|

«فن‌ویک» پیشنهادهایی برای آخر هفته:

هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما

اگر هوش مصنوعی تا چند سال پیش تنها یک تکنولوژی برای سرگرمی بود، امروزه به مرحله‌ای رسیده است که می‌تواند به یکی از عناصر اساسی و ماندگار در زندگی و کسب‌وکار انسان‌ها تبدیل شود

هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما
خبرنگار: شمیم شمسایی

اگر هوش مصنوعی تا چند سال پیش تنها یک تکنولوژی برای سرگرمی بود، امروزه به مرحله‌ای رسیده است که می‌تواند به یکی از عناصر اساسی و ماندگار در زندگی و کسب‌وکار انسان‌ها تبدیل شود. در این زمینه مدیران دو دیدگاه دارند برخی آن را کمک کننده کسب و کار خود می‌دانند و برخی این تکنولوژی را نابودکننده کسب‌وکار خود می‌دانند. به گروه دوم مطالعه کتاب هوش مصنوعی و گوش‌دادن به پادکست «با هوش» را پیشنهاد می‌کنیم. کتاب هوش مصنوعی از ۱۲ مقاله تشکیل شده است و در این مقاله‌ها کارشناسان این حوزه، دغدغه کسب‌وکارها را بررسی می‌کنند و پادکست «با هوش» هم به صورت عملی به مدیران کسب‌وکار نشان می‌دهد که به چه صورت از هوش مصنوعی در کسب‌وکار خود بهره ببرند.

سریال مظنون نوع دیگری از کاربرد هوش مصنوعی را به ما نشان می‌دهد. در این سریال دولت می‌خواهد با داده‌های مردم و سامانه‌ای مبتنی بر هوش‌مصنوعی جلوی حملات تروریستی را بگیرد. 

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند از هزینه‌های اضافی در زندگی روزمره ما جلوگیری کند. شما می‌توانید از اپلیکیشن AI Home Design Interior Decor استفاده کنید تا دیگر نیازی به کارشناس دکوراسیون داخلی نداشته باشید.

کتاب هوش مصنوعی/ بترسیم یا نه؟

وقتی از chat GPT رونمایی شد، بسیاری عبارت بالا را به کار بردند و کسب‌وکار خود را در خطر دیدند. برخی هم از این فناوری جدید استقبال کردند. توماس اچ‌داونپورت متخصص حوزه هوش مصنوعی معتقد است پیشرفت تکنولوژی سبب شده توسعه‌ی هوش مصنوعی سریع‌تر از آنچه بشر گمان می‌کرد اتفاق بیفتد و همین موجب پدیدآمدن نگرانی‌هایی برای او شده است. حالا این سوال ایجاد می‌شود که آیا هوش‌مصنوعی می‌تواند جایگزین انسان در مشاغل مختلف شود؟ یا پیشرفت آن به سود انسان و کسب‌و‌کارهاست؟  کتاب هوش مصنوعی به این سوالات پاسخ داده است. 

این کتاب از ۱۲ مقاله تشکیل شده است. این مقاله‌ها توسط نویسندگان مجله کسب‌وکار هاروارد نوشته شده است. توماس اچ داونپورت، جیمز ویلسون و آندرو مک‌آفی از مشهورترین نظریه‌پردازانی هستند که در این کتاب، مقالاتی از آنان به چاپ رسیده است.

براساس آنچه در این کتاب آمده است: «هوش مصنوعی در کسب‌وکار برای اهداف متفاوتی به کار گرفته می‌شود. رایج‌ترین دلیل استفاده از هوش مصنوعی، بهبود تصمیمات، ارتقای فرآیندهای عملیاتی و بهبود خدمات و محصولات است. هم‌اکنون بیش از یک سوم شرکت‌های بزرگ آمریکایی در نظرسنجی‌های مختلف گفته‌اند که برای استفاده آسان از هوش مصنوعی، نوعی استراتژی در نظر گرفته‌اند، مرکز علمی تشکیل داده‌اند و قهرمانانی را برای اجرای این طرح‌ها در تیم مدیریت خود شناسایی کرده‌اند.»

توماس اچ داونپورت که مقدمه این کتاب را نوشته است اعتقاد دارد کسانی که از همه دیرتر این فناوری را اتخاذ کنند، نمی‌توانند به پای شرکت‌های دیگر برسند. در واقع شرکت‌هایی که فعالیت‌های مربوط به هوش مصنوعی خود را در حوزه‌های خاصی از سازمان متمرکز می‌سازند، موفق‌ترند.

با اینحال تحقیقات محققان دیگر در این رابطه نشان می‌دهد که هوش مصنوعی هنوز موفق به تحول کسب‌وکارها نشده است، آن هم به چند دلیل: چرخه عمر فعالیت هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و هوش‌مصنوعی فناوری محدودی است که وظایف خاصی را پشتیبانی می‌کند و همه فرآیندها و مشاغل را دربرنمی‌گیرد.

در مقالات دیگر این کتاب از جمله مقاله «رومن یامپولسکی» آمده است: «برای توجه به مسائل اخلاقی مربوط به هوش مصنوعی هنوز دیر نیست. سوگیری الگوریتمیک و نبود شفافیت ۲ مورد از مهم‌ترین مشکلاتی هستند که هوش مصنوعی باعث تشدید آنها می‌شود. این فناوری‌های قدرتمند برای نیروی کار و همچنین کل جامعه عواقب زیادی به همراه دارند.»

اگر در سازمانی کار می‌کنید یا خود شما مدیر کسب‌وکاری هستید، این کتاب به شما کمک می‌کند تا به عواقبی که هوش مصنوعی برای خودتان و کسب‌وکارتان دارد، پی ببرید. کتاب «هوش مصنوعی» یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های وال‌استریت ژورنال و پرفروش‌ترین کتاب سایت هفته‌نامه‌ی ناشران (Publisher's Weekly) شد. کتاب هوش مصنوعی را می‌توانید از فیدیبو، راه پرداخت و کتابراه دریافت کنید.

پادکست با هوش/کمک به کسب‌وکارها

هرآنچه ما در فیلم‌ها و سریال‌ها از هوش ‌مصنوعی می‌بینیم، تخیلات کارگردان و نویسنده است و این رویاها گاهی دست نیافتنی می‌شود، اما هوش‌مصنوعی در واقعیت می‌تواند به کسب‌وکار ما کمک کند. کمک‌هایی که شاید ما از آنها اطلاعی نداشته باشیم. به همین دلیل در این هفته پادکست «با هوش» را معرفی کردیم. در این پادکست به صورت عملی چالش‌ها و دغدغه کسب‌وکارها بررسی می‌شود و به ما می‌گوید هوش‌مصنوعی چه کمکی می‌تواند به کسب‌وکارها کند.

این پادکست با کمک شرکت عامراندیش هوشمند تولید می‌شود. شرکت عامراندیش در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و محصولاتی در این زمینه دارد.

پادکست باهوش برای اینکه بتواند راه‌حل‌های عملی ارائه دهد و به شکلی کاربردی به چالش‌های کسب‌وکارها بپردازد، با مدیران عامل و صاحبان کسب‌وکار و مدیران محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی گفت‌وگو می‌کند. به نوعی این گفت‌وگوها یک دید جدید برای هوشمندسازی کسب‌وکارها عرضه می‌کند. 

تا الان ۱۷ اپیزود از پادکست «با هوش» منتشر شده است و آخرین اپیزود مربوط به ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ است. این پادکست در کست‌باکس ۷۴۲ دنبال‌کننده دارد و ۸.۶ هزار بار هم مخاطبان به اپیزودها گوش کردند. نظرها درمورد پادکست «با هوش» هم متفاوت است، اما اکثرا از گفت‌وگوها و راه‌حل‌هایی که مصاحبه شونده‌ها ارائه داده بودند، استقبال کردند.

علاوه بر کست‌باکس، شما می‌توانید پادکست «با هوش» را از شنوتو و اپل‌پادکست دریافت کنید.

سریال مظنون/ پیش‌بینی جرم و جنایت 

وقتی در سال ۲۰۰۲ فیلم «گزارش اقلیت» اکران شد، همه از آینده‌ای که استیون اسپیلبرگ پیش‌بینی کرده بود، حیرت‌زده شده بودند. در این آینده پلیس با کمک سیستمی که برمبنای ۳ انسان کار می‌کند، می‌توانست قاتلان را پیش از ارتکاب جرم شناسایی و دستگیر کند. ۱۰ سال بعد یعنی سال ۲۰۱۱ وقتی که شاهد آخرین پیشرفت‌های هوش مصنوعی در جهان بودیم، در سریالی به نام مظنون (Person of Interest) دانشمندی دستگاهی برمبنای هوش مصنوعی طراحی کرد که جرائم انسان‌ها را پیش از وقوع اعلام می‌کند. البته از این سیستم شگفت‌زده نشدیم چون ساخت آن در آینده نزدیک با پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی دور از انتظار نیست. 

«مظنون» سریالی آمریکایی در ژانر اکشن_جنایی و درام است که پخش آن از سال ۲۰۱۱ در شبکه CBS آغاز شد و تا ۲۰۱۶ ادامه داشت. این سریال در مجموع ۱۰۳ قسمت دارد و در ۵ فصل به نمایش درآمد.

داستان این سریال درمورد هارولد فینچ دانشمندی است که مأمور شده تا دستگاهی برمبنای هوش مصنوعی را برای مبارزه با تروریسم بسازد. او ۵ سال از عمر خود را صرف این پروژه می‌کند، ولی با مرگ مشکوک مدیر این پروژه نیتن اینگرام او نیز از این پروژه کنار گذاشته می‌شود. او می‌فهمد که این دستگاه می‌تواند با تجزیه و تحلیل رفتار شهروندان آمریکا پی ببرد که جرمی صورت خواهد گرفت. اما دولت علاقه‌ای به این موضوع ندارد و تاکید دارد که این دستگاه تنها برای عملیات‌های تروریستی است. پس فینچ تصمیم می‌گیرد خودش از وقوع جرائم جلوگیری کند. در این راه از جان که مأمور سابق سازمان سیا است هم کمک می‌گیرد.

فیلمنامه مظنون توسط جاناتان نولان برادر کریستفر نولان نوشته شده است. جاناتان با برادرش کریستوفر نولان در «شوالیه تاریکی»، «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» و «پرستیژ» همکاری کرد و پس از آن سریال خود را با نام مظنون ساخت.

جاناتان درمورد ساخت این سریال می‌گوید: «من یک دیوانه تکنولوژی هستم. یکی از دلایلی که من می‌خواستم این سریال ساخته شود این بود که درمورد این مسائل صحبت کنیم، مسائلی مثل فناوری‌های نوظهور و فناوری‌های مخرب و نحوه استفاده از آنها.»

این سریال به ما نشان می‌دهد که در عصر دیجیتال مسائلی چون فساد و نظارت دولتی و حریم خصوصی به چه شکل خواهد بود. در کنار پرداختن به هوش‌مصنوعی، این سریال تعلیق‌ها و سکانس‌های اکشن جذابی دارد که مخاطب را ۵ فصل همراه خود می‌کند.

این سریال علاوه بر مردم، مورد استقبال منتقدان هم قرار گرفت و در این سال‌ها برنده ۹ جایزه شده و ۲۲ بار هم نامزد دریافت جایزه از جشنواره‌های مختلف شده است.

اپلیکیشن AI Home Design Interior Decor / خانه‌ات را هوشمند زیبا کن

احتمالا برای همه ما پیش آمده است که خانه خریدیم و قصد داریم وسایل خود را در این خانه بچینیم. در وهله اول دغدغه ما این است که نحوه چیدمان به چه صورت باشد که خانه زیبا به نظر بیاید. هیچ‌ ایده‌ای نداریم درمورد اینکه به عنوان مثال در اتاق پذیرایی چه رنگ مبلی با پرده هماهنگ و یک دست می‌شود. معمولا دراین مواقع به سراغ کارشناسان دکوراسیون منزل می‌رویم و هزینه هنگفتی هم بابت آن پرداخت می‌کنیم.

دراین مواقع به جای پرداخت هزینه، شما می‌توانید از هوش مصنوعی استفاده کنید. هوش مصنوعی با بهره‌گیری از الگوریتم پردازش تصویر به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به تخصص، امکان طراحی دکوراسیون یک محیط را داشته باشید. 

اپلیکیشن AI Home Design Interior Decor هم در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. فقط از اتاقی که می‌خواهید اصلاح کنید عکس بگیرید یا می‌توانید عکس خود را از گالری انتخاب کنید. سپس سبک‌ دکوراسیونی مورد نظر خود را که در پایین عکس شما ظاهر می‌شود را برگزینید؛ این سبک‌ها شامل مدرن، مینیمالیسم،ذن،مدرن اواسط قرن،عشق به طبیعت، روستایی، صنعتی و سایپرپانک و .... است. پس از آن گزینه «render new idea» را انتخاب کنید و نتیجه نهایی را ببیند.

اگر هم قصد بازسازی خانه را داشته باشید هم این اپلیکیشن می‌تواند دراین زمینه به شما کمک کند. فقط کافیست عکس از اتاق موردنظر خود بگیرید. در اپلیکیشن از گزینه‌های بالای عکس گزینه اتاق پذیرایی، اتاق خواب،حمام یا تراس را انتخاب کنید. با این روش شما می‌توانید یک اتاق نشیمن را به یک اتاق غذاخوری یا یک اتاق خواب را به یک حمام یا آشپزخانه تبدیل کنید. به این صورت این اپلیکیشن یک دید کلی برای تغییر خانه به شما می‌دهد. این اپلیکیشن در گوگل‌استور امتیاز ۴.۴ از ۵ و در کافه‌بازار ۳.۷ را دریافت کرده است. شما می‌توانید این اپلکیشن را از کافه‌بازار و گوگل‌استور و apple apps دریافت کنید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها