکلاتی که داشتیم، گروگان‌ها بودند که با ورود نیرو‌ها رهایی یافتند و کسی از مردم داخل ساختمان نیست. واحد‌های ویژه در حال پاکسازی ساختمان هستند. تیراندازی از داخل ساختمان دیگر نمی‌شود یا کشته شدند یا برادران ما متوجه می‌شوند اگر باشند به هلاکت می‌رسند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه عنوان کرد: در این سه عملیات تروریستی که به صورت همزمان انجام شد، ۱۵ نفر از تروریست‌ها کشته شدند که احتمال افزایش آن‌ها به ۱۸ نفر وجود دارد، همچنین پنج نفر از نیرو‌های حافظان امنیت شهید شدند که سه نفر از آن‌ها از نیرو‌های فراجا و دو نفر نیرو‌های سپاه پاسداران بودند.

پاکپور با بیان اینکه هم‌اکنون اوضاع امنیتی در چابهار و راسک به صورت عادی تداوم دارد و مشکلی وجود ندارد، گفت: فقط ساعات اولیه نیمه شب، یک مقداری تیراندازی‌ها زیاد بود. الان عمدتا بحث پاکسازی داخل ساختمان را داریم که آن هم بر اساس ملاحظاتی است که خدایی‌نکرده تله‌ای کار نگذاشته باشند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در پاسخ به این سوال که این عملیات از خارج از مرز‌ها یا داخل آن برنامه‌ریزی شده است، گفت: هنوز برآورد خاصی نداریم باید بررسی بیشتری کنیم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در مورد عادی شدن اوضاع در چابهار گفت: چابهار الان هم عادی است. در همان جایی هم که پاکسازی می‌کنیم، گفتیم راه را باز کنند که مردم بروند؛ مشکل خاصی وجود ندارد.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها