|

بررسی عوامل موثر بر نرخ بلیط هواپیما داخلی و خارجی

بررسی عوامل موثر بر نرخ بلیط هواپیما داخلی و خارجی

سفر هوایی برای اکثر افراد به جز کسانی که فوبیای پرواز دارند، بهترین روش سفر به‌شمار می‌رود و اگر هزینه بلیط هواپیما متناسب با بودجه سفر باشد، سفر با هواپیما اولین انتخاب برای مسیرهای طولانی خواهد بود. اما چه عواملی روی نرخ بلیط هواپیما تاثیر می‌گذارد؟ آیا این عوامل در مورد پروازهای داخلی و خارجی متفاوت است؟ با ما همراه شوید تا در این مطلب عوامل موثر بر قیمت بلیط هواپیما را بررسی کنیم.

 

مهمترین عوامل موثر بر قیمت بلیط هواپیما

علاوه بر مسائل اقتصادی، قیمت دلار و تورم که موجب بالا رفتن قیمت بلیط هواپیما می‌شود، چه عواملی روی نرخ بلیط تاثیرگذار است؟ به عبارت دیگر چه چیز باعث می‌شود که بلیط‌های هواپیما با قیمت‌های متفاوت عرضه شود؟ حتی گاهی مسافرانی که در یک مسیر و حتی در صندلی کنار هم درهواپیما نشسته‌اند، ممکن است بلیط خود را با قیمت متفاوتی خریداری کرده باشند. در ادامه به عوامل موثر در قیمت بلیط هواپیما اشاره شده است.

عوامل موثر بر قیمت بلیط هواپیما داخلی

اکثر شهرهای بزرگ ایران دارای فرودگاه هستند و از آنجا که ایران کشور پهناوری است، سفرهای زمینی به شهرهای مختلف آن طولانی و زمانبر است. به همین جهت سفر هوایی از روش‌های پرطرفدار در سفرهای داخلی به‌شمار می‌رود. البته همان طور که می‌دانید، قیمت بلیط هواپیما گرانتر از سایر وسایل حمل‌ونقل است و برخی عوامل وجود دارد که روی قیمت بلیط هواپیما تاثیر می‌گذارد. از جمله عوامل تاثیرگذار بر هزینه پروازهای داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نوع بلیط سیستمی یا چارتر

بلیط‌های هواپیما در دو نوع سیستمی و چارتری عرضه می‌شود. بلیط‌های سیستمی توسط ایرلاین‌ها با یک نرخ مشخص قیمت‌گذاری می‌شوند و قیمت ثابتی دارند، مگر در روزهای نزدیک به تاریخ پرواز که احتمال دارد در مواقعی قیمت آنها افزایش پیدا کند. خرید این بلیط‌ مثلا خرید بلیط هواپیما ماهان از چند ماه قبل از تاریخ پرواز امکان‌پذیر است.

نوع دیگر بلیط، بلیط‌های چارتری هستند. گاهی شرکت‌ها یا آژانس‌های مسافرتی بلیط‌های یک پرواز را به صورت یکجا از یک ایرلاین اجاره کرده یا به اصطلاح چارتر می‌کنند. این شرکت‌های چارترکننده سپس با نرخ تعیینی خود بلیط‌ها را به مسافران ارائه می‌دهند. هدف آنها از این کار این است که هزینه تورهای مسافرتی به‌صرفه‌تر شود. بنابراین در اغلب موارد قیمت بلیط‌های چارتری ارزان‌تر از بلیط‌های سیستمی است، مگر در مواردی خاص و زمان‌های پر سفر که متقاضی تورهای مسافرتی و این نوع بلیط‌ها افزایش پیدا کند.

بلیط‌های لحظه آخری نیز در واقع همان بلیط‌های چارتر هستند که تا روزها و ساعات نزدیک به پرواز فروخته نشده‌اند. به این ترتیب شرکت هواپیمایی این صندلی‌های باقی‌مانده یا بلیط‌های کنسلی را با قیمت پایین‌تر عرضه می‌کند تا ظرفیت، تکمیل شده و هواپیما با صندلی خالی پرواز نکند. خرید بلیط‌های لحظه آخری که گاهی بلیط هواپیما 80 درصد تخفیف محسوب می‌شوند، یک معامله دو سر برد برای مسافر و شرکت هواپیمایی است.

نوع کلاس پروازی بلیط

بلیط‌های هواپیما با توجه به کلاس پروازی و امکاناتی که در اختیار مسافر قرار می‌گیرد، قیمت‌های مختلفی دارند. در پروازهای داخلی اغلب بلیط‌ها به دو نوع کلاس اکونومی و بیزینس‌کلاس تقسیم می‌شوند. رایج‌ترین بلیط‌های هواپیما بلیط‌های اکونومی هستند که پایین‌ترین قیمت را دارند و بیزینس‌کلاس‌ها دارای امکانات بیشتری بوده و از قیمت بالاتری نیز برخوردارند.

زمان سفر و تاریخ پرواز

در مواقعی از سال که به اصطلاح پرمسافر هستند، مانند تعطیلات نوروز قیمت بلیط‌های هواپیما افزایش پیدا می‌کند. برای مثال قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد رفت و برگشت در روزهای خاصی همچون ولادت امام رضا (ع) ممکن است گرانتر باشد. همچنین اگر بلیط خود را برای روزهای وسط هفته و ساعات اول صبح یا آخر شب شب بخرید، احتمال اینکه بلیط ارزانتر پیدا کنید، بیشتر خواهد بود.

تقاضای مسافران

این عامل تا حدی به عاملی که در بالا به آن اشاره شد، یعنی زمان سفر، مرتبط است. در واقع قیمت بلیط هواپیما نیز از قانون عرضه و تقاضا پیروی می‌کند و در مواقعی که تقاضای سفر به مقصدی خاص افزایش پیدا کند، بلیط‌ها گرانتر شده و پروازها خیلی زود تکمل ظرفیت می‌شوند. برای مثال در نوروز قیمت بلیط هواپیما کیش گرانتر از قیمت این بلیط در اواخر بهار و تابستان است، چون تقاضای سفر به کیش با گرم شدن هوا کاهش می‌یابد.

سن مسافران

قیمت بلیط‌های سیستمی برای نوزادان، کودکان و بزرگسالان متفاوت است. بچه‌های زیر دو سال نوزاد و بچه‌های دو تا 12 سال کودک محسوب می‌شوند و قیمت بلیط این دو گروه از قیمت بلیط افراد بزرگسال یعنی 12 سال به بالا پایین‌تر است. قابل ذکر است که این تفاوت قیمت مختص به بلیط‌های سیستمی بوده و بلیط‌های چارتری و لحظه آخری برای همه سنین یک قیمت واحد دارند.

ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی

ایرلاین‌ها خدمات متفاوتی به مسافران هواپیماهای خود ارائه می‌دهند و با توجه به امکانات و خدمات شرکت‌ها و سابقه و میزان فعالیتی که دارند، قیمت بلیط‌های آنها نیز متفاوت است. در واقع ایرلاین‌هایی که خدمات و سابقه بیشتری دارند و مسیرهای بیشتری را پوشش می‌دهند، بلیط‌های آنها نیز قیمت بالاتری دارد.

طولانی بودن مسیر

در واقع بخشی از قیمت بلیط هواپیما هزینه سوخت پرواز محسوب می‌شود. بنابراین مسیرهای هوایی طولانی‌تر به خاطر مصرف سوخت بیشتر قیمت بیشتری خواهند داشت. در واقع اگر نوع بلیط، کلاس پرواز و همچنین ایرلاین یکسان بوده اما دو مقصد متفاوت با مسیر متفاوت پیش روی مسافران باشد، مسیر طولانی‌تر قیمت بلیط بیشتری خواهد داشت.

عوامل تعیین کننده قیمت بلیط هواپیما خارجی

بیشتر عواملی که در قیمت بلیط هواپیمای خارجی موثرند با عوامل موثر در نرخ بلیط پروازهای داخلی یکسان است. برای مثال همان طور که در زمان پر سفر قیمت بلیط هواپیما پروازهای داخلی افزایش پیدا می‌کند، قیمت بلیط پروازهای خارجی نیز در برخی از فصول و مناسبت‌ها مانند تعطیلات نوروز یا کریسمس گرانتر می‌شود. دیگر عوامل تاثیرگذار شامل موارد زیر است.

نوع بلیط

در پروازهای خارجی اغلب بلیط‌ها سیستمی هستند، ولی برای مقاصد پرطرفداری مثل استانبول و دبی بلیط چارتری نیز عرضه می‌شود. کلاس پروازی نیز در پروازهای خارجی شامل اکونومی، بیزینس‌کلاس و فرست‌کلاس می‌شود. بلیط‌های اکونومی ارزانترین و رایج‌ترین نوع بلیط هستند، بعد از آن بیزینس‌کلاس است که امکانات و قیمت بیشتری دارد و بلیط‌های فرست‌کلاس از دو نوع قبلی گرانتر بوده و دارای امکانات خیلی بیشتری هستند.

نوع ایرلاین

تفاوت بلیط پروازهای خارجی در ایرلاین‌ها بیشتر از پروازهای داخلی است. ایرلاین‌های خارجی با قیمت‌های مختلفی بلیط‌های خود را ارائه می‌کنند، بنابراین لازم است هنگام خرید بلیط پرواز خارجی با دقت بیشتری ایرلاین‌ها، خدمات و قیمت آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

پرواز مستقیم یا غیرمستقیم

مستقیم یا غیرمستقیم بودن پرواز عاملی تاثیرگذار در قیمت بلیط و مختص به پروازهای خارجی است. گاهی در مقاصدی که مسیر آنها طولانی است، ممکن است نیاز باشد در یک یا دو شهر توقف صورت بگیرد. برای برخی از مقاصد هم پرواز مستقیم و هم پرواز غیرمستقیم وجود دارد. قیمت پروازهای مستقیم اغلب گرانتر است اما گاهی با توجه به صرف زمان و متحمل شدن هزینه‌های جانبی دیگر، شاید برای مسافر به‌صرفه‌تر باشد که بلیط مستقیم خریداری کند.

در نهایت اینکه یادتان باشد اگر برنامه سفرتان قابل تغییر نیست و قصد خرید بلیط سیستمی دارید، هم برای سفرهای داخلی و هم برای سفرهای خارجی هر چه زودتر بلیط خود را خریداری کنید، چون هر چه به زمان پرواز نزدیکتر شوید، ممکن است قیمت بلیط‌ها افزایش پیدا کند. اما اگر برنامه منعطفی داشته و هدفتان یک سفر هوایی اما مقرون‌به‌صرفه است، هرازگاهی فهرست بلیط‌های چارتری و لحظه آخری را در سایت‌های معتبر چک کنید تا بتوانید یک بلیط با قیمت مناسب بیابید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها