|

معرفی برند کرگ و گذری بر تاریخچه برند KORG

شاید شنیدن نام کرگ شما را به یاد پیانو دیجیتال هایی اندازد که نام این برند بر رویشان نقش بسته است اما پیش از شکل گیری این نام و مطرح شدن آن برند کرگ چه سرگذشتی داشته است؟ اگر شما هم می خواهید به سراغ خرید پیانو کرگ یا کیبورد های کرگ بروید کافیست برای آشنایی با این برند و تاریخچه شرکت کرگ ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

معرفی برند کرگ و گذری بر تاریخچه برند KORG

­­­­­­خلاصه ای از شکل گیری کمپانی کرگ

کرگ ( KORG ) به عنوان یک ساز الکترونیک برای اولین بار دلیلی شد برای گسترده تر شدن همکاری کاتو( Katoh )، مالک موفق یک کلوپ شبانه و اوسانای (Osanai) نوازنده چیره دست درام الکترونیکی در ژاپن، اوسانای که از محدودیت‌های سازی که در کلوب کاتومی نواخت خسته شده بود، به فکر افتاد که با استفاده از مهارت های مهندسی خود که در دانشگاه توکیو آموخته، ابزاری خارق العاده بسازد وی آن زمان تصورش را هم نمی کرد که روزی صاحب برند کرگ شود که کیبورد ها یا پیانو های آن در سراسر جهان مطرح باشند و مردم برای خرید پیانو کرگ باکیفیت هزینه کنند.

اوسانای پس از مدتی به سراغ کاتو رفت تا با مطرح کردن ایده اش او را متقاعد به همکاری و حمایت مالی کند. کاتو که در نهایت مغلوب اراده و ایده جذاب اوسانای شد، در سال 1962 اقدام به تاسیس یک کارگاه در حومه توکیو کرد که در آن تیمی متشکل از چهار کارمند شروع به کار کردند

به دلیل همجواری این کارگاه با خط راه آهن کیو(Keio) و از آنجایی که این کلمه حروف اول کاتو و اوسانای را در خود داشت، نهایتا بر سر نام کیو برای شرکتشان به توافق رسیدند که بعدها به آزمایشگاه الکترونیک کیو تغییر نام داد. این روند ادامه داشت تا سال 1968 که نام Korg ظاهر شد؛ با ترکیب عناصر نام شرکت و حروف اول نام شرکای آن.

تولید نسخه های ابتدایی ساز پس از شکل گیری کمپانی

البته پیش از این و در سال 1963، این شرکت نوپا اولین محصول خود را معرفی کرد. این محصول یک درام الکترومکانیکی بود به نام Donca Matic DA-20 که نام Donca برگرفته از حالت صدایی بود که این درام مکانیکی تولید می کرد که اگر کسی می خواست صدای آن را با دهان تقلید کند صدایی شبیه Donca- Donca ایجاد می شد. اگرچه ساز نسبتا ساده ای بود اما در زمان خود پیشگام بود و داخل کشور ژاپن فروش خوبی داشت.

بنابراین با توجه به موفقیتی که DA-20 کسب کرد، کمپانی Keio تصمیم گرفت نسخه های بعدی و پیشرفته تر این مدل را در سال 1966 روانه بازار کند. درام های الکترونیکی بعدی هم مانند سری Stageman و Mini-Pops، به همان اندازه موفق بودند.

ظهور ارگی به نام کرگ

2

 

در سال 1967 زمینه ظهور ساز الکترونیکی KORG توسط مهندس Fumio Mieda فراهم شد. مهندس میدا که علاقمند و به دنبال تولید و توسعه سازهای کیبوردی و صفحه کلیدی بود، با کاتو و شرکت کیو وارد مذاکره شد . کاتو از او خواست ابتدا یک نمونه اولیه از ایده و طرحش را به صورت فیزیکی نشان دهد. هجده ماه طول کشید که میدا با ارگ طراحی شده خود به شرکت کیو بازگشت، ویژگی منحصر به فرد نمونه اولیه او برنامه‌پذیری صداها بود. این ویژگی را تا آن زمان کسی ندیده بود . چیزی بود که ازاغلب سینث سایزرهای آن زمان جلوتر بود.

سینث سایزر ( Synthesizer یا Synth ) ساز برقی یا ترکیب‌کننده الکترونیکی صدا بود که می توانست انواع مختلف صدا و ترکیب سیگنال‌های با فرکانس متفاوت را تولید کند. سینث سایزر می تواند سیگنال‌های الکتریکی بسازد که در زمان مورد نظر از داخل بلندگو یا هدفون پخش شود.

ارگ های ساخت کمپانی keio

 

ارگ های ساخت کمپانی keio مورد استقبال نوازندگان قرار گرفت و به محصولات پر طرفداری در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 تبدیل شدند. در نهایت50 عدد از این ارگ ها تولید و به بازار عرضه شد که تبدیل به اولین محصولاتی شدند تا نام Korg را یدک بکشند. شرکت کیو به همین قانع نبود و برای این که از زنده ماندن و نفس کشیدن در بازار موسیقی مطمئن باشد و همچنان بتواند با رقبای بزرگ خود رقابت کند ، فرصت را غنیمت شمرد و به سمت تولید محصولات جدید پیش رفت.

مینی کرگ ها

کاتو، مالک اصلی کمپانی کیو که احساس می کرد در صنعت نوپای سینث سایزر بهتر عمل می کند، Mini-Korg 700 را معرفی کرد. یک سینث سایزر مونوفونیک که بسیاری از ویژگی های اصلی طراحی ارگ میدا را حفظ کرد و در ایالات متحده نیز همزمان توزیع شد. در سال های بعد این شرکت تلاش های خود را بر تقویت خود در بازار سینث سایزر متمرکز کرد و ده ها کیبورد گوناگون را تولید و منتشر کرد. به عنوان نمونه در سال 1974، Korg یک نسخه نوسانگر دوگانه از Mini-Korg 700 و Mini-Korg 700s را معرفی کرد و یک سال بعد همMaxi-Korg 800DV. طی سالیان سال نمونه های متعددی از این دست سینث سایزرها و مینی کرگ ها به دنیای موسیقی عرضه شد.

3

در دهه 70 میلادی سینث سایزر های Korg در دو گروه عرضه می شدند. یکی مناسب علاقمندان غیرحرفه ای که تنها برای سرگرمی سینث سایزر خریداری می کردند و گروه دیگر برای مشتریان حرفه ای که سینث سایزر های گران قیمت بودند با قابلیت بارگذاری حافظه و به روز رسانی. از اوایل دهه 80 هم کیو وارد بازار تولید پیانوهای دیجیتالی نیز شد، اما بزرگترین موفقیت Korg در سال 1988 با انتشار M1 Music Workstation به دست آمد. M1 در ترکیبی از کیبورد، صداهای واقعی مبتنی بر PCM-ROM، ماشین درام و چند افکت دیجیتال در یک ساز الکترونیکی منحصر به فرد بود.

این ورک استیشن با فروش تقریباً 250000 دستگاه، نه تنها به پرفروش ترین سینث سایزر جهان در آن زمان تبدیل شده بود، بلکه نوع جدیدی از آلات موسیقی را نیز معرفی می کرد: ایستگاه کاری موسیقی یا وورک استیشن. یک سال پس از معرفی M1، Korg از ایستگاه کاری موسیقی سری T پرده برداری کرد که دارای نمایشگرهای بزرگتر، درایوهای دیسک، حافظه ترتیب دهنده اضافی، یک رم اختصاصی و دو جفت خروجی MIDI بود.

اندکی قبل از عرضه M1، بخش بزرگی از سهام Korg توسط یاماها خریداری شد. این رابطه دوستانه بود و جزئیات توسط خود کاتو ترسیم شد. این توافقنامه تضمین می‌کرد که هر دو شرکت به صورت مستقل باقی می‌مانند تا بتوانند به رقابت در حوزه طراحی و بازاریابی ادامه دهند. Yamaha  که شرکت قدرتمندی به حساب می آمد تبدیل به شریکی موثر در ارتقای جایگاه Korg شد. پس از چند سال فراز و نشیب در شراکت این دو کمپانی، سرانجام کاتو تمام سهم yamaha را بازپرداخت کرد و شراکت این دو در سال 1995 به پایان رسید. در سال 1992 korg برند VOX را که تولید کننده آمپلیفایر گیتار بود از آن خود کرد.

سخن پایانی

تسوتومو کاتو، سرمایه گذار و یکی از دو بنیانگذار کمپانی Korg در سال 2011 به دلیل سرطان درگذشت اما میراث او Korg کماکان با قدرت به حیات خود ادامه می دهد.

Korg در طول تاریخ خود عامل بسیاری از نوآوری ها بوده که توسط همتایان خود به رسمیت شناخته و پذیرفته شده است. یکی از این ابداعات، دکمه Transpose است. ایده ساخت این سیستم زمانی به ذهن کاتو رسید که یک خواننده در کلوپ شبانه وی از نوازنده کیبورد خواست که قطعه را چند پرده پایین تر اجرا کند اما نوازنده مهارت تغییر گام را نداشت. همچنین کمپانی Korg بود که استفاده از افکت در سینثی سایزر ها را اجرایی کرد و همینطور تکنولوژی Sample + Synthesis را در طراحی صدا در محصولات خود به کار گرفت.

کمپانی Korg که در ابتدا با نام (Keio Electronic Laboratories) تاسیس شد اکنون یک شرکت چند ملیتی در ژاپن است. این کمپانی، تولید کننده سازهای الکترونیکی، پردازنده های صدا، افکت های دیجیتال گیتار، تجهیزات ضبط، پرکاشن و تیونر های الکترونیکی و نرم افزار های موسیقی می باشد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها